Opkomsttijden en dekkingsplannen

Auteur Topic: Opkomsttijden en dekkingsplannen  (gelezen 112652 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #180 Gepost op: 4 juli 2009, 15:02:46
Warm pleidooi van Tammes voor interventiewagen brandweer Buren

zaterdag 04 juli 2009 | 10:36

Tekstgrootte  
MAURIK - Het is onacceptabel dat in zes dorpen van de gemeente Buren, de brandweer niet binnen de wettelijk voorgeschreven tijd aanwezig kan zijn.

Daarom is het noodzakelijk dat er door Buren een interventievoertuig wordt aangeschaft. Dat zei burgemeester Klaas Tammes donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering.

Volgens Tammes moet die wagen gestationeerd worden bij het gemeentehuis in Maurik. Daar zitten leden van de beroepsbrandweer. "Bij een brand kunnen zij dan uitrukken voor de eerste aanval en vast beginnen met blussen terwijl de tankautospuit, die van verder moet komen, dan nog onderweg is", aldus Tammes.

De aanschaf van een interventievoertuig kost naar verwachting zo'n 80.000 euro. De gemeente is daar volgens de burgemeester zelf verantwoordelijk voor. En hoewel Buren krap bij kas zit, hield Tammes er een warm pleidooi voor om bij de behandeling van de begroting voor 2010, later dit jaar, geld uit te trekken voor de aankoop. "Voor die tijd komen we als college nog met een nadere onderbouwing. Maar nu weet u vast dat het echt nodig is voor de veiligheid en wij zijn er als gemeente financieel voor verantwoordelijk.''

De burgemeester reageerde daarmee op geluiden van de woordvoerders van onder meer de PvdA en VVD, die eerder tijdens de bijeenkomst hadden laten weten dat de brandweer de gemeente wel erg veel geld kost. En dat ze geen voorstander zijn van de aanschaf van een snel interventievoertuig

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/article5204001.ece

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 15 juli 2009, 17:07:05
Brandweer regelmatig te laat

SON EN BREUGEL – De brandweer van Son en Breugel was in 2008 in geval van een brand slechts in de helft van de meldingen binnen de norm van acht minuten ter plaatse. Dat blijkt uit onderzoek van de regionale brandweer. De tijd die de vrijwilliger, na een alarm, nodig heeft om van huis naar de kazerne te rijden blijkt hier negatief van invloed op.

De uitruktijd lijkt een knelpunt te zijn bij de opkomsttijd van de brandweer.

Wettelijk is vastgesteld dat de brandweer bij een woningbrand binnen acht minuten ter plaatse dient te zijn. Uit een landelijk onderzoek uit 2006 bleek dat die tijd slechts in 30% van de gevallen wordt gehaald. Een soortgelijk onderzoek van de regionale brandweer Zuidoost bracht aan het licht dat in de regio, waar binnen Son en Breugel ook valt, de brandweer gemiddeld in 55% van de gevallen binnen acht minuten ter plaatse is.

De opkomst in Son en Breugel werd in 46% gehaald. De gegevens over de opkomsttijd zijn volgens brandweercommandant Thijs Verheul, door een gebrekkige registratie, echter niet helemaal zuiver. Opkomstgegevens worden voor een deel automatisch gegenereerd en voor een deel handmatig. “Een bevelvoerder geeft bijvoorbeeld vaak handmatig aan als hij op de plaats van de brand is. Dit kan een foutmarge geven omdat bij de eerste minuten van een uitruk de prioriteit niet ligt bij het registreren van gegevens.

Om toch betere opkomstgegevens te krijgen wil ik dit proces verder automatiseren”, stelt Verheul die namens de regionale brandweer één dag per week gedetacheerd is in Son en Breugel. Om de uitruktijd van de brandweerlieden te verbeteren is overleg met de gemeente over de doorstroming van verkeer op de hoofdroutes van de brandweer een aandachtspunt. Verder wil Verheul onderzoeken of de vrijwilligers met bijvoorbeeld een scooter of brommer sneller op de brandweerkazerne kunnen zijn. Winst is er volgens Verheul te halen bij de burgers.

