Opkomsttijden en dekkingsplannen

Auteur Topic: Opkomsttijden en dekkingsplannen  (gelezen 111360 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #190 Gepost op: 15 september 2009, 22:26:56
Hoe kan Live de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (op basis van CBS gegevens) dan aan een verwerkingstijd komen van vijf (OKay 4,8) minuten ?

 ;)


http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-1482-stop-uittocht-is-hartekreet-vbv.html?archived=0&page=1

Vanmorgen heeft de VBV nieuwe getallen gepubliceerd over de opkomsttijden en de massale uittocht van Brandweer Vrijwilligers.
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #191 Gepost op: 15 september 2009, 22:40:03
Geeft de VBV ook een bronvermelding voor zijn bewering?? Uit brandweer statestiek 2007 (meest recente)

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/EDC40B68-1B26-45BF-B3CA-E0FDEA6D4742/0/2007w35pub.pdf

(...)

2.3 Uitruktijden, rijtijden en opkomsttijden

De tijd tussen het moment waarop een brand wordt gemeld en het moment dat de
brandweer ter plekke aankomt, kan worden gesplitst in uitruktijd en rijtijd. Onder
de uitruktijd wordt de tijd verstaan tussen het moment van melden van het incident
bij de brandweermeldkamer en het moment dat het eerste voertuig de brandweerkazerne
verlaat. De rijtijd is de tijd die nodig isomvan de kazerne naar de plaats van
de brand te komen. De opkomsttijd is de som van beide tijden. De uitruktijd, rijtijd en
opkomsttijd zijn berekend aan de hand van de door de brandweer opgegeven tijdstippen
van melding, uitruk en aankomst (afgerond op hele minuten).
In grotere gemeenten is de uitruktijd gemiddeld korter dan in kleinere gemeenten,
doordat in grote gemeenten het brandweerpersoneel doorgaans op de kazerne verblijft
en er vaak meer brandweerkazernes zijn. In gemeenten met minder dan 20 duizend
inwoners werd in 14 procent van de gevallen een uitruktijd onder de vier
minuten gerealiseerd. In de vier grote steden bleef men bij 57 procent van de
branden binnen de vierminutengrens.

De tendens van oplopende uitruktijden, zoals deze in voorgaande jaren is geconstateerd,
is in 2007 tot staan gekomen. Er was zelfs sprake van kortere uitruktijden. Bij
73 procent van de branden was de uitruktijd korter dan zes minuten.
Een jaar eerder
was dit in 69 procent van de branden het geval. Met uitzondering van Flevoland, zijn
de uitruktijden in alle provincies afgenomen. Met name in Drenthe en Gelderland
was dit goed zichtbaar. Hier nam het aantal branden, met een uitruktijd van minder
dan zes minuten, met bijna 10 procentpunt toe. Ook in Zeeland namen de uitruktijden
af, maar toch waren deze nog steeds bij drie op de vijf branden langer dan zes
minuten.

(...)


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #192 Gepost op: 16 september 2009, 05:49:33
Ik heb geen idee waar de VBV zijjn gegevens vandaan haalt, maar een gemiddelde verwerkingstijd van 5 minuten lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Ik weet dat bij ons de verwerkingstijd tussen de 1 en 1,5 minuut ligt, afhankelijk van de duidelijkheid van de melding. Dat zou betekenen dat er dus regio's moeten zijn die er 8 minuten over doen om een prio 1 alarmering de deur uit te krijgen!! Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk.

Ook valt mij op dat er bij alles gesproken wordt alsof we een Brandweer Nederland hebben. Alles schijnt betrekking te hebben op de brandweer in het algemeen, terwijl we toch echt 25 verschillende regio's hebben. Je kunt niet de regio A'dam/A'land vergelijken met bijvoorbeeld Groningen.
Dit gebeurt dus wel in alle publicaties in de media en dat geeft dus geen goed beeld.

De echte reden heeft 2 kanten. Zoals al eerder gezegd moet er steeds meer en mag er steeds minder. Ook moet er meer geoefend worden voor minder inzetten.
Het oefenen zelf slaat ook een beetje door. Men blijft maar nieuwe dingen verzinnen, voor situaties die ik in 15 jaar nog steeds niet meegemaakt heb.

De andere kant is maatschappelijk op meerdere vlakken terug te vinden. Men heeft het tegenwoordig te druk met zichzelf om nog zoiets als een brandweer erbij te doen. En zeker als het op vrijwillige basis moet gebeuren. De zelfde ontwikkeling is terug te vinden bij bijvoorbeeld sportclubs, die vrijwilligers nodig hebben voor het onderhoud van materiaal en velden. Iedereen wil een groot huis en moet zich een slag in de ronte werken om de hypotheek te kunnen betalen, en heeft daardoor geen tijd meer voor andere zaken.
Assumption is the mother of all fuck-ups


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #193 Gepost op: 16 september 2009, 07:46:42
Interessante discussie, waar ik op zich niet veel aan toe kan voegen.

