Bij de meeste vrijewillige korpsen speelt dit probleem meer overdag af...
Maar uit het bericht begrijp ik dat de Lelystadse brandweer overdag is bemand met beroepskrachten en dat er voor 's avonds en 's nachts vrijwilligers zijn... Dan zou er feitelijk maar een oplossing zijn: verplaatsing van de kazerne. Die staat immers aan de rand van de stad voor zover ik mij kan herinneren.
Kazerne Lelystad ligt centraal tussen de.... euh.... de uitgestrekte pittoreske nieuwbouwwijken :-)
In grote delen van Zeeland speelt de problematiek zich precies andersom af: daar is het juist moeilijk om tijdens kantooruren genoeg personeel op de been te krijgen. Buiten kantooruren geen problemen.
24-uurs dienst is uiteraard stukken duurder dan alleen een dagbezetting. Als ik het zo lees lijkt mij het probleem dat het te lang duurt voordat vrijwilligers op de kazerne zijn bij een alarm. Wellicht dat er nagedacht moet worden over één of twee posten in de buitenwijken waar men dan één TS stationeert en bemand met vrijwilligers?
De Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen-Middelburg heeft/bouwt (momenteel letterlijk) ook aan een dergelijke constructie. Op de centrale hoofdpost Stromenweg zit tijdens kantooruren een beroepsploeg, daarnaast zijn er vanaf 5 posten (eveneens Stromenweg, Olympiaweg, Souburg, Arnemuiden en Torenweg) van waaruit vrijwilligers uitrukken.
Overdag rukt de beroepsploeg op alle meldingen in het gehele Stadsgewest uit en worden de vrijwilligers bij prio-1-meldingen (of grotere calamiteiten) meegealarmeerd. Zowel beroeps als vrijwilligers rukken uit en de ploeg die als eerste ter plaatse is klaart doorgaans de klus.
In de avonduren zijn er alleen vrijwilligers paraat die uitrukken van de 5 posten. Doordat die posten verspreid liggen in het Stadsgewest zijn er (voor zover ik weet) nauwelijks problemen met opkomsttijden.
Gr
Erik