Ik ben het met het laatste verhaal eens.
Op dit moment (het persbericht is al uitgegaan) is er zoiets gaande bij de Wegenwacht (mijn echte werkgever).
Wij gaan per maart ook fietsen, brommers en scootmobielen doen in en op alle manieren van pech.
De wegenwachten zien al de nodige problemen ontstaan (v.b.): Dag mevrouw, waar staat u? Op het fietspad tussen .... en .... (uhmm hoe ga ik daar komen met mijn Wegenwachtbus?)
etc etc
Dus ik kan me best voorstellen dat o.a. de reddingsbrigade zich zou moeten concentreren op wat hun kerntaken zijn.
Wel vind ik dat wij in NL te weinig onze recources benutten, daar waar het kan.
Voorbeeld?
Auto te water: Ligt op zijn kop voor de helft in de sloot, met kans om verder weg te glijden.
Mensen zitten er nog in, Politie is al ter plaatsen, maar durft niet aan het voertuig te zitten omdat er kans is op wegglijden. Eerst moet een berger het voertuig stabiel krijgen. Politie heeft geen sleepkabel in de auto, en bergingsvoertuig heeft max uitrijtijd van 20 minuten. De brandweer moet maar komen, maar die heeft ook niet altijd op elke kazerne een voertuig met de juiste spullen hiervoor. Tijd gaat voorbij en bij elke beweging die de personen in de auto maken glijd het voertuig verder weg. Er rijden in NL zo verschrikkelijk hulpverleners rond (RB. KNRM, ANWB, Bergers van een ander gebied, en noem maar op) als die allemaal een soort AIS zouden moeten hebben, dan zou b.v. de 112 meldkamer (om het zo maar even te noemen) kunnen vragen om al dan niet tijdelijk te assisteren. (toevallig heeft net een KHV kust hulpverleningsvoertuig van de KNRM zo een assistentie verleend
http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/scheveningen/reddingrapporten/?contentID=69A7B2AF )
Je zal nu in het begin zeggen: Ja maar zelfde geld komt hij daar en lukt het niet, dan is niet geschoten altijd mis. En op den duur krijg je kennis, wie wel waar tijdelijk of niet. Zo kan RB, b.v. perfect helpen bij een zoektocht naar een vermist persoon in bebossing of duinen of weet ik veel waar. (hoeft weer niet zoveel M.E. op te komen draven etc.) Ik geef maar hele simpele voorbeelden en wil niet het wiel uitvinden, want daar heb ik geen opleiding voor.
Maar ik vind dat door meer en betere aansturing, we een hele boel meer kunnen helpen en misschien wel goedkopere en betere eindresultaten kunnen halen.
(waarom ik dat voorbeeld gaf met die auto te water: In een nachtdienst trof ik een politie auto alleen aan bij een auto te water. Ik ben meteen gestopt om te vragen of iedereen er uit was en of ik hulp kon aanbieden. De mensen waren er gelukkig al uit. Ik werd met veel bombarie meteen weggestuurd, er was al een brandweer auto, ambu en een berger onderweg. Sorry dat ik alleen maar wilde helpen. Toevallig heb ik wel dekens en andere EHBO middelen in de auto die je vrij kan gebruiken.......)