GRIP 2 Stroomstoring Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam West/Overschie 30-01-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Stroomstoring Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam West/Overschie 30-01-2012  (gelezen 13565 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Dan nog is de kans dat ze kunnen rijden vrij klein. Alles langs het spoor wat op elektriciteit werkt (seinen enz) moet het ook doen.

Los daarvan is het organisatorisch vrijwel onmogelijk. De NS (NS-reizigers) beschikt nog maar over een handvol dieseltreinstellen die allen ver weg van Rotterdam rijden. Los ervan dat het overbrengen uren duurt is de capaciteit van deze treinen vele malen te weinig en bovendien worden dan ook de gebruikers van de diesellijnen waar ze normaal rijden de dupe. De meeste dieseltreinen in het noorden en oosten worden overigens door andere spoorwegmaatschappijen gebruikt en die zullen ze zeker niet zomaar afstaan aan NS-reizigers.

Dichter bij huis staan wel veel diesellocomotieven die normaal alleen voor het goederenvervoer gebruikt worden. Deze worden ook allemaal door andere bedrijven gebruikt, maar kunnen in noodgevallen gevorderd worden door Prorail om bijvoorbeeld een gestrande trein van het spoor te slepen. Grootschalige inzet van deze locomotieven om reizigerstreinstellen te trekken zal om economische gronden op grote bezwaren van deze bedrijven stuiten, bovendien zijn er ook nogal wat practische haken en ogen: Zo zijn deze locomotieven niet in staat de te trekken treinstellen te voorzien van energie voor verlichting, ventilatie, verwarming en installaties voor bv het openen en sluiten van de deuren. Bovendien is het keren bij eindpunten met locomotieven erg lastig, zo niet onmogelijk.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Als ik de stroomkabel uit mijn huistelefoon trek, kan ik niet meer bellen met de huistelefoon en is de lijn dood. Dan kan ik ook geen 112 bellen.

Dat is ook de reden dat ik nog een telefoon met alleen een telefoonstekker en zonder 220 aansluiting achter de hand houd voor het geval dat ...


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Dat is ook de reden dat ik nog een telefoon met alleen een telefoonstekker en zonder 220 aansluiting achter de hand houd voor het geval dat ...

Heb jij nog een oude analoge telefoonlijn dan? Met de huidige technologie is toch alles digitaal geworden. Ook internettelefonie ligt dan waarschijnlijk plat (net als internet) als je geen stroom hebt toch?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Mee eens Highfield en dat is ook precies de reden waarom ik zo reageer :) We kunnen wel met z'n allen wijzen naar de overheid, maar je zult als burger zelf ook gewoon moeten blijven nadenken en je voorbereidingen treffen. Het is simpelweg niet realistisch om te denken / eisen dat de overheid je altijd uit de brand kan helpen.

Met de stroomstoring in de Tieler- en Bommelerwaard zijn inderdaad alle beschikbare voertuigen van de hulpdiensten de straat opgegaan om daar met blauwblauw rond te rijden. Mocht er een noodsituatie zijn (112 kon telefonisch vanuit het gebied niet bereikt worden) kon men een voertuig staande houden en werd er hulp gestuurd. Nou was dat een stroomstoring van een iets andere categorie en op een iets vervelender tijdstip, maar inderdaad: geloof in de (zelf)redzaamheid van burgers! ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Was er een SIGMA eenheid gealarmeerd dan?

Nee, dat is een oude capcode die ooit aan een sigmalid is toegewezen, maar nu in gebruik bij een andere officier.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Werkzaamheden oorzaak stroomstoring

De stroomstoring van maandag in Rotterdam, Vlaardingen en Schiedam is ontstaan tijdens werkzaamheden aan een hoogspanningsstation. Dat meldt netbeheerder Stedin. Monteurs waren rond half drie bezig met het vernieuwen van de bedienings- en besturingsapparatuur, toen de elektriciteit plotseling uitviel bij zo'n vijftigduizend klanten.

Pas tegen het einde van de middag was de storing verholpen. Stedin zegt dat de uitval niets te maken had met de eerdere grote stroomstoringen in Rotterdam. Een week geleden was er stroomuitval bij twintigduizend aansluitingen en twee weken terug bij vierduizend aansluitingen.

Politiek wil opheldering

Wethouder Alexandra van Huffelen van de gemeente Rotterdam heeft de directie van Stedin gevraagd om uitleg. Stedin wordt dinsdagochtend voor een gesprek op het stadhuis verwacht. Van Huffelen wil van Stedin weten wat het bedrijf onderneemt om stroomuitval in de toekomst te voorkomen. Er stond al een gesprek gepland over de stroomstoring op 22 januari. Dat gesprek is nu naar voren gehaald.

Van Huffelen is niet de enige die meer uitleg wil. Leefbaar Rotterdam en GroenLinks hebben een spoeddebat in de Rotterdamse gemeenteraad aangevraagd. Het spoeddebat wordt misschien donderdag al gehouden.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/30-01-2012/werkzaamheden-oorzaak-stroomstoring


bkleijer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Een kort samenvatting: (woon zelf in het gebied dat stroomloos was gistermiddag)

Ik heb zelf met de crisislamp (zie www.crisislamp.nl), waarmee je ook de radio kan ontvangen, geluisterd naar Radio Rijnmond. Welke overigens geen extra informatie gaf behalve tijdens het journaal.
Ik heb daarnaast even in de auto gezeten om het nieuws te kunnen volgen.
KPN mobiel was gedurende deze tijd alleen voor noodoproepen beschikbaar. Heb wel 1 sms kunnen ontvangen en heb even kort een gesprek kunnen voeren. Andere telecom providers waren wel in de lucht en er was 3g beschikbaar.
Overigens kon mijn vrouw, die niet in het gebied zat, moeizaam informatie vinden over de stroomstoring.  
De treinen reden wel tijdens de stroomstoring tussen Delft en Schiedam.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Nieuw systeem, kortere stroomstoringen
Published on Jun 25, 2012 by rtvrijnmond
In het centrum van Rotterdam wordt vandaag een nieuw systeem geïntroduceerd dat ervoor moet zorgen dat stroomstoringen korter duren. Het zogeheten zelfherstellend systeem is volgens netbeheerder Stedin een primeur. Lees meer: Nieuw systeem, kortere stroomstoringen
Samen sterk in de hulpverlening!