“Heb je een rookmelder in huis dan kan een brand binnen één minuut worden ontdekt in plaats van de veertien die er gemiddeld nodig zijn om een brand te detecteren én behaal je winst in de vervolgstappen van de brandbestrijding.”

Volgens mij halen we hier twee dingen door elkaar, 1 de rookmelder bedoeld is bewoners te waarschuwen en twee dat de opkomsttijd hierdoor niet veranderd.

Daarnaast zal een rookmelder inderdaad alarmslaan maar als er niemand thuis is heeft dit ook geen zin. Zeker niet in wijken met veel werkende huishoudens. Kijkend naar de procedures is het afgaan van een huisrookmelder in veel korpsen geen spoedeisende inzet. In tegendeel zelfs, vaak zie je eerst een kaderoproep!!!!!

Tel uit je winst. Overigens heeft er al eens een topic gelopen op het uitrukken naar huisrookmelders....ik ben benieuwd hoe er nu over gedacht wordt.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #182 Gepost op: 18 juli 2009, 15:26:28
http://www.tctubantia.nl/regio/almelo-stad/5271115/Weer-permanente-kazernebezetting-brandweer.ece

Weer permanente kazernebezetting brandweer op til

door Jos Oude Nijhuis. zaterdag 18 juli 2009 | 14:57 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 18 juli 2009 | 15:17

De nieuwe Almelose brandweercommandant Hans Kleintjens wil de steeds langere aanrijtijden te lijf met het opnieuw invoeren van de permanente kazernebezetting. Door het uitdijen van de stad wordt het steeds moeilijker om binnen de voorgeschreven acht minuten na de melding bij de brand of bij een ongeval te zijn. Vooral 's avonds en in het weekend, als de brandweer van Almelo is aangewezen op zijn vrijwilligers, loopt het korps tegen zijn beperkingen aan.

De oplossing zoekt Kleintjens in wat in het jargon kazernering heet, oftewel dag en nacht - weekends incluis - permanent manschappen in de kazerne aanwezig. "We zijn al met de plannen bezig. '' Kleintjens zegt voor de nachtelijke uren en de weekends te denken aan een bezetting met minimaal acht brandweermensen, zowel beroepskrachten als vrijwilligers. "Zes voor de eerste uitrukauto en twee voor de ladderwagen of het hulpverleningsvoertuig", geeft hij aan.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #183 Gepost op: 22 juli 2009, 19:22:33
Aangescherpt beleid brandweer loze meldingen werkt    

dinsdag 21 juli 2009  

OLDEBROEK - De nieuwe afspraken om loze meldingen te voorkomen werken goed. Het aantal meldingen is in Oldebroek gedaald, terwijl landelijk het aantal loze meldingen toeneemt. Bij 4 objecten is een dwangsom van € 500,00 opgelegd omdat zij te vaak het brandweerkorps voor niets liet komen. In het jaarverslag 2008 geeft de brandweer inzicht in de verrichte activiteiten.

Enkele opvallende zaken in het jaarverslag zijn:

• De brandweer heeft in totaal 174 meldingen ontvangen. Ongeveer hetzelfde aantal als in 2007 en 2006.
• Er zijn in het afgelopen jaar relatief veel ongelukken gebeurd op de Zuiderzeestraatweg tussen Wezep en Oldebroek.
• De kosten van de brandweer in de gemeente Oldebroek zijn structureel lager dan in vergelijkbare gemeente.
• Vanaf 31 december 2008 behoort het brandweerkorps van de Oldebroek samen met de korpsen van Elburg, Heerde en Hattem tot het cluster Veluwe Noord.

