Opkomsttijden en dekkingsplannen 23 Januari 2012
De opkomsttijd, een belangrijk kwaliteitskenmerk van de brandweer, staat meer dan ooit in de belangstelling. Afwijken –lees verruimen- van de wettelijke normtijden is op veel plekken tot ultiem doel verheven. Een vooruitziende blik op dit gebied kan de VBV niet worden ontzegd. Lees daarvoor nog maar eens blz. 17 t/m 19 in onze nota van advies “Een Veilig Besluit?” (juni 2008).
Hoewel de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (Inspectie OOV) binnenkort met de resultaten van het onderzoek naar de opkomsttijden komt, heeft de VBV inmiddels voldoende aanwijzingen dat de kwaliteit van de basisbrandweerzorg op veel plaatsen fors onder druk staat, zo niet onder het wettelijk niveau raakt. Naast stevige en soms onverantwoorde bezuinigingsopdrachten komen we ook beleidsstukken en voorstellen tegen waarin de opkomsttijden zonder de noodzakelijke wettelijke argumentatie generiek worden opgehoogd. Dit ondanks het feit dat de minister en staatssecretaris van V&J herhaaldelijk hebben aangeven dat dit niet mag. Wij vragen ons dan ook af of de aanbevelingen in het rapport ‘Bestuurlijke aansturing van de brandweerzorg’ van de Inspectie OOV zijn overgenomen, danwel of dat men deze aanbevelingen naast zich neerlegt.
De VBV heeft de verantwoordelijk minister van Veiligheid & Justitie, Ivo Opstelten en verschillende regio’s en gemeenten schriftelijk geďnformeerd en/of gewaarschuwd voor het –generiek- verhogen van de opkomsttijden en het ontbreken van dekkingsplannen. Dit vaak in verband met het sluiten van kazernes en/of het afstoten van materieel. Mede op basis van onze brieven heeft de minister de Inspectie OOV opdracht gegeven onderzoek te doen naar de opkomsttijden en dekkingsplannen voor de basisbrandweerzorg.
Ook de veiligheidsregio Limburg-Noord is een regio die door de VBV bij herhaling is gewezen op de wettelijke bepalingen rond opkomsttijden en het ontbreken van een dekkingsplan. Meerdere gemeenten in deze regio hebben plannen om kazernes te sluiten, bij elkaar betreft dit zo’n 10 kazernes. Zonder een zorgvuldig doorgerekend dekkingsplan zal dat onherroepelijk problemen gaan opleveren. Zo zullen o.a. de opkomsttijden van de brandweer voor de burgers en bedrijven oplopen.
Desondanks gaan gemeenten over tot sluiting van kazernes, zoals onlangs in de gemeente Roermond waar de post Swalmen met instemming van de gemeenteraad per 31 december 2012 wordt gesloten. De basis voor dit besluit was het rapport over een ‘haalbaarheidsonderzoek’. Echter, dit rapport is zeer eenzijdig geeft daardoor geen enkel inzicht in omstandigheden die de stellingen nadelig kunnen beďnvloeden. Hierdoor wordt de gemeenteraad volgens de VBV onvolledig geďnformeerd. Zo is de raad niet of slecht ingelicht over de ‘Herziening herbezetting brandweerpost Roermond’. Welke gevolgen dat kan hebben wordt al snel duidelijk:
Op 18 januari jl. wordt om 02.55 uur de brandweer van Roermond gealarmeerd voor een woningbrand aan het Gebroek, er wordt een persoon vermist en er lijkt sprake van uitbreiding naar de buren. Een scenario dat in Nederland dagdagelijks verschillende keren plaatsvindt. Om voor deze melding te kunnen beschikken over voldoende slagkracht voor redding en blussing, moet de eerste eenheid opschalen naar een ‘middelbrand’ scenario waarbij nog een extra eenheid wordt gealarmeerd. De opkomsttijd voor deze –opvolgende- eenheden is niet beschreven in de wet. In dit geval duurde het maar liefst 27 minuten voordat deze eenheid (844) bij de brand ter plaatse was. Ondertussen was ook de brandweer in Swalmen (840) gealarmeerd, die met 13 minuten ter plaatse was.
Dit voorbeeld geeft ondubbelzinnig aan dat er een wezenlijk verschil kan bestaan tussen de voorgespiegelde en werkelijke situatie en het ontbreken van een actueel dekkingsplan op basis van een grondige risicoanalyse. Immers, met een goed dekkingsplan was deze situatie niet opgetreden. Helaas kennen we meer van deze voorbeelden. We vestigen onze hoop dan ook op de resultaten en aanbevelingen van de Inspectie OOV naar aanleiding van het onderzoek naar de opkomsttijden en dekkingsplannen en dat de minister deze aanbevelingen krachtig en doelgericht zal uitvoeren.
Helaas constateert de VBV dat ook elders in het land de wettelijk bepaalde opkomsttijden worden genegeerd. Onaanvaardbaar wat de VBV betreft.
De VBV zal in elk geval de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen en zich daar waar dit noodzakelijk blijkt beraden op vervolg stappen. Deel 2 ligt daarvoor al binnen handbereik.
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-3248-opkomsttijden-en-dekkingsplannen-deel-1.html?archived=0&page=1In veel regio,s worden de dekkingsplannen herzien, is dit altijd ten gunste van de burger, of gaat de burger soms er op achteruit voor wat betreft de brandweerzorg?