Reactie NVBR:
Zorgen over oplopende opkomsttijden
De NVBR onderschrijft het zorgelijke beeld van de opkomsttijden van de brandweer, zoals dit wordt geschetst door het gepresenteerde rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV). Wij onderstrepen dat de problemen met de opkomsttijden niet aan de individuele brandweermannen en -vrouwen zijn te wijten. Zij leveren juist elke dag weer een maximale prestatie om de brandveiligheid van Nederland te waarborgen.
De oorzaken van de problemen liggen in de organisatorische en bestuurlijke aansturing van de brandweer. De Inspectie toont met de beschreven oplossingsrichtingen duidelijk aan dat het mogelijk is de problemen aan te pakken. Het is nu een kwestie van bestuurlijke wil van de gemeenten en brandweermanagement om door te pakken. Het is in onze ogen goed dat de Minister ook zelf het heft in handen neemt en duidelijke normtijden in regelgeving gaat vastleggen. De burger weet zo waar hij aan toe is en aan de gemeenten wordt houvast geboden over aan welke minimum kwaliteitseisen de brandweerzorg moet voldoen. De NVBR is van mening dat een slagvaardige en goed georganiseerde brandweer letterlijk van levensbelang is.
Toelichting
De NVBR waardeert het constructieve rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) over de toenemende opkomsttijden van de brandweer. Omdat het rapport niet alleen knelpunten signaleert, maar ook verbetervoorstellen geeft, kunnen de brandweerkorpsen er goed mee aan de slag. De NVBR plaatst wel vraagtekens bij de gepresenteerde cijfers, maar herkent wel het geschetste beeld. Met het rapport heeft de IOOV een belangrijke bijdrage geleverd aan de discussie over de toenemende opkomsttijden van de brandweer.
Een snelle opkomsttijd is voor de brandweer belangrijk om effectief te kunnen optreden bij een calamiteit. In veel gevallen kan de brandweer de normtijd van 8 minuten (die voor de meeste objecten geldt) niet meer halen. Dit tast ook het gevoel van veiligheid van de burgers aan, die het gevoel van veiligheid ontlenen aan de wetenschap dat de brandweer snel ter plaatse is als er brand is. De stijging van de opkomsttijd is het gevolg van verschillende (in- en externe) factoren, zoals die ook onlangs door het CBS zijn genoemd. Wij zijn van mening dat het hier niet gaat om een probleem van de individuele brandweerman of -vrouw (vrijwilliger of beroeps). Deze doet zijn/haar werk met grote professionaliteit, toewijding en betrokkenheid. Wij zien de stijging van opkomsttijden vooral als een bestuurlijk - en managementprobleem.
De brandweer in Nederland is uniek door de combinatie van beroeps- en vrijwillige krachten, die zich op een professioneel niveau inzetten voor de fysieke veiligheid. Uit het inspectierapport en uit eerder verschenen rapporten blijkt dat dit systeem effectief en betaalbaar is, maar ook kwetsbaar. Daarom behoeft de brandweerzorg continue bestuurlijke en organisatorische aandacht. De brandweerkorpsen zijn verantwoordelijk voor het handhaven van de vrijwillige inzet en het reduceren van de kwetsbaarheid van de brandweerzorg. Zij zullen hierbij ondersteuning moeten krijgen van het openbaar bestuur, zowel op lokaal, regionaal als landelijk niveau.
De IOOV draagt met haar rapport op een positieve wijze bij aan de discussie over de (problemen rondom) de opkomsttijden van de brandweer. Deze discussie moet in de ogen van de NVBR op lokaal niveau gevoerd worden tussen het management van de brandweer en het gemeentebestuur. Ook heeft de inspectie, na beraad met deskundigen uit het brandweerveld, een aantal oplossingsrichtingen aangedragen. Deze zijn vooral gericht op de verwerkingstijd van de meldkamer, de uitruktijd (waarbij zich vooral problemen voordoen tijdens de dagdiensten doordeweeks) en de aanrijtijd (waarbij problemen ontstaan bij verkeersbelemmerende of remmende maatregelen). De inspectie geeft hierbij aan dat er veel winst valt te behalen op het terrein van preparatie, proactie en preventie. Zo bieden rookmelders in woningen perspectief om de brandveiligheid te vergroten. De NVBR pleit zelf ook voor een meer actieve rol van de burgers zelf, om de brandveiligheid in Nederland te vergroten.
Het gemeentelijk bestuur en het brandweermanagement staan voor een aantal opdrachten, waarbij de NVBR met alle kennis en ervaring uit het brandweerveld een constructieve bijdrage kan leveren. Zo stelt de IOOV voor om de werkwijzen van de meldkamers te uniformeren, een gericht personeelsbeleid te voeren waarin afstemming met hoofdwerkgevers plaatsvindt over de inzet van de brandweervrijwilligers en de ligging van de brandweerkazernes te optimaliseren. De NVBR onderschrijft die aanbevelingen en het voornemen van de minister om een uniforme norm te stellen aan de opkomsttijden. Hiermee kan de burger aanspraak maken op het recht op een gelijkwaardig niveau van veiligheid en brandweerzorg.
Klik hier voor het inspectierapport