Daniël V. Opmerking over Topic was n.a.v. eerdere berichten.
Maar wat bedoel je dan concreet met "politie of rijksoverheid kenmerken"?
Primair voor een VKR voertuig lijken mij een Amber lichtbalk en striping. Uiteraard duidelijk herkenbaar als zijnde Verkeersregelaar en bedrijfsnaam
Kenmerken die voor het publiek een bepaalde associatie hebben. Bijvoorbeeld de naamgeving en striping van het niet meer bestaande AVD, dat in uiterlijk en naam zeer sterk leunde op de Rijkspolitie.
Of de voertuigen van van Deuveren (tekstkar.nl) die de striping van rijkswaterstaat volgen.
Of een witte Astra staton die ik laatst zag staan, oranje striping op dezelfde manier aangebracht als de rijks-huisstijl, met een klein bordje "verkeersregelaar" op de deur, geen bedrijfsnaam o.i.d.
Deze voorbeelden hebben gemeenzaam dat er een bepaalde verwachting wordt gewekt bij het publiek, een verwachting die niet of slechts ten dele waargemaakt kan worden.
Het ontbreken van een bedrijfsnaam maakt het moeilijker om te bepalen wie de eigenaar/gebruiker is, en deze aan te spreken op zijn/haar handelen.
Kan er dan een opvallend en herkenbaar voertuig gemaakt worden, waar deze bezwaren niet aan kleven: mijn inziens wel.
kijk naar voertuigen van bijvoorbeeld de fa. Wilchem of de firma Vermeulen, de fa van Lee Elk een duidelijke eigen huisstijl, afdoende opvallend binnen de taakstelling (rijden over fietspaden, trottoir's, stilstaan langs rijkswegen, enzovoort enzovoort.)
Ook Traffic support hoort binnen dit rijtje, zeker sinds de kleuren van rood/geel naar rood/zwart zijn gegaan. Duidelijk herkenbaar, grote tekst op het voertuig. Vind ik netjes gedaan.