Motie SP aangenomen! VBV heel blij!De VBV is al jaren bezig om onterechte sluitingen van kazernes zonder gekwalificeerd dekkingsplan te voorkomen. De Tweede Kamer heeft dit nu gesteund met een motie. Geen kazernes meer dicht zonder zo’n plan! De regering is nu aan zet om aan te geven hoe de motie zal worden uitgevoerd.
Ze zijn bijna aan de orde van de dag; ingrijpende bezuinigingsmaatregelen bij de brandweer. De VBV wordt bijna wekelijks geconfronteerd met de gevolgen van deze bezuinigingen. Sluiten van brandweerposten, het wegsaneren van voertuigen, het beperken van opleidingen en oefeningen en het inkrimpen van vrijwillige en beroeps brandweerkorpsen.
Niet zelden wordt daarbij de wet met voeten getreden, worden pilots TS4 vast beleid en worden kazernes gesloten zonder gekwalificeerd dekkingsplan. Door kazernes te sluiten zonder gekwalificeerd dekkingsplan wordt er geen duidelijk beeld gegeven welke verhoogde risico’s deze maatregelen meebrengen voor de bevolking en brandweerpersoneel. Zonder dit echt uit te leggen worden opkomsttijden van 8 naar 15 minuten opgeschroefd. Er is zelfs een veiligheidsregio’s die het presteert om te melden dat het sluiten van een brandweerpost een verbetering voor de dekking betekent. De VBV heeft minister Opstelten meerdere malen dringend verzocht maatregelen te treffen.
Zoals wij al eerder in berichten op onze site hebben gemeld, maken we ons ernstige zorgen over verschillende ontwikkelingen zoals het sluiten van kazernes. Wij hebben ook de betreffende besturen en het ministerie van VenJ met regelmaat geïnformeerd over onze zorgen met betrekking tot deze ontwikkelingen. De VBV staat op het standpunt dat wanneer er door geldgebrek echt bezuinigd moet worden op de brandweer, de bevolking en het brandweerpersoneel over de gevolgen hiervan op een eerlijke wijze moeten worden ingelicht. De VBV roept de Veiligheidsregio’s op te stoppen met verhalen over zelfredzaamheid van de burger en verbeterende preventie door een rookmelder, een rookmelder blust namelijk geen brand, zonder dat deze verhalen wetenschappelijk of met feiten onderbouwd kunnen worden.
Met concrete plannen uit 4 regio’s om zo’n 60 kazernes te sluiten wordt de basisbrandweerzorg ernstig verzwakt, zo is onze overtuiging. Ook in andere regio’s wordt flink het mes gezet in budgetten voor brandweerzorg. Zo moet de veiligheidsregio Brabant-Noord 5,7 miljoen bezuinigen en ‘sorteren’ o.a. Gooi en Vechtstreek en Noord-Holland-Noord al voor op flinke ‘ingrepen’.
Als ‘voorschot’ geeft de laatst genoemde regio - met andere veiligheidsregio’s in het kielzog - zonder enige onderbouwing alvast aan dat de ‘normtijden te scherp zijn’. Brandweer Gooi en Vechtstreek ‘speelt’ in haar toekomstplannen met ‘cijfers en levens’ aldus de oud-commandant van Bussum. Ook de voorzitter van de Bestuurscommissie brandweer van het Veiligheidsberaad vindt dat de opkomsttijden ‘verouderd en achterhaald’ zijn.
Dat is heel opmerkelijk omdat juist het veiligheidsberaad in 2010 tijdens het opstellen van de Wet op de veiligheidsregio’s een voorstander was van de in de wet vermelde opkomsttijden. Hij verwijst daarbij naar opkomstnormen die volgens hem ‘dateren uit de jaren zestig van de vorige eeuw’. Terwijl de handleiding brandweerzorg waar deze opkomsttijden in staan vermeld in 2005 is geactualiseerd. Nog vreemder is in dit kader dat de Minster van BZK, mevr. G. ter Horst in 2008 het volgende schreef over de opkomsttijden: "Deze tijden worden door alle betrokkenen in de praktijk als acceptabel beschouwd en zijn op veel plaatsen haalbaar en in die zin realistisch".
Op verzoek van het Veiligheidsberaad is in de wet de expliciete bevoegdheid opgenomen dat het bestuur niet overal de opkomsttijden uit de tabel zal hoeven te garanderen en geen grote investeringen zal hoeven doen als dat nauwelijks effect heeft op de brandveiligheid. Het feit dat nu de normen als ‘achterhaald’ worden beschouwt, duidt volgens de VBV op andere belangen dan de (brand)veiligheid.
Terwijl de Inspectie Ven J na onderzoek al had geconstateerd dat veel dekkingsplannen niet voldoen aan de eisen en er veiligheidsregio’s zijn die hun eigen - afwijkende - normen hebben bedacht en zelfs hier niet aan kunnen voldoen, gaan verschillende veiligheidsregio’s gewoon hun eigen gang en is er zelden sprake van ‘verbetering’. Integendeel, maar hoewel de minister telkens stevige woorden gebruikt om zijn daadkracht ter verbetering te etaleren, blijft ingrijpen achterwege, ook daar waar overduidelijk de wettelijke bepalingen worden genegeerd.
Nadat de VBV bij de rechtbank al tevergeefs had verzocht het besluit tot sluiting van de post Swalmen (gemeente Roermond) te schorsen. Blijkt ook de minister, als systeemverantwoordelijke, niet bereid om in te grijpen. De VBV heeft nu in een brief de minister nogmaals opgeroepen zijn verantwoordelijkheid te nemen en adequate maatregelen te treffen want wij begrijpen niet dat lagere overheden kennelijk de wet kunnen aanpassen zonder dat hogere overheden ingrijpen.
Wordt vervolgd!
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/opkomsttijden/3267/motie-sp-aangenomen-vbv-heel-blij/