Reddingsbrigades kunnen beter doen waar ze goed in zijn, namelijk iedereen in Nederland leren zwemmen, reddend zwemmen! Hoe preventief kan je als organistatie te werk gaan. Accepteer dat er goed uitgeruste organistaties zijn die een SAR of hulpverleningstaak vervullen. Gebruik de energie van de organistatie niet om te boksen, maar om een nieuwe weg aan te leggen. Zo versterken we elkaar in het land, anders gaan we strijdend ten onder........
Hoi Dorus, welkom op dit forum! Dat is een stevige binnenkomer
Ik stel voor dat je eens goed alle topics doorleest in de oranje kolom, misschien dat je nog tot andere inzichten komt. Ik begrijp dat je een statement wilt maken, want inderdaad: als we elkaar niet versterken gaan we strijden ten onder...
In mijn ogen betekent elkaar versterken echter een broodnodige fusie tussen KNRM en Reddingsbrigade, op gelijkwaardige basis. Het voorstel dat jij doet, dat alle Reddingsbrigades per direct stoppen met operationeel werk en vooral les gaan geven, is totaal niet realistisch. Dat de operationele takken van KNRM en Reddingsbrigade elkaar op een paar plekken in de weg zitten (Randmeren..), dat zie ik ook wel.
Maar als ik naar mijn eigen brigade kijk: wij hebben 's zomers ieder weekend 4-8 boten actief bij de bewakingen van strandbaden en evenementen, met meer dan 50 vrijwilligers, met gemiddeld per weekend meer dan 100 ingezette vrijwilligersuren, met gemiddeld ieder weekend 2 evenementen naast de 2 vaste strandbaden. En verder het hele jaar rond actief voor sinterklaas, nieuwjaarsduik, winterzeilwedstrijden en weet ik veel meer. Dat gaat de KNRM niet overnemen, de dichtstbijzijnde post is denk ik Dordrecht, meer dan 100 km verderop. En dan heeft de Brandweer nog 1 rubberbootje waarmee ze alleen op meldingen rijden en dus niet aan evenementenbewaking doen. Als wij stoppen gaan er tientallen evenementen niet door, omdat ze geen vergunning gaan krijgen. Kunnen de strandbaden sluiten óf ze blijven open op eigen risico met alle gevaren die daarbij horen.
Daarbij hebben we een convenant met de Brandweer voor 2e lijns-ondersteuning: zij rukken uit met hun boot en wij kunnen daar heel snel meerdere boten achteraan sturen. Omdat we die hebben en tegen lage kosten omdat we die boten ook voor andere dingen kunnen inzetten. Op de manier waarop dat nu (vooral financieel) geregeld is, gaat de KNRM dat niet lukken.
Ik snap je statement: we moeten elkaar niet kapot maken. Maar vergeet niet dat landelijk gezien de Reddingsbrigades veel groter zijn dan de KNRM, met veel meer vrijwilligers, veel meer vrijwilligersuren. Dat kun je niet zomaar overnemen of overdragen. Het nieuwe contract voor de Nationale Rampenvloot is niet voor niets gegund aan RN en niet aan KNRM. Die laatste heeft het wel geprobeerd, maar kon niet overtuigen dat zij landelijk dekkend voldoende materiaal, maar vooral mensen op de been konden krijgen.
In mijn ogen is een fusie nog steeds de beste optie, waarbij je centraal aangestuurde 'KNRM'-posten hebt in het SAR-gebied en daarnaast een landelijke dekking van 'Reddingsbrigade'-verenigingen voor opleiden, sport en vooral ook de vele lokale bewakingen, stranden etc.