Waarom doen reddingsbrigades niet andere reddingen dan waterreddingen?

Auteur Topic: Waarom doen reddingsbrigades niet andere reddingen dan waterreddingen?  (gelezen 8141 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2012, 10:00:38
Wat ik er verder mee bedoel is dat de huidige organisatievorm en daadkracht van Reddingsbrigade Nederland niet duidelijk zijn naar partners toe. In theorie kan iedere brigade zelf doen wat ze leuk vinden, dat is mooi die vrijheid en heeft ook zeker zijn voordelen. Wat er echter ook gebeurd is dat je momenteel een scheiding ziet ontstaan tussen brigades met een professionele hulpverleningsorganisatie (i.s.m. met de regio c.q. gemeente) en daarnaast een gezellige "vereniging" en brigades waar of serieus gesport wordt of waar het lang leve de lol is. Voornamelijk de laatste categorie werkt ontwikkelingen op RVR en operationeel gebied tegen.

Centrale aansturing zou wel eens goed zijn voor ontwikkeling RvR in plaats van 100 verschillende mensen die wat roepen en verschillende commissies die daar weer anders over denken.

Dat beeld heb ik ook lange tijd gehad, en toch valt het me in de praktijk enorm mee nu we zijn begonnen met RVR in onze regio. We moesten met z'n allen gewoon van ver komen, maar in de afgelopen 2 jaar zijn er bergen werk verzet. Ik weet niet of je de laatste tijd nog op een ALV of andere bondsvergadering bent geweest, maar ik vind dat het intern ondertussen staat als een huis. Het verhaal is niet alleen goed, ook de uitwerking ervan. Het is gewoon een enorme organisatie- en cultuurverandering die eigenlijk net pas begint en normaal duurt zoiets 3-5 jaar.

Het begint nu pas door te sijpelen naar de brigades en pas dan kun je naar buiten, naar je partners toe duidelijkheid bieden. Overigens is duidelijkheid bieden naar je partners niet hetzelfde als dansen naar de pijpen van een ander. De KNRM wilde duidelijkheid en heeft dat gekregen, het was alleen niet wat ze wilden horen. Ja, daar kunnen de Reddingsbrigades niks aan doen!?

Wij hebben nu de eerste RVR-bijeenkomsten gehad en alle brigades zijn enthousiast, ook wat jullie de 'gezelligheidsclubs' noemen. Ook al geven ze 'alleen' zwemles, ik heb ze leren kennen als professionele organisaties die bijdragen aan ons doel: door kwalitatief goede zwemlessen en lessen zwemmend redden dragen ze bij aan het voorkomen van de verdrinkingsdood. En zij zijn daar trots op en staan voor hun professionele houding. In onze regio werken zij de RVR zeker niet tegen, maar brengen wel de nuance aan dat het niet ALLEEN gaat om het operationele. Dat er ook geld en aandacht moet naar opleidingen, voorlichting etc.

Heel gechargeerd vind ik dat ook het grote verschil tussen KNRM en Reddingsbrigades: als je alleen operationeel bezig wilt zijn, moet je de KNRM zijn. Die wachten wel tot de pieper gaat. Als je ook bezig wilt zijn met opleidingen, preventie, voorlichting en alleen als het echt niet anders kan iemand wilt redden, dan ben je bij de Reddingsbrigade aan het juist adres. En dat is lastig uit te leggen, want als we ons werk heel goed zouden doen, hoeven we nooit iemand te redden....  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2012, 10:07:47
Waarom houden bijna alle reddingsbrigades in Nederland zich alleen maar bezig metwater gerelateerde zaken?Waarom worden reddingsbrigades niet voor andere incidenten en reddingen op het land of eventueel op hoogte ingezet?

In de eerste plaats omdat dit is waarvoor de reddingsbrigades ooit zijn opgezet, het is ook statutair vastgelegd in de statuten van de bond en de aangesloten verenigingen:

"Het doel van reddingsbrigade x is het voorkomen en bestrijden van verdrinkingsdood in de ruimste zin van het woord.
Dit doel wordt onderandere bereikt door:
Het verzorgen van zwemlessen
Het geven van voorlichting
Toezicht houden bij watergerelateerde evenementen
etc."

Diepte reddingen passen eventueel in dit plaatje, hoogte reddingen niet.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2012, 11:16:33
Ik ben het eens dat niet iedere buitenlandse SAR alle reddingstaken doen. Ik vind wel dat een ''reddingsbrigade'' klaar moet zijn voor iedere soorten reddingen om in geval van nood andere hulpverlenings te ondersteunen, dan wel niet zelfstandig te worden ingezet.STEL dat er een waternoodsramp komt, dan zullen er niet alleen mensen in het water liggen, maar ook vast zitten op een eerste en tweede verdieping. De heli's of andere organisaties kunnen dan niet voor iedereen optijd zijn. Daarom vind ik dat de reddingsbrigades ook getraind moeten zijn voor dat soort situaties. Nu geef ik dan alleen een voorbeeld van een waternoodramp, maar dit kan met iedere ramp.
Ik denk en ik vind dat een verbetering voor de reddingsbrigades is om breder inzetbaar te zijn. Ook zijn er NOG meer vormen van waterrescue. Ik werk er niet en wil geen reclame maken, maar zie rescue3benelux. Daar zie je ook situaties waarbij eerste hulp of secundaire hulp nodig is. Als je heel veel verder kijkt, dan kan je ook een groep daaruit selecteren/trainen die internationaal inzetbaar kan zijn. Neem een voorbeeld aan USAR, maar dan ook een team die oa. te water hulp kan bieden (en meer).

Dat kun je allemaal wel vinden, maar zoals met heel veel dingen in het leven staat of valt dit met 1 noodzakelijke randvoorwaarde: geld!

Op dit moment krijgen de meeste Reddingsbrigades al nauwelijks voldoende geld van lokale en rijksoverheden om de oppervlakteredding bij watersnoodrampen en de strandbewakingen fatsoenlijk uit te kunnen voeren. Daar moet gewoon geld van vrijwilligers bij. Ik zie mezelf al zitten bij de ALV: jongens, de contributie wordt verdubbeld, want we moeten materiaal kopen om aan hoogteredding te gaan doen...

Niemand kan de Reddingsbrigades dwingen of verplichten om bepaalde taken uit te voeren. Het zijn zelfstandige verenigingen die hun eigen keuzes maken. Maar ook verenigingen die geld nodig hebben om te kunnen blijven bestaan en hun missie uit te kunnen voeren. Het wordt dus iets anders als het Ministerie van V&J morgen zegt: hier heb je een miljoen, koop maar spullen, ga maar oefenen en we willen volgend jaar dat jullie dit en dit ook kunnen. Dan kunnen we er denk ik wel over praten. Dit betekent niet dat we te koop zijn, maar als dat helpt om onze eigen doelen te bereiken?

Het voorbeeld dat jij geeft bij een flatgebouw in ondergelopen gebied, daarvan zeg ik: "wij hebben als Reddingsbrigade de materialen en de kennis om veilig bij dat gebouw te komen en om mensen daarheen te transporteren en er vandaan te evacueren." Wat missen we nog in de plaatje? iemand die naar boven klimt! Prima, die kunnen we meenemen, incl. zijn materiaal, en vooruit, we nemen hem ook nog mee terug. Maar ik ga zelf echt niet klimmen...

Het voorbeeld van USAR is prima, zo'n team zouden we als Reddingsbrigades in het leven kunnen roepen (al is dat volgens mij al gebeurt door de Brandweer in Europees verband?), maar dat betekent nog niet dat ze allemaal zo moeten werken en dat moeten kunnen. Sterker nog: dat zou een enorme overkill zijn...

Je moet denk ik echt een onderscheid maken tussen die kleine superteams en de grote inzetbare club. De kracht van de Reddingsbrigades is juist dat ze in korte tijd heel veel capaciteit kunnen bieden met landelijke dekking. Als het moet, kunnen wij hier in Brabant Noord binnen 1 uur minstens 12 boten met getrainde bemanning op het water hebben. En die hebben ook nog eens aflossingsmogelijkheden, dus je kunt zeker enkele dagen doorgaan. Daar gaat het om, dat lukt de Brandweer niet, de KNRM niet, dat is het unieke.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2012, 11:37:06
Reddingsbrigades kunnen beter doen waar ze goed in zijn, namelijk iedereen in Nederland leren zwemmen, reddend zwemmen! Hoe preventief kan je als organistatie te werk gaan. Accepteer dat er goed uitgeruste organistaties zijn die een SAR of hulpverleningstaak vervullen. Gebruik de energie van de organistatie niet om te boksen, maar om een nieuwe weg aan te leggen. Zo versterken we elkaar in het land, anders gaan we strijdend ten onder........

Hoi Dorus, welkom op dit forum! Dat is een stevige binnenkomer ;) Ik stel voor dat je eens goed alle topics doorleest in de oranje kolom, misschien dat je nog tot andere inzichten komt. Ik begrijp dat je een statement wilt maken, want inderdaad: als we elkaar niet versterken gaan we strijden ten onder...

In mijn ogen betekent elkaar versterken echter een broodnodige fusie tussen KNRM en Reddingsbrigade, op gelijkwaardige basis. Het voorstel dat jij doet, dat alle Reddingsbrigades per direct stoppen met operationeel werk en vooral les gaan geven, is totaal niet realistisch. Dat de operationele takken van KNRM en Reddingsbrigade elkaar op een paar plekken in de weg zitten (Randmeren..), dat zie ik ook wel.

Maar als ik naar mijn eigen brigade kijk: wij hebben 's zomers ieder weekend 4-8 boten actief bij de bewakingen van strandbaden en evenementen, met meer dan 50 vrijwilligers, met gemiddeld per weekend meer dan 100 ingezette vrijwilligersuren, met gemiddeld ieder weekend 2 evenementen naast de 2 vaste strandbaden. En verder het hele jaar rond actief voor sinterklaas, nieuwjaarsduik, winterzeilwedstrijden en weet ik veel meer. Dat gaat de KNRM niet overnemen, de dichtstbijzijnde post is denk ik Dordrecht, meer dan 100 km verderop. En dan heeft de Brandweer nog 1 rubberbootje waarmee ze alleen op meldingen rijden en dus niet aan evenementenbewaking doen. Als wij stoppen gaan er tientallen evenementen niet door, omdat ze geen vergunning gaan krijgen. Kunnen de strandbaden sluiten óf ze blijven open op eigen risico met alle gevaren die daarbij horen.

Daarbij hebben we een convenant met de Brandweer voor 2e lijns-ondersteuning: zij rukken uit met hun boot en wij kunnen daar heel snel meerdere boten achteraan sturen. Omdat we die hebben en tegen lage kosten omdat we die boten ook voor andere dingen kunnen inzetten. Op de manier waarop dat nu (vooral financieel) geregeld is, gaat de KNRM dat niet lukken.

Ik snap je statement: we moeten elkaar niet kapot maken. Maar vergeet niet dat landelijk gezien de Reddingsbrigades veel groter zijn dan de KNRM, met veel meer vrijwilligers, veel meer vrijwilligersuren. Dat kun je niet zomaar overnemen of overdragen. Het nieuwe contract voor de Nationale Rampenvloot is niet voor niets gegund aan RN en niet aan KNRM. Die laatste heeft het wel geprobeerd, maar kon niet overtuigen dat zij landelijk dekkend voldoende materiaal, maar vooral mensen op de been konden krijgen.

In mijn ogen is een fusie nog steeds de beste optie, waarbij je centraal aangestuurde 'KNRM'-posten hebt in het SAR-gebied en daarnaast een landelijke dekking van 'Reddingsbrigade'-verenigingen voor opleiden, sport en vooral ook de vele lokale bewakingen, stranden etc.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2012, 16:06:30
Mij gaat het er meer om, dat er meerdere mogelijkheden zijn voor de reddingsbrigades. Dit kwam na aanleiding van een gesprek met leden van verschillende reddingsbrigades. Zei vertelde me dat ze momenteel nog wel de naam reddingsbrigade dragen, maar buiten zwemles geven en gezamelijk barbequeen verder niets doen. Dit was 1 van de redenen van mijn manier van denken.Misschien dat je je hier beter bij kan aansluiten.
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2012, 18:09:36
Maar in voorkomende gevallen, als je iets tegen komt dan handel je toch gewoon? zoiets bijvoorbeeld:



Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2012, 22:00:49
Helaas is dat ''gewoon'' even handelen niet voor iedereen weggelegd en zal er van te voren getraind moeten worden om iets goed te kunnen doen.
Ik ben voor: Beter iets, dan niets.Ik vind wel dat het beste is om hiervoor extra getraind te worden.
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 1 februari 2012, 00:02:11
Helaas is dat ''gewoon'' even handelen niet voor iedereen weggelegd en zal er van te voren getraind moeten worden om iets goed te kunnen doen.
Ik ben voor: Beter iets, dan niets.Ik vind wel dat het beste is om hiervoor extra getraind te worden.

