Voor wie niet wil, onzin vindt en denkt dat er juridisch geen onderbouwing is, neem ik u graag mee.
De burgemeester kan een noodverordening voor een bepaald gebied instellen als de openbare orde en veiligheid in gevaar zijn/komen. Dat is bij Koninginnedag, met de aanslag in het achterhoofd, redelijk goed te verkopen denk ik zo. Maar wat mag je dan in zo'n noodverordening opnemen? Dat staat in de Gemeentewet, waaronder dit artikel:
Artikel 149a Gemeentewet zegt:
Indien het toezicht op de naleving of de opsporing van een overtreding van een voorschrift van een verordening, dat strekt tot handhaving van de openbare orde of veiligheid of tot bescherming van het leven of de gezondheid van personen vereist dat de met het toezicht op de naleving of de opsporing belaste personen bevoegd zijn binnen te treden in een woning zonder toestemming van de bewoner, kan de raad deze bevoegdheid bij verordening verlenen.
Moet de gemeenteraad daar dus wel mee instemmen, maar dat is denk ik niet zo'n probleem.
Als je vervolgens de personen (politie) tegenwerkt die dan dus rechtmatig je woning betreden overtreedt je artikel 184 lid 1 Strafrecht:
Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie.
En dat levert dus een zeer rechtmatige aanhouding op.