Opkomsttijden
De overschrijdingen op de landelijke zorgnorm zijn aanzienlijk.
Deze worden veroorzaakt door:
• het grote buitengebied in de gemeente Oldebroek; ondanks de aanwezigheid van twee brandweerkazernes is het niet mogelijk om binnen acht minuten bij incident te zijn
• ongunstige ligging van de kazerne van Hattemerbroek ten opzichte van de kern Wezep
• de vele verkeersremmende maatregelen; deze belemmeren de brandweer om zo snel mogelijk naar het incident te komen.

http://www.locomediagroep.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=10100&ac=1&Itemid=100

Bloemers

• Junior gebruiker
  • **
  • Beleidsmedew. O en P Regiobureau brandweer LN
Reactie #184 Gepost op: 3 augustus 2009, 13:32:58
• de vele verkeersremmende maatregelen; deze belemmeren de brandweer om zo snel mogelijk naar het incident te komen.

Zie: http://www.brandweerkennisnet.nl/bovenbalk/zoeken/@4930/als_elke_drempel/ voor een rapport m.b.t. verkeersregulerende maatregelen i.h.k.v. het project 'Duurzaam Veilig'.

Dit onderzoek is over elke willekeurige gemeente in Nederland representatief en uit te rollen.
~ Van klein denken is nooit iemand groot geworden ~

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #185 Gepost op: 15 september 2009, 13:24:45

Download hier
◦De publicatie "Passie met een gouden rand" in 2 MB
◦Het persbericht dat vanmorgen is uitgegaan over deze publicatie
◦Grafiek verwerkingstijd, uitruktijd en rijtijd
◦Grafiek massale uittocht Brandweer Vrijwilligers

"Stop uittocht" is hartekreet VBV

15 September 2009

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-1482-stop-uittocht-is-hartekreet-vbv.html?archived=0&page=1

Vanmorgen heeft de VBV nieuwe getallen gepubliceerd over de opkomsttijden en de massale uittocht van Brandweer Vrijwilligers. Het blijkt dat niet de Brandweer Vrijwilligers maar de verwerkingstijd van de meldingen verantwoordelijk is voor de sterk gestegen opkomsttijden.

Dit staat in ons persbericht  en in onze publicatie "Passie met een gouden rand" die wij ten behoeve van de komende gemeenteraadsverkiezingen van 2010 een publicatie uitgegeven (beide hieronder te downloaden).

Wij verzoeken daarin de raadsleden en politieke partijen kennis te nemen van belangrijke landelijke trends en het thema “Brandweer Vrijwilliger” op te nemen in de verkiezingsprogramma’s voor 2010-2014. Hiermee hoopt de VBV een positieve bijdrage te leveren aan een grotere duurzaamheid van de lokale brandweerzorg en de regionale rampenbestrijding, op korte en lange termijn.

Wij hebben besloten dit vorm en inhoud te geven door middel van een publicatie waarin de 5 belangrijkste landelijke trends staan vermeld. Wij laten het niet bij vermelden van trends alleen maar geven ook oplossingsrichtingen aan. Vooral bij de sterk opgelopen opkomsttijden en de massale uittocht doen wij aan de toekomstige gemeenteraden en colleges van B&W suggesties hoe de trends om te buigen naar meer duurzaamheid en consistentie.

In het bijzonder vragen wij uw aandacht voor de nieuwe getallen van de CBS over opkomsttijden. Het blijkt dat de langere opkomsttijden bij binnenbranden (van 8 minuten in 2001 tot bijna 14 minuten in 2007) voor een belangrijk gedeelte veroorzaakt worden door de langere verwerkingstijden van de meldingen binnen de Regionale Alarm Centrales.

Tot voor kort ging men er van uit dat deze sterke verhoging voornamelijk veroorzaakt werd door de langere uitruktijd van Brandweer Vrijwilligers. Deze veronderstelling snijdt, op basis van de meest recente CBS-gegevens, geen hout meer.

Wij zullen de komende dagen deze publicatie via mail versturen naar alle raadsleden en colleges van B&W en hopen dat u de inhoud zult steunen. Wij hebben ons in de publicatie vooral gebaseerd op gegevens van het CBS die landelijk leidend zijn voor de beleidsvorming en beleidsuitvoering.