Al je nou zorgt dat je binnen je club wat mensen die bekend zijn met verwante disciplines, om te beginnen duikers, brandwachten.
En een aap (Matthijs) voor het klimwerk. Je moet geen van bruggen springers willen redden, het moet wel een beetje te maken hebben met water redding. Hoewel mensen uit hoge gebouwen evacueren in een ondergelopen gebied... Maarja, dan moet je wel eerst al die anderen gered hebben waar je zo bij kan, met zo' n lijntje en een stoeltje ben je uren bezig om een paar mensen te redden (die hoog en dus veilig zitten), terwijl er verderop honderden zitten die je zo in kan laden...
Maar wel iets om goed over na te denken, nut en noodzaak enzo.


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2012, 14:14:26
@Joost goed idee! De krachten van beide organisaties benutten. Ik denk dat als de directeuren van beide organisaties bij elkaar op de koffie gaan dat Reddingsbrigade Nederland gebruik kan maken van een verdieping van het KNRM pand en gezamenlijk de werkplaats kunnen benutten! Dat is dichtbij elkaar en men groeit naar elkaar samen ondanks dat de beide partijen eventueel onafhankelijk blijven.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 1 februari 2012, 16:14:08
@Joost goed idee! De krachten van beide organisaties benutten. Ik denk dat als de directeuren van beide organisaties bij elkaar op de koffie gaan dat Reddingsbrigade Nederland gebruik kan maken van een verdieping van het KNRM pand en gezamenlijk de werkplaats kunnen benutten! Dat is dichtbij elkaar en men groeit naar elkaar samen ondanks dat de beide partijen eventueel onafhankelijk blijven.

Het is 'van horen zeggen', maar volgens mij zijn ze daar dichtbij geweest, maar is het nu verder weg dan ooit. Er werden goede gesprekken gevoerd, maar daarbij hielden niet alle partijen zich aan hun woord. Een paar kleine acties gebeurden achter elkaars rug om, en stonden haaks op de besproken plannen. Het vertrouwen in de gesprekken was daarmee weg en voorlopig doet dus ieder z'n eigen ding.

Overigens heb ik het dan over bestuurlijk- en managementniveau, de werkplaatsen bijvoorbeeld werken al jaren prima samen.

En ook hier weer: de machtsverhoudingen liggen enorm gevoelig, dus verhuizen van de Reddingsbrigade naar de KNRM zie ik niet zo snel gebeuren. Als ik het vanuit mijn expertise zou bekijken, zou ik de 2 gebouwen gezamenlijk gaan gebruiken: liggen vlakbij elkaar, je kunt bepaalde afdelingen/onderdelen bij elkaar zetten en laten samenwerken. Maar geen van beide hoeft zijn eigen identiteit op te geven. Dit is ook waarom bij grote fusies meestal een nieuw kantoor wordt betrokken: intrekken bij een ander geeft een nederigheidsgevoel, een gevoel van verlies. En dat is een slechte basis om een samenwerking te starten!   8)

Dat zijn echt zaken waar je rekening mee moet gaan houden: er lopen fusies stuk op het vraagstuk wiens secretaresse mag blijven. Dat de 2 directeuren ieder een secretaresse hebben en in de nieuwe onderneming is maar plek voor 1. Allebei willen ze hun eigen secretaresse houden, omdat ze zo goed/aardig/vriendelijk/correct/etc. is. En dat KAN een reden zijn om niet te fuseren!

De naam bijvoorbeeld: beide namen 'Reddingsbrigade' en 'Reddingmaatschappij' hebben een oorsprong die meer dan 100 jaar oud is. De naam KNRM kan een reden zijn voor individuele brigades zoals de onze (opgericht in 1908), om niet in te stemmen met een fusie.....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch