Opkomsttijden en dekkingsplannen

Auteur Topic: Opkomsttijden en dekkingsplannen  (gelezen 114347 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #110 Gepost op: 14 december 2007, 18:46:11
http://www.smallingerland.nl/Smartsite.shtml?id=54823

Max. 15 minuten opkomsttijd brandweer

Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met een prestatie-eis voor de opkomsttijd van de brandweer: in 80% van de prioriteit 1 alarmeringen is de eerste brandweereenheid zo spoedig mogelijk en binnen 15 minuten na alarmering op het hulpverleningsadres aanwezig.

Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met een prestatie-eis voor de opkomsttijd van de brandweer. Die prestatie-eis luidt: in 80% van de prioriteit 1 alarmeringen is de eerste brandweereenheid zo spoedig mogelijk en binnen 15 minuten na alarmering op het hulpverleningsadres aanwezig.
Het college wil helder zijn over de verwachtingen die het publiek van de brandweer mag hebben en onderschrijft met dit besluit de conclusie dat het onmogelijk is om in een uitgestrekte gemeente als Smallingerland overal te kunnen voldoen aan de wenselijke normen van het Rijk. Deze wenselijke normen variëren (onder meer afhankelijk van type gebouw, bouwjaar en de aanwezigheid van brandmeldsystemen) tussen de 5 en 15 minuten.

Een opkomsttijd van maximaal een kwartier bij prioriteit 1 meldingen (met sirene uitrukken) sluit veel beter aan bij de dagelijkse praktijk. Uit de statistieken van het eerste halfjaar van 2007 blijkt ook dat de brandweer in Smallingerland in 83% van de uitrukken binnen 15 minuten ter plaatse is. In 5% van de gevallen is opkomst binnen 8 minuten en in 21% binnen 10 minuten gerealiseerd.
Naast het eigen korps werkt de brandweer samen met omliggende korpsen om de meer afgelegen plaatsen van de gemeente sneller te bereiken dan vanuit de kazerne in Drachten mogelijk is. Smallingerland wordt daarom geholpen door de kazerneposten in Akkrum, Beetsterzwaag, Ureterp, Burgum en Surhuisterveen.

Nastreven van de wenselijke norm zou grote gevolgen hebben. Zo zou de brandweer vanuit tenminste twee extra kazernes moeten gaan werken en zijn er meer beroepskrachten en (veel) meer vrijwilligers nodig. De structurele kosten kunnen oplopen tot 2-3 miljoen euro per jaar.
Inmiddels heeft de minister van Binnenlandse Zaken bekend gemaakt een wettelijke norm van 8 minuten opkomsttijd in te willen voeren. Het ministerie gaat daarbij uit van een norm die voor redding van personen door de brandweer zorgt.

Het gemeentebestuur hanteert een ander uitgangspunt: het gaat uit van een verantwoordelijkheid van de burger voor zijn eigen veiligheid. Door te investeren in rookmelders en goede preventieve voorzieningen kunnen de (meeste) burgers zelf vrij eenvoudig zorgen voor "hun eigen redding". Hiermee wordt de tijdsduur waarin een brand wordt ontdekt met naar schatting 8 minuten verkort en daarmee ook de melding aan de brandweer. Gewaarschuwde personen kunnen tijdig vluchten naar een veilige plaats. Dit leidt tot een acceptabele opkomsttijd van 15 minuten.

Een ander argument om voor de 15 minuten norm te kiezen is dat deze norm ook geldt voor andere hulpverleningsactiviteiten van de brandweer, politie en de ambulancediensten.


De brandweer gaat als gevolg van dit besluit wel de locaties inventariseren waarbij de opkomsttijd de veiligheid van de gebruikers in gevaar kan brengen. Denk daarbij aan woongebouwen voor ouderen en/of invaliden. Het gemeentebestuur kan dan per geval besluiten tot eventuele aanvullende maatregelen. Ook wordt extra ingezet op communicatie om de inwoners bewust te maken van nut en noodzaak van veiligheidsmaatregelen. Als goede brandpreventieve maatregel wordt in onze gemeente gestreefd naar een rookmelderdichtheid van 90%.


korsakoff

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 14 december 2007, 19:57:27
Daar zit je dan als bejaarde in je verzorgingstehuis. Tehuis voldoet aan alle bouwtechnische eisen. Helaas zijn die gebaseerd op een brandkromme en interventieprofiel waarbij binnen krap 10 minuten na ontstaan van de brand (door een bmi met volledige dekking wordt binnen 2 minuten een beginnende brand gemeld en daarna heeft de brandweer nog 8 minuten om te komen) de brandweer aanwezig is en die na maximaal 15 minuten een beredeneerde inzet kan plegen.

Maar woon je in Drachten of Drenthe, dan heb je pech: de brandweer komt gewoon wat later. Je moet namelijk jezelf maar redden.
Ben benieuwd of nu zwaardere eisen aan de BHV-organisaties gesteld gaan worden en of de gebruiksvergunningen ingetrokken gaan worden totdat de instellingen aan die eisen gaan voldoen. Dat kost nl ook geld en de grote vraag is uiteindelijk: wat kost meer geld? Uitgebreide BHV-organisaties in vele instellingen, een betere bezetting en postverdeling bij de brandweer of dode bejaarden?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #112 Gepost op: 14 december 2007, 20:13:35
En wat denk je van niveau bestaande bouw... (20 minuten brandwerende scheidingen 8))

Ik weet de motivatie al van de aanschrijvingen om alles op te trekken naar nieuwbouwniveau ($$$$)  ;)

"Omdat wij als gemeente 15 minuten doen over terplaatse komen moet u uw brandwerende scheidingen die 20 minuten WBDBO zijn op waarderen naar 60 minuten WBDBO)"

Ik geloof dat de inwoners dan beter 10 euro per jaar meer gemeentelijke belasting kunnen gaan betalen voor een beroeps dagbezetting....  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #113 Gepost op: 15 december 2007, 10:58:28
http://www.nrc.nl/binnenland/article859909.ece/Op_de_brommer_ontwijkt_brandweerman_de_file

Brandweer op brommer om file te onwijken
Brandweerkorpsen hebben nog volop mogelijkheden groeiende opkomsttijden terug te brengen
Gepubliceerd: 15 december 2007 09:33 | Gewijzigd: 15 december 2007 09:46
Door onze redacteur Hans Wammes
Rotterdam, 15 dec. Het heeft de charme van de eenvoud: vrijwillige brandweerlieden moeten niet meer met de auto naar de kazerne, maar op de brommer. Op die manier zijn files te ontwijken, en kan de brandweer eerder uitrukken.

    * Document - Rapport opkomsttijden brandweer - Inspectie Openbare Orde en Veiligheid http://nrc.nl/redactie/binnenland/rapportopkomsttijden.pdf
    * Document - Brandweerstatistiek 2006 - CBS http://www.nrc.nl/redactie/binnenland/brandweerstatistiek2006.pdf

Het is maar een van de suggesties die de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (OOV) deze week vervatte in haar rapport over opkomsttijden van de brandweer. Die zijn namelijk veel te lang. Waar in de meeste gevallen niet meer dan acht minuten mag liggen tussen de melding van een brand of ongeval en de aankomst van de brandweer, duurt het vaak 12 tot 15 minuten. Dat kan mensenlevens kosten.

Ook minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA), onder wie de Inspectie OOV valt, levert een bijdrage aan kortere opkomsttijden van de brandweer. Zij beloofde deze week de al vijftien jaar geldende normen uit de Handleiding Brandweerzorg wettelijk vast te leggen. Dat zou moeten gebeuren in 2009, wanneer de nieuwe Wet op de veiligheidsregio’s van kracht wordt.

Per brommer naar de brand. Normen uit de vorige eeuw nog eens bij wet vastleggen. Is dat een aanpak om een structureel tekortschietende brandweer in het rechte spoor te krijgen?