Tot slot. Wij hebben ons gebaseerd op landelijke cijfers en ontwikkelingen. Op lokaal en op kazerneniveau kan dit aanmerkelijk verschillen. De landelijke trends hoeven daar niet herkenbaar te zijn. Fijn en houden zo. Het bestuur van de VBV hoopt ook dat de Brandweer Vrijwilligers daar zich realiseren dat het morgen of volgende maand of volgend jaar zich zomaar kan aandienen in jouw gemeenten en kazerne. Dus blijf wakker en behoud het goede.
Samen sterk in de hulpverlening!

AVN

• Forum gebruiker
Reactie #186 Gepost op: 15 september 2009, 20:57:42
Interessante discussie, waar ik op zich niet veel aan toe kan voegen.

Maar, als burger, schrik ik van de verwerkingstijd, de tijd tussen melding en alarmering.
Als burger vind ik het onbegrijpelijk, dat daar tegenwoordig bijna 5 minuten voor nodig zijn, terwijl dit in 2001 in 1 minuut mogelijk was.

Ik zou verwachten, dat tegenwoordig de verwerkingstijd lager zou zijn (met de moderne communicatiemiddellen) dan in 2001 en zeker niet vele malen hoger.

Ik verwijt hierbij de centralisten niets, want zij hebben te werken met de middellen en procedures, die ze tot hun beschikking hebben/voorgeschreven worden.
Maar ik verwijt brandweermanagement en politiek des te meer. Vijf minuten verwerkingstijd is in mijn ogen niet te verkopen aan het publiek.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #187 Gepost op: 15 september 2009, 21:22:53
Interessante discussie, waar ik op zich niet veel aan toe kan voegen.

Maar, als burger, schrik ik van de verwerkingstijd, de tijd tussen melding en alarmering.
Als burger vind ik het onbegrijpelijk, dat daar tegenwoordig bijna 5 minuten voor nodig zijn, terwijl dit in 2001 in 1 minuut mogelijk was.

Ik zou verwachten, dat tegenwoordig de verwerkingstijd lager zou zijn (met de moderne communicatiemiddellen) dan in 2001 en zeker niet vele malen hoger.

Ik verwijt hierbij de centralisten niets, want zij hebben te werken met de middellen en procedures, die ze tot hun beschikking hebben/voorgeschreven worden.
Maar ik verwijt brandweermanagement en politiek des te meer. Vijf minuten verwerkingstijd is in mijn ogen niet te verkopen aan het publiek.
Wees gerust,de verwerkingstijd van een melding ligt beduidend veel lager.Tussen het aannemen van de telefoon,tot aan het daadwerkelijk op de alarmeerknop drukken, zit hooguit 1 minuut.Bij een OMS nog korter, omdat de gevens dan kant en klaar meteen in de alarmeercomputer staan. ;)

AVN

• Forum gebruiker
Reactie #188 Gepost op: 15 september 2009, 21:39:42
Wees gerust,de verwerkingstijd van een melding ligt beduidend veel lager.Tussen het aannemen van de telefoon,tot aan het daadwerkelijk op de alarmeerknop drukken, zit hooguit 1 minuut.Bij een OMS nog korter, omdat de gevens dan kant en klaar meteen in de alarmeercomputer staan. ;)

Hoe kan Live (op basis van CBS gegevens) dan aan een verwerkingstijd komen van vijf (OKay 4,8) minuten ?
Ik vind dat verschil nogal groot.

En ja, ik ben dat met je eens, een verwerkingstijd van 1 minuut is (als burger) acceptabel.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 15 september 2009, 21:42:43
Hoe kan Live (op basis van CBS gegevens) dan aan een verwerkingstijd komen van vijf (OKay 4,8) minuten ?
Ik vind dat verschil nogal groot.

En ja, ik ben dat met je eens, een verwerkingstijd van 1 minuut is (als burger) acceptabel.

Omdat veel telefoontjes binnenkomen in Driebergen, waarvandaan je doorgeschakeld wordt naar de goede regio...dit kost natuurlijk ook aardig wat tijd...maar vijf minuten lijkt me erg veel...ik heb zelf wel eens gebeld tijdens de storm van een paar jaar geleden, maar toen duurde het zeker geen vijf minuten voordat de brandweer gealarmeerd was. Ondanks de drukte...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding