Plan van aanpak

Auteur Topic: Plan van aanpak  (gelezen 2810 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nominus

  • Gast
Gepost op: 21 januari 2005, 07:54:30
Hallotje allemaal,

Ik weet niet of dit de juiste forum is maar kan iemand mij helpen met een concept of een voorbeeld hoe je een plan van aanpak moet maken.

Alvast bedankt

Gr.

Chris




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2005, 09:23:06
als je even vermeld waarover het gaat,zal dat helpen ook wat beter gaan ;)


Nominus

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2005, 16:53:01
Het is voor het opzetten van een bhv en het oordelen van risico's die in een pand opgelopen kunnen worden waardoor er een calamiteit kan ontstaan.
Zeg maar een soort risico analyse.


Peter v Gaal

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2005, 23:15:51
Neems eens contact op met
B&V partners in veiligheid in het plaatsje Zevenbergen.
Zij verzorgen ( goedkoop !! ) BHV opleidingen en kunnen U ewr alles over vertellen.
Ik ben daar al jaren vaste LOTUS !


bhvplan.nl

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2005, 01:34:57
Wellicht heb je iets aan de volgende informatie:

De bedrijfshulpverlening richt zich op incidenten: het ontruimingsplan wordt opgesteld voor het geval van een calamiteit. In dit plan worden de taken en verantwoordelijkheden omschreven en de procedures die gevolgd moeten worden in geval van een calamiteit. Naarmate de bedrijfsomvang groter is, zijn meer mensen verantwoordelijk voor een goede afloop. Hun acties moeten worden gecoördineerd en moeten bovendien precies aansluiten op die van anderen, ook buiten het bedrijf.

Ten aanzien van de bedrijfshulpverlening geldt dat de werkgever "zorg op maat" moet leveren. Er is dus geen standaard BHV-plan te koop. Bij het vaststellen van het aantal aan te wijzen werknemers, hun deskundigheid en de ter beschikking te stellen hulpmiddelen moet derhalve met de volgende factoren rekening worden gehouden;

  • de aard, de grootte en de ligging van het bedrijf;
  • de aanwezige risico's en de ongevallen die zich kunnen voordoen;
  • het redelijkerwijs te verwachten aantal aanwezige werknemers en derden, en de tijdstippen waarop zij aanwezig zijn dan wel plegen te zijn.
  • het redelijkerwijs te verwachten aantal personen dat zich bij een ongeval niet zelfstandig in veiligheid kan brengen;
  • de opkomsttijd van brandweer en ambulance;
  • de organisatorische maatregelen die in het kader van de arbozorg zijn genomen;
  • de mogelijkheid om met andere arbeidsorganisaties samen te werken;
  • de inschakeling van externe deskundigen.

De wijze waarop de bedrijfshulpverlening is georganiseerd moet schriftelijk zijn vastgelegd (bedrijfsnoodplan / bhv-plan) en op een begrijpelijke wijze aan de werknemers bekend gemaakt worden.

Er is een aantal eisen waaraan u moet voldoen bij het organiseren van bedrijfshulpverlening. Deze staan omschreven in de Arbowet en in het bijbehorende Arbobesluit. Daar staan ook de taken en verplichtingen van de bedrijfshulpverleners in omschreven.

Bij het organiseren van bedrijfshulpverlening in uw bedrijf moet u de volgende stappen ondernemen:

  • Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Overleg met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging
  • Aanwijzen van bedrijfshulpverleners
  • Bedrijfshulpverleners opleiden
  • Ontruimingsplan
  • Communicatie
  • Oefeningen

Checklist vindt je hier: http://www.arbeid.tno.nl/nieuws/files/050204_checklist_ontwerpBHV.pdf (PDF)

Binnenkort nieuwe pagina over bhv op:www.bhvplan.nl   ;D