Ik was net op de afrit van de snelweg gestopt bij een aanrijding op de afrit. Chauffeur van de achterste wagen had te laat geremd en was op de auto ervoor gereden. De voorste auto was goed geraakt en de dame achter het stuur klaagde over pijn aan de rug. Ik heb de betrokkenen uitgevraagd en men gaf aan dat de politie was langs geweest en de politie had geadviseerd om bij de HAP langs te gaan.
Op basis van mij ervaring en de klacht over rugpijn heb ik de meldkamer gebeld en de situatie uitgelegd. Hun besloten om een ambulance A1 ter plaatse te sturen. Ook kwam dezelfde politie eenheid prio 1 per plaatse.
De politie was er als eerste en een van de agenten kwam behoorlijk gepikeerd over dat ze nog een keer langs moesten komen omdat er iemand de ambulance had gebeld want "mevrouw zou wel naar de HAP gaan". Ik heb uiteindelijk de centralist laten beslissen en hij wilde de ambulance ter plaatse hebben. De agenten zeiden ook van "ja nu gaat je dak eraf", waarbij ik niet het idee heb dat de betrokkenen bij zo'n opmerking gebaat waren.
Nu heb ik via de P2000 melding de ambulance A1 opgeroepen zien worden, maar hij kwam A2 aangereden. Ik heb het idee dat de politie via de meldkamer de melding van A1 naar A2 heeft laten zetten.
Nu vind ik de keuze van de politie wat raar om een mogelijk rugletsel naar de HAP te sturen, maar als ik dan (15 jaar EHBO en SIGMA vrijwilliger) op basis van de klachten van mevrouw besluit om de ambulance dienst te bellen dan vind ik het niet prettig om op een belerende toon aangesproken te worden door de agenten ter plekke. Ik weet dat ik goed gehandeld heb op basis van mijn opleidingen, maar dit incident geeft mij toch geen prettig gevoel. Ligt dit aan mij, of hadden die agenten ook wat anders kunnen reageren?