Huizen Rhenenaren mogelijk doorzocht op 30 april 2012

Auteur Topic: Huizen Rhenenaren mogelijk doorzocht op 30 april 2012  (gelezen 13449 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 29 januari 2012, 22:20:03
Er is helemaal geen sprake van razzia's, dat maken journalisten er van. En kijk verder maar gewoon wat er in de Grondwet staat over de persoonlijke levenssfeer en binnentreden, kijk vervolgens maar eens naar de Gemeentewet artikel 149a en zoek vervolgens een willekeurige APV op, bijvoorbeeld die van Rhenen, en zoek daar het artikel op over binnentreden zonder toestemming van de bewoner en in artikel 141 Strafvordering kun je dan lezen welke opsporingsambtenaren ze bedoelen in die APV. Naast artikel 149a van de Gemeentewet dat het over de gemeenteraad heeft die gemeentelijke verordeningen kan vaststellen waarbij inbreuk gemaakt wordt op de grondrechten die hier aan de orde zijn, heeft de Burgemeester natuurlijk ook een zelfstandige bevoegdheid op grond van de Algemene wet op het binnentreden. Er is dus niets nieuws aan de hand anders dan dat bewoners er op geattendeerd worden dat ze hier mee te maken kunnen gaan krijgen.
Dit lezende zou dus ook geconcludeert kunnen worden dat het niet meewerken aan een huiszoeking ook als misdrijf kan worden gezien?


visser

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #61 Gepost op: 29 januari 2012, 22:35:36
Dat ligt er aan wat er juridisch aan de hand is in het specifieke geval. Maar als het alleen om een gemeentelijke verordening gaat dan kan het alleen een overtreding zijn en geen misdrijf.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #62 Gepost op: 9 maart 2012, 17:48:02
www.youtube.com/watch?v=SwBInAa80zE
---------------

Huizen Rhenenaren mogelijk doorzocht op 30 april

RHENEN - Bewoners van het centrum in Rhenen lopen kans dat hun huizen rond Koninginnedag worden doorzocht door de politie. Dat heeft de gemeente donderdagavond gezegd op een informatiebijeenkomst over het bezoek van de Koninklijke familie aan Rhenen en Veenendaal.

Sommige bewoners zetten de koffie klaar voor de agenten, maar niet iedereen is even blij met de mogelijke politiecontroles aan huis. Burgemeester Van Oostrum waarschuwde de tegenstanders van de huiszoekingen om mee te werken, omdat ze anders gearresteerd kunnen worden.

Verder mogen bewoners dagenlang hun auto niet in het centrum neerzetten. Ook brommers moeten weg. Fietsen mag tot kort voor de aankomst van de Koninklijke familie nog wel. Rhenen plaatst camera's in het centrum en alle vrijwilligers worden gescreend.

Volgens burgemeester Van Oostrum zijn de strenge veiligheidsmaatregelen nodig, gezien het drama in Apeldoorn. In 2009 werd daar een aanslag gepleegd op de Koninklijke familie. Daardoor kwamen acht omstanders om het leven.

Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/416686/huizen-rhenenaren-mogelijk-doorzocht-op-30-april

-------

Kan dit 'zomaar' in Nederland? Ik vind dit een hele hele enge gedachte dat 'omdat de koningin op bezoek komt' je je huis maar door agenten moet laten screenen of anders een dagje arrestantencomplex kunt verwachten (letterlijke woorden burgemeester!). :-\ :o

----

Edit: @ Beheer: dit onderwerp is nu pas wat in beeld gekomen op Twitter. Het kan wezen dat dit al besproken is op dit forum. Indien dat het geval is, verwijder dit topic dan maar.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #63 Gepost op: 9 maart 2012, 17:55:57
Juridisch gezien kan het. In het kader van de openbare orde op last van de burgemeester of in het kader van opsporen van strafbare feiten kan de OvJ dat bevelen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #64 Gepost op: 9 maart 2012, 18:16:38
Juridisch gezien kan het. In het kader van de openbare orde op last van de burgemeester of in het kader van opsporen van strafbare feiten kan de OvJ dat bevelen.

Ben bang dat juridisch er eerst een concrete verdenking moet zijn, voordat iemand de cel in moet.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #65 Gepost op: 9 maart 2012, 18:21:51
Een doorzoeking of de cel in is nogal een verschil.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #66 Gepost op: 9 maart 2012, 19:15:12
Ik denk dat deze burger vader toch wel een stapje te kort door de bocht gaat.

Wanneer er een huiszoekingsbevel is dan kan je worden gearresteerd bij verzet.

In dit geval ook al is de openbare veilligheid in geding (wat ik betwijfel) zal er toch per inwoner een bevel moeten komen. Een algemeen bevel kan niet en zou in mijn ogen dan ook meer op een razia lijken.

Ook bij de invallen in woonwagenparken krijgen alle bewoners afzonderlijk een bevel uitgerijkt, dus lijkt het mij dat het hier ook zo hoort.


Even buiten dit alles om, kunnen we niet terug naar een feestje bij de koningin thuis? Dit alles kost in mijn ogen teveel tijd, geld en ergenis.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #67 Gepost op: 9 maart 2012, 19:16:38
Ben bang dat juridisch er eerst een concrete verdenking moet zijn, voordat iemand de cel in moet.

Bij weigering is er een concrete verdenking, schijnbaar.               e050  e050


sylvester1986

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 9 maart 2012, 19:33:01
De cel in of niet, maar ik zou NOOIT meewerken aan een huiszoeking als ik niks strafbaars heb gedaan en als het al zo erg is dat je je auto niet eens meer in de garage mag hebben en de burgermeester dreigt met meewerken of de cel in, nou laat koninginnedag dan maar lekker afgeschaft worden.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #69 Gepost op: 9 maart 2012, 20:34:01
Voor wie niet wil, onzin vindt en denkt dat er juridisch geen onderbouwing is, neem ik u graag mee.

De burgemeester kan een noodverordening voor een bepaald gebied instellen als de openbare orde en veiligheid in gevaar zijn/komen. Dat is bij Koninginnedag, met de aanslag in het achterhoofd, redelijk goed te verkopen denk ik zo. Maar wat mag je dan in zo'n noodverordening opnemen? Dat staat in de Gemeentewet, waaronder dit artikel:

Artikel 149a Gemeentewet zegt:
Indien het toezicht op de naleving of de opsporing van een overtreding van een voorschrift van een verordening, dat strekt tot handhaving van de openbare orde of veiligheid of tot bescherming van het leven of de gezondheid van personen vereist dat de met het toezicht op de naleving of de opsporing belaste personen bevoegd zijn binnen te treden in een woning zonder toestemming van de bewoner, kan de raad deze bevoegdheid bij verordening verlenen.

Moet de gemeenteraad daar dus wel mee instemmen, maar dat is denk ik niet zo'n probleem.

Als je vervolgens de personen (politie) tegenwerkt die dan dus rechtmatig je woning betreden overtreedt je artikel 184 lid 1 Strafrecht:

Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie.

En dat levert dus een zeer rechtmatige aanhouding op.