Maar, als burger, schrik ik van de verwerkingstijd, de tijd tussen melding en alarmering.
Als burger vind ik het onbegrijpelijk, dat daar tegenwoordig bijna 5 minuten voor nodig zijn, terwijl dit in 2001 in 1 minuut mogelijk was.

Ik zou verwachten, dat tegenwoordig de verwerkingstijd lager zou zijn (met de moderne communicatiemiddellen) dan in 2001 en zeker niet vele malen hoger.

Ik verwijt hierbij de centralisten niets, want zij hebben te werken met de middellen en procedures, die ze tot hun beschikking hebben/voorgeschreven worden.
Maar ik verwijt brandweermanagement en politiek des te meer. Vijf minuten verwerkingstijd is in mijn ogen niet te verkopen aan het publiek.

Eerlijk gezegt ben ik al direct een beetje klaar met de VBV.
Als je zulke cijfers publiceerd heb je niet echt een gedegen onderzoek gedaan denk ik.
Een verwerkingstijd van 5 minuten.... Ik wil die cijfers wel eens zien. Welke meldkamers betreft het???

Een teleurgestelde centralist...


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #194 Gepost op: 17 september 2009, 19:51:08
Ik heb geen idee waar de VBV zijjn gegevens vandaan haalt, maar een gemiddelde verwerkingstijd van 5 minuten lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Ik weet dat bij ons de verwerkingstijd tussen de 1 en 1,5 minuut ligt, afhankelijk van de duidelijkheid van de melding. Dat zou betekenen dat er dus regio's moeten zijn die er 8 minuten over doen om een prio 1 alarmering de deur uit te krijgen!! Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk.


de vbv heeft deze cijfers uit de praktijk gehaald en zijn door medewerkers zelf
je moet in deze ook niet denken dat alle meldingen richting de 5 minuten lopen

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #195 Gepost op: 18 september 2009, 00:15:35
de vbv heeft deze cijfers uit de praktijk gehaald en zijn door medewerkers zelf
je moet in deze ook niet denken dat alle meldingen richting de 5 minuten lopen

greetz free

bij het plaatje staat toch echt als bron het CBS... Dus waar op de site van het CBS kan ik de onderbouwing vinden?? ???

[img width=700]http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/landelijk/opkomsttijden/20090914_gemiddelde_opkomsttijden_binnen-_en_schoorsteenbranden.jpg

Uit de praktijk gehaald? Uit hoeveel regio's, hoe is de tijd vastgesteld? Is er een beroep gedaan op WOB??


tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Reactie #196 Gepost op: 18 september 2009, 04:38:39
bij het plaatje staat toch echt als bron het CBS... Dus waar op de site van het CBS kan ik de onderbouwing vinden?? ???



Uit de praktijk gehaald? Uit hoeveel regio's, hoe is de tijd vastgesteld? Is er een beroep gedaan op WOB??

Zie tabel, achteruitgang bij verwerkingstijd....... gezamelijke meldkamer ??????  Lijkt er wel op......
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Mike!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
  • 112ijmond.nl
    • 112ijmond.nl
Reactie #197 Gepost op: 18 september 2009, 09:17:57
De gebruikte cijfers lijken mij alleemaal erg overdreven. ALs er echt pas binnen 15 minuten een rode auto op de stoep staat dan zou dat nu echt welveel al in het nieuws zien. En ik zou niet weten wat je 5 minuten lang zou moeten vragen. het gebeurt echt wel is dat er gevist moet worden naar informatie, maar als de buren bellen dat er rook uit een woning komt, heb jij binnen een minuut wel gealaremeerd. mischien 1,5  minuut.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #198 Gepost op: 18 september 2009, 10:28:15
Eerlijk gezegt ben ik al direct een beetje klaar met de VBV.
Als je zulke cijfers publiceerd heb je niet echt een gedegen onderzoek gedaan denk ik.
Een verwerkingstijd van 5 minuten.... Ik wil die cijfers wel eens zien. Welke meldkamers betreft het???

Ik ben het hier helemaal mee eens. Wij hebben in de regio eerder met deze club te maken gehad, en daaruit bleek al dat men graag heel groot wil lijken, maar daar niet de kennis en kunde voor in huis heeft. Men schijnt daar te moeten denken dat ze zich overal mee moeten bemoeien en als je heel hard schreeuwt dat je dan gelijk krijgt.
Ook wij hebben gezocht bij het CBS naar de basis van de door de VBV gebruikte cijfers en deze nergens kunnen vinden. Zoals al eerder gememoreerd kun je niet alle meldkamers op een hoop gooien en er 1 conclusie uit trekken. Er zijn té grote verschillen tussen regio's om ze zo maar te kunnen vergelijken.

