Opkomsttijden en dekkingsplannen

Auteur Topic: Opkomsttijden en dekkingsplannen  (gelezen 111378 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

wrd frank

  • Gast
Reactie #140 Gepost op: 28 mei 2008, 13:22:27
Ik heb niet alles helemaal precies doorgelezen maar weet wel (ondanks dat ik als fotograaf ga)
dan de gemeente vaak zelf ook de eisen steld van een aantal minuten.
maar het zelfd tegen werkt.
een voorbeeld in Woerden.
Een straat in woerden werd heel erg gebruikt als sluiproute om de stoplichten te kunnen ontlopen.
De buurt begon te klagen bij de gemeente. En die hebben de straat afgesloten.
Alleen wat de gemeente niet onthoudt is dat de vrijwilligers ook gebruik maakte van die route.
Zij moeten nu omrijden.
Met als gevolg dat ze iets harder rijden.

Wel weet iemand van woerden die heeft voor de spits periode een scooter gekocht. anders was er vanaf zijn woning geen doorkomen aan richting de kazerne.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #141 Gepost op: 10 juni 2008, 20:01:41
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/3254313/Brandweer-kan-niet-overal-even-snel-zijn.ece

Brandweer kan niet overal even snel zijn

dinsdag 10 juni 2008 | 18:27
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

HENGELO - Voor de dunner bevolkte gebieden in de uitgestrekte plattelandsgemeente Bronckhorst komt een voorlichtingsactie over de brandweer en brandveiligheid. Burgemeester en wethouders vragen de raad hiervoor vijftigduizend euro. Met de actie wil de gemeente deze bewoners er bewust van maken dat ze in een gebied wonen waar de brandweer niet altijd binnen acht minuten ter plaatse kan zijn. "Omdat het om dunbevolkte gebieden gaat, kun je hier geen brandweerpost neerzetten.
Bovendien wonen er te weinig vrijwilligers om zo'n post te bemannen", legt woordvoerder van de brandweer, Johan Veldman uit. Het college van Bronckhorst mag in dergelijke gevallen afwijken van de achtminutennorm die voor de rest van de gemeente geldt. "Bij veel gemeenten blijft het daarbij", zegt Veldman. "Maar in Bronckhorst is het bespreekbaar gemaakt. Wat kunnen we bijvoorbeeld doen om de verlate aankomsttijd toch nog in te korten, zo vroegen we ons af. Wie een rookmelder heeft, merkt sneller dat er iets loos is, kan sneller de brandweer bellen, zodat die ook weer sneller ter plaatse is."

Daarom gaat de gemeente deze buitengebiedbewoners onder meer rookmelders aanbieden.

Overigens gaat het slechts om enkele dunbevolkte gebieden waar de brandweer niet binnen acht minuten ter plaatse kan zijn.

"Het gaat om die gebieden die ver weg liggen van de brandweerposten in de gemeente Bronckhorst en bovendien ver verwijderd zijn van de posten in omringende gemeenten," zegt Veldman.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #142 Gepost op: 10 juni 2008, 22:19:42


Er word hier in de regio een nieuwe weg aangelegd, waar dus ook een viaduct in moet komen. Nu wil de gemeente dus geen vrachtwagens meer over die weg hebben, dus het viaduct word lager. Houd ook in dat een TS / HV er niet meer onder door kan  :|
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #143 Gepost op: 1 juli 2008, 00:18:12
::) tja... de heren uit de politiek... met de burger vriendjes blijfen.... op zich goed... maar t moet zoals met alles geen TE er voor hebben... behalve bij tevreden...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #144 Gepost op: 8 juli 2008, 11:24:12
Op veel plaatsen is het zo dat de brandweer een eind (7+KM of verder) moet rijden om bij de plaats incident te komen. Zeker als er vrijwilligers ingezet moeten worden bestaat het niet dat ze binnen 8 minuten ter plaatse zijn. Zij moeten namelijk eerst vanuit huis of werk naar de post en vervolgens nog uitrukken naar het adres. Zeker op afgelegen plaatsen (polders) is dit absoluut onhaalbaar. Er zijn oplossingen zoals meer brandweerposten, maar Den Haag kiest vanzelfsprekend voor geld en niet voor personen....


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #145 Gepost op: 8 juli 2008, 13:02:54
Meer brandweerposten op het platteland...?

Als ik om mij heen kijkt, llijkt het tegenovergestelde eerder aan de gang. Geen gemeentelijke herindeling of er sneuvelt wel ergens een brandweerpost.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #146 Gepost op: 8 juli 2008, 14:56:18
Meer brandweerposten op het platteland...?

Als ik om mij heen kijkt, llijkt het tegenovergestelde eerder aan de gang. Geen gemeentelijke herindeling of er sneuvelt wel ergens een brandweerpost.
Dat zeg ik niet. Ik zeg meer brandweerposten. En dan voornamelijk posten die op een locatie liggen waardoor er niet eerst 5km door de stad gescheurd moet worden.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #147 Gepost op: 8 juli 2008, 16:37:28
En ik zeg dus dat er precies het tegenovergestelde momenteel gebeurd.

Zijn vast nog wel een paar topics over te vinden op dit forum van de zog. dure, onrendabele, niet voldoende bemensing hebbende brandweerposten die omdat soort redenen zijn weg bezuinigd bij het samengaan van gemeenten.

Maar ja, mooie ingebonden rapporten met de strekking van kan nog net of we passen de norm aan want de norm is in de nieuwe situatie ook niet haalbaar, doen het altijd goed op gemeentehuizen...


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #148 Gepost op: 8 juli 2008, 19:00:33
Dat is waar. Werkelijk overal worden brandweerposten samengevoegd omdat dat de hulpverlening ten goede zou komen :-\ In Zeeland wil men dit bijvoorbeeld doen met Sluis, Cadzand en Schoondijke. Maar ook de brandweerpost van 's Heerarendskerke wou men dacht ik verplaatsen richting Goes. Dit gebeurt dus overal, terwijl eigenlijk het omgekeerde zou moeten gebeuren.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #149 Gepost op: 8 juli 2008, 19:05:23
Dat zeg ik niet. Ik zeg meer brandweerposten. En dan voornamelijk posten die op een locatie liggen waardoor er niet eerst 5km door de stad gescheurd moet worden.

met andere woorden elke 5 km een brandweerpost?  :-\