RAVU nu ook op P2000 ??

Auteur Topic: RAVU nu ook op P2000 ??  (gelezen 38786 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2012, 13:24:00
Er zijn heel erg veel meldingen zichtbaar vandaag. Zijn dit nog steeds testen? Of is het nu daadwerkelijk ingevoerd? Ieder geval lijken ze gekozen te hebben voor straatnaam zonder huisnummer. Dat lijkt me ook op voorhand de beste manier van alarmeren. Omdat er dan geen discussie kan zijn over privacy en ze toch ieder geval weten naar welke straat ze moeten voordat ze de ambulance instappen. Dit kan toch al gauw een paar seconden schelen.

HBm

• Senior gebruiker
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #21 Gepost op: 2 februari 2012, 05:38:10
Het lijkt er op dat de ambulances binnen de Veiligheidsregio Utrecht sinds gisteren via P2000 gealarmeerd worden. Dat is tegen de trend om juist zo veel mogelijk openbare alarmering te vermijden in. Heeft iemand hier meer informatie over?
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 2 februari 2012, 08:39:12
Het lijkt er op dat de ambulances binnen de Veiligheidsregio Utrecht sinds gisteren via P2000 gealarmeerd worden. Dat is tegen de trend om juist zo veel mogelijk openbare alarmering te vermijden in. Heeft iemand hier meer informatie over?

Betere dekking?

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 4 februari 2012, 11:46:46
Ik vind het opvallend dat je heel vaak bij deze regio alleen een rapid responder gealarmeerd ziet en geen ambulance. Bij andere regio's zie je altijd een combinatie van deze twee. Ik weet dat niet alle alarmeringen over P2000 gaan, maar het lijkt er toch een beetje op dat Utrecht een andere manier van werken heeft.

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 4 februari 2012, 11:49:16
Ik vind het opvallend dat je heel vaak bij deze regio alleen een rapid responder gealarmeerd ziet en geen ambulance. Bij andere regio's zie je altijd een combinatie van deze twee. Ik weet dat niet alle alarmeringen over P2000 gaan, maar het lijkt er toch een beetje op dat Utrecht een andere manier van werken heeft.
Rapid is om te bepalen of er een ambulance moet komen of niet.
En krijg de centralist na 2 minuten al meer info, kan deze inschatten gelijk ambu mee of niet O0

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 4 februari 2012, 12:53:12

Hier (regio 13, Amsterdam-Amstelland) wordt ook vaak alleen eerst een RR gealarmeerd hoor. Als het om een ziektebeeld lijkt te gaan waarvoor alleen "EH-tp" nodig is, en geen vervoer, kan een RR het prima zelf af toch? Denk bijvoorbeeld aan een ontregelde diabeet, die hoeft lang niet altijd naar het ziekenhuis voor behandeling, maar kan vaak thuis al opgelost worden, dan heb je geen ambu nodig. Ook bij aanrijdingen met licht letsel wordt vaak alleen eerst een RR gestuurd. Mocht er toch vervoer nodig zijn, kan de ambu alsnog gepaged worden...

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 4 februari 2012, 12:59:03

Ik heb weinig verstand van de ambulancezorg, maar weet dat er inderdaad een hoop rapid responders en motorambulances rondrijden (met dit weer zullen de motoren wel binnenblijven). De OvDG's van de RAVU (dus niet die van de GHOR, de volvo's dus) rijden ook als rapid responder. Bij de twee keer dat ik bij een reanimatie ben geweest was er één ambulance en een rapid responder (OvDG-auto) of motorambulance. Op zich toch een praktische manier van werken: je hebt sowieso de verpleegkundige ter plaatse die de situatie kan beoordelen. Bij de ernstigere meldingen rijdt meteen een ambulance mee... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 4 februari 2012, 13:36:46
Twee keer 's op Utrecht Centraal assistentie van ambulance nodig gehad ('s avonds een keer en een keer 's morgens).
Beide keren binnen 10 minuten een RR ter plaatse ('s avonds motor, 's morgens touran), tweede keer 10 minuten daarna op verzoek van de RR een ambulance.

Concept werkt dus inderdaad gewoon goed.

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 4 februari 2012, 13:48:27
Tsja een Rapid is ook om de kosten te verminderen, maar als er op aanvraag van de rapid een ambulance moet komen, kost het dus meer

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 4 februari 2012, 15:17:25
Tsja een Rapid is ook om de kosten te verminderen, maar als er op aanvraag van de rapid een ambulance moet komen, kost het dus meer
Ik denk dat je zelfs geld bespaart. Immers nu vangt de rapid een hoop meldingen af, waar eigenlijk geen ambu voor nodig is. Maar die anders wel zou gaan rijden.
Nu gaat de ambu pas rijden als het echt nodig is, dus dan is een eerste selectie door een Rapid een prima oplossing voor een doelmatiger inzet van de ambulance.
Zeker nu met al die meldingen van mensen door het ijs of andere zaken zoals gevallen schaatsers, veel van die zaken kunnen simpel worden afgehandeld met een pleister en advies voor een huisarts.