Daarnaast valt mij op dat de VBV heel snel is met beschuldigingen. Bij de discussie over C2000 geeft men alles en iedereen de schuld (ook weer de meldkamers) behalve de gebruiker. Ook nu is dat weer het geval. Het is de schuld van iedereen, behalve de vrijwilliger zelf. Terwijl er bij ons in de regio korpsen zijn die rustig een uitruktijd halen van 5 tot 6 minuten.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #199 Gepost op: 26 september 2009, 22:23:30
Zie tabel, achteruitgang bij verwerkingstijd....... gezamelijke meldkamer ??????  Lijkt er wel op......

Heb je ook een linkje op www.cbs.nl voor me... Ik heb daar een tijdje gezocht maar kan het echt niet vinden... Of misschien een linkje naar het rapport van de VBV waarin ze hun stelling onderbouwen... Hard roepen is niet zo moeilijk...

Op de site van CBS kan ik alleen deze grafiek vinden:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-recht/publicaties/artikelen/archief/2007/2007-2307-wm.htm

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/79A6FBAA-9111-4B53-AE12-AC33F7B571F9/0/2307g1.gif[/img]


In brandweerstatistiek 2007 staat juist dat de uitruktijden naar beneden gegaan zijn... ;)

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/EDC40B68-1B26-45BF-B3CA-E0FDEA6D4742/0/2007w35pub.pdf

(...)

Uitruktijden, rijtijden en opkomsttijden
De tijd tussen het moment waarop een brand wordt gemeld en het moment dat de
brandweer ter plekke aankomt, kan worden gesplitst in uitruktijd en rijtijd. Onder
de uitruktijd wordt de tijd verstaan tussen het moment van melden van het incident
bij de brandweermeldkamer en het moment dat het eerste voertuig de brandweerkazerne
verlaat. De rijtijd is de tijd die nodig isomvan de kazerne naar de plaats van
de brand te komen. De opkomsttijd is de som van beide tijden. De uitruktijd, rijtijd en
opkomsttijd zijn berekend aan de hand van de door de brandweer opgegeven tijdstippen
van melding, uitruk en aankomst (afgerond op hele minuten).
In grotere gemeenten is de uitruktijd gemiddeld korter dan in kleinere gemeenten,
doordat in grote gemeenten het brandweerpersoneel doorgaans op de kazerne verblijft
en er vaak meer brandweerkazernes zijn. In gemeenten met minder dan 20 duizend
inwoners werd in 14 procent van de gevallen een uitruktijd onder de vier
minuten gerealiseerd. In de vier grote steden bleef men bij 57 procent van de
branden binnen de vierminutengrens.
De tendens van oplopende uitruktijden, zoals deze in voorgaande jaren is geconstateerd,
is in 2007 tot staan gekomen. Er was zelfs sprake van kortere uitruktijden. Bij
73 procent van de branden was de uitruktijd korter dan zes minuten. Een jaar eerder
was dit in 69 procent van de branden het geval.
Met uitzondering van Flevoland, zijn
de uitruktijden in alle provincies afgenomen. Met name in Drenthe en Gelderland
was dit goed zichtbaar. Hier nam het aantal branden, met een uitruktijd van minder
dan zes minuten, met bijna 10 procentpunt toe. Ook in Zeeland namen de uitruktijden
af, maar toch waren deze nog steeds bij drie op de vijf branden langer dan zes
minuten.
In tegenstelling tot de uitruktijden zijn de rijtijden in vergelijking met het voorgaande
jaar toegenomen. In 2007 was bij 24 procent van de branden sprake van een rijtijd
van meer dan zes minuten, tegen 22 procent in 2006. Bij 6 procent van de branden
was zelfs sprake van een rijtijd van meer dan tien minuten.
Tussen de provincies onderling
liepen de rijtijden sterk uiteen: in Zeeland was de rijtijd in 82 procent van de
gevallen minder dan zes minuten, terwijl dit in Drenthe in 67 procent van de branden
het geval was. In de vier grote steden waren de rijtijden het kortst.
De opkomsttijden zijn, vooral door de wat kortere uitruktijden, in 2007 iets verbeterd
ten opzichte van het jaar ervoor. Bij 31 procent van de branden is een opkomsttijd
van minder dan acht minuten gerealiseerd. Acht minuten is de streeftijd die
wordt genoemd in het brandbeveiligingsconcept voor woongebouwen en woningen.
Deze streeftijd werd bij 40 procent van de binnenbranden gehaald. Bij buitenbranden
was dat aandeel met 26 procent veel kleiner (zie Tabel A.2.1). Per provincie
varieerde het aandeel branden met een opkomsttijd van minder dan acht minuten
van 15 procent in Zeeland tot 40 procent in Zuid-Holland. In de vier grote steden
was de brandweer het snelst: in bijna de helft van de gevallen was de brandweer hier
binnen acht minuten ter plaatse.

(...)