Ja, zegt Stephan Wevers, commandant van de regionale brandweer Twente en bestuurder van de brandweerorganisatie NVBR. Door de normen wettelijk te verankeren heeft een brandweerkorps houvast als het met een gemeente praat over brandweerzorg – en hoe die te verbeteren. „Je haalt de vrijblijvendheid eraf. Nu kan iedereen die richtlijnen naast zich neerleggen. Uiteraard wijst geen gemeentebestuur ze expliciet af, maar ze worden grootscheeps genegeerd”, zegt Wevers.

En die suggesties van de Inspectie? Die moet je uiterst serieus nemen, vindt de commandant. Duidelijk is dat de opkomsttijden per jaar oplopen, maar de mogelijkheden om tijdwinst te boeken zijn nog lang niet uitgeput.

Vooral de fase voor de tankautospuit gaat rijden, biedt mogelijkheden. De verwerkingstijd van een melding is genormeerd op 1 à 1,5 minuut. Veel vaker blijkt het twee tot drie minuten te duren voor het juiste brandweerkorps via een centrale is gealarmeerd. Versimpeling van de procedure moet hier soelaas bieden, meent Wevers. In de VS wordt een melding in 20 tot 30 seconden verwerkt. Het zou in Nederland al veel helpen als 112 werd gebeld met een vaste telefoon. Zo’n melding komt altijd in de juiste regio terecht. Een mobiel telefoontje komt binnen bij het KLPD in Driebergen, en moet worden doorverbonden: dubbel werk.

Dan is er de zogeheten uitruktijd, de periode tussen alarmering van het korps en het vertrek uit de brandweerpost. Voor beroeps staat er een minuut voor, maar die verblijven in de kazerne. Het vrijwilligerskorps mag er 3 minuten over doen. Dat was begin jaren 90 haalbaar, maar tegenwoordig duurt dat overdag eerder 6 à 8 minuten. Met andere woorden: de tijd die nodig is om uit te rukken, overschrijdt vaak al de tijd die bedoeld is om de ‘plaats incident’ te bereiken. Dat komt bijvoorbeeld doordat de vrijwilligers steeds verder van de kazerne werken.

Ook hiervoor heeft de Inspectie OOV tips ter verbetering. Zo kunnen vrijwilligers overdag worden ingedeeld bij een kazerne in de buurt van hun werk, terwijl ze ’s avonds in hun woonomgeving opgeroepen kunnen worden. Daarnaast moeten kazernes overwegen blusvoertuigen paraat te houden op meer of betere locaties in hun regio, met bemanning in de buurt.

De brandweer zou ook de rijtijd naar incidenten kunnen bekorten door mee te praten over verkeersbelemmerende maatregelen. Maar in dat laatste traject ziet Wevers eigenlijk de minste perspectieven op verbetering. Toegegeven, rotondes, drempels en paaltjes bevorderen een snelle rit niet, maar ze hebben wel nut. Het is wat hij „de paradox van de verkeersveiligheid” noemt. Verkeersmaatregelen remmen de brandweer, maar ze zorgen er tegelijk voor dat hij minder hoeft uit te rukken.

Aan de opkomsttijdennorm zelf moet je niet sleutelen, vindt Wevers. Naarmate je langer onderweg bent, neemt de kans om levens te redden en schade te beperken exponentieel af. Natuurlijk, installatie van rookmelders, brandwerend bouwen en minder brandbare interieurs kunnen leiden tot een soepeler norm, maar daarvoor is grondig onderzoek nodig. „Pas je nu de norm aan, dan gaan ze direct weer achteroverzitten.”

Als de opkomstnorm in de wet is vastgelegd, biedt dat ook sanctiemogelijkheden, zegt Wevers. Gemeenten en korpsen die de beloofde prestatie niet leveren, kunnen in het uiterste geval hun brandweertaak verliezen aan ‘de regio’. De professionals van de regionale brandweer zouden de zorg beter onder controle hebben.

Daarmee komt de regionalisering van de brandweer een stap dichterbij. Bij de kabinetsformatie werd de wettelijke verplichting tot regionale samenwerking expliciet uitgesloten. De christelijke partijen in de coalitie, CDA en ChristenUnie, hechten sterk aan gemeentelijke autonomie, plaatselijke brandweerkorpsen én hun 27.000 vrijwilligers. Zij vrezen dat veel vrijwilligers stoppen als hun lokale korps verdwijnt.

In Zeeland laat de brandweer het langst op zich wachten.

Je zal maar in Zeeland wonen en een brand melden. Bij de helft van de branden duurt het tien tot vijftien minuten tot de brandweer er is. In 22 procent van de gevallen kan je nog langer wachten na het alarm. Daarmee is Zeeland met afstand Nederlands kampioen normoverschrijding, zo blijkt uit de Brandweerstatistiek 2006 van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De Handleiding Brandweerzorg schrijft voor pakweg driekwart van de woningen een opkomsttijd voor van 8 minuten. Voor kwetsbare panden als bejaardenhuizen geldt als strengste norm maximaal 5 minuten tussen alarmering en aankomst. Wie erg afgelegen woont, heeft te maken met de soepelste norm. Daar mag de brandweer 12 minuten op zich laten wachten.

Uitgaande van de 8-minutennorm is Zuid-Holland het veiligst. De brandweer komt in 51 procent van de gevallen op tijd. Voor Zeeuwen is dat percentage 12. Bewoners van grootste gemeenten hebben het snelst hulp van de brandweer. In 54 procent van de gevallen is die binnen acht minuten ter plekke. Dat is 28 procent in plaatsen met minder dan 20.000 inwoners.


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #114 Gepost op: 15 december 2007, 17:39:12
Probleem hier in het dorp is vooral de rit van huis naar de kazerne dorp=max. 30, dan een zeer drukke weg oversteken (tussenvoegen) waar dagelijks hordes forensen over racen, en de 3-5 minuten zijn al om, afhankelijk van het tijdstip van de dag.
Vanaf de andere kant van het dorp moeten de collegas eerst langs de school, en hier staan vier keer per dag overal kris kras de autos van moeders die hun kinderen met de auto naar school moeten brengen geparkeerd, en daar moet je dan maar tussendoor zien te slalommen.
Ik denk dus dat de gemeente zelf al gauw één a twee minuten tijdswinst kan bewerkstelligen door een ander beleid EN handhaving.Grin


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #115 Gepost op: 15 december 2007, 18:09:18
http://www.ad.nl/utrecht/zuid/article1896222.ece

vrijdag 14 december 2007
Brandweer wil graag sneller uitrukken

ZEIST/HOUTEN - Brandweerkorpsen in de provincie Utrecht doen er alles aan om sneller ter plaatse te zijn.
afbeelding vergroten FOTO JOS WESDIJK
Nu halen ze vaak niet de acht minuten, de norm die minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) in de wet wil vastleggen.

Uit een gisteren gepresenteerd rapport blijkt dat korpsen landelijk in bijna tweederde van alle branden niet binnen acht minuten aan het blussen zijn. Momenteel is nergens geregeld hoe snel de brandweer bij een brand moet zijn. Als vuistregel geldt nu ook de acht minuten. In historische binnensteden is dat zelfs zes minuten.


Voor Utrechtse korpsen zijn de constateringen van de minister niet nieuw. Uit een overzicht van de Brandweer Utrechts Land in 2005 bleek al dat veel korpsen -zeker overdag- niet binnen acht minuten ter plaatse kunnen zijn. Wie bijvoorbeeld in Den Dolder of Schalkwijk woont, kon het in 2005 meemaken dat de brandweer overdag niet eerder dan na twaalf minuten op de stoep stond. In grote steden zoals Utrecht en Amersfoort haalden brandweerlieden de norm wel glansrijk. Maar daar zijn medewerkers in vaste dienst en verblijven ze op de posten.

In de buitengebieden zijn korpsen vaak afhankelijk van vrijwilligers. Die moeten eerst naar de brandweerpost, voordat ze naar een melding kunnen. Dat kost tijd, weet hoofd Van Tilburg van de afdeling preparatie en rampenbestrijding van de Zeister brandweer, waar ook Den Dolder onder valt. ,,Inmiddels laten we ook de beroepskrachten uit Zeist uitrukken om sneller ter plaatse te zijn.’’ Houten, waar Schalkwijk onder valt, heeft in het verleden vergelijkbare maatregelen genomen.


Korpsen zijn sinds 2005 al volop bezig om wel sneller ter plaatse te komen. Zo werkt Zeist aan een centraler gelegen, nieuwe kazerne. En ook Houten wil in het voorjaar van 2009 een extra post openen om sneller ter plaatse te kunnen zijn. Al maakt brandweercommandant Timmersen van Houten zich geen illusies dat de brandweer overal binnen acht minuten kan zijn, als die tijd eenmaal in de wet is vastgelegd.
,,Als de minister dat ook wil voor bijvoorbeeld de uithoek van een buitengebied, wordt de brandweer onbetaalbaar. Maar we kunnen de mensen in buitengebieden wel goed voorlichten, zodat de kans op een brand afneemt en de zelfredzaamheid van mensen wordt vergroot. Dan is het geoorloofd om iets later te komen.’’


Gast48368

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 15 december 2007, 18:59:02
Zelfredzaamheid van mensen  :o ??? Iets later komen geoorloofd ?  :-X

Men denkt hierbij alleen aan een brand (waar ik me ook al niets bij voor kan stellen dat mensen zichzelf kunnen redden ) maar wat als je bekneld zit. Dan kun je jezelf echt niet redden, zelfs niet met voorlichting  ::)

Zeker in buitengebieden gebeuren veel ongevallen.

Dus ik begrijp niet waarom bovenstaande niet in het rapport meegenomen is, 't is zeker niet volledig.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #117 Gepost op: 15 december 2007, 19:13:40
Zelfredzaamheid van mensen  :o ??? Iets later komen geoorloofd ?  :-X

Men denkt hierbij alleen aan een brand (waar ik me ook al niets bij voor kan stellen dat mensen zichzelf kunnen redden ) maar wat als je bekneld zit. Dan kun je jezelf echt niet redden, zelfs niet met voorlichting  ::)

Zeker in buitengebieden gebeuren veel ongevallen.

Dus ik begrijp niet waarom bovenstaande niet in het rapport meegenomen is, 't is zeker niet volledig.

Bij ongevallen moet je toch wachten op een ambulance voordat je kunt gaan werken...?  ;)


Wat gaat hieronder fout als je de opkomsttijd op 15 minuten zet.... 8)

http://www.nifv.nl/web/show/id=60466

http://www.nifv.nl/upload_mm/f/1/a/126_fullimage_1150811851062-normatief.gif[/img]


http://documenten.werkenvoorveiligheid.nl/cms/show/id=560918/chunkid=i80006_07/chunknr=7/pubid=i1136367819090

http://documenten.werkenvoorveiligheid.nl/images/documenten/pict1/864800930.jpg
Afbeelding 7.17  Normatief brandverloop in een woongebouw met brandmeldinstallatie met volledige bewaking



http://documenten.werkenvoorveiligheid.nl/cms/show/id=560918/chunkid=i40004_06/chunknr=6/pubid=i5030

http://documenten.werkenvoorveiligheid.nl/images/documenten/pict1/2005000630.jpg


Gast48368

  • Gast
Reactie #118 Gepost op: 15 december 2007, 19:20:08
Bij ongevallen moet je toch wachten op een ambulance voordat je kunt gaan werken...?  ;)



Jazeker, en de ambu daarintegen weer op de brandweer  ;D 8)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #119 Gepost op: 15 december 2007, 20:57:28
heb niet alle stukken even goed gelezen maar er zijn er hier bij die dat wel doen..... ;D ;)
kan iemand mij met een paar woorden vertellen wanneer die 8 minuten beginnen te lopen?
is dat bij het overgaan van de 112 telefoon of bij het afgaan van de semafoons?