Das mooi dan draai je het gewoon om eerst afzetting en vkr ter plaatse en dan komen de freesploeg en asfalt ploeg. En idd kun je gewoon je Tom Tom aanzetten en dan kom jij er ook.
Dit werkt wel op grotere wegen, maar BBK werkt dit niet. Net als onder de kruizen doorrijden, bij een geplaatste afzetting blijft ook iedereen de afzetting verplaatsen. Want "ik moet daar zijn".
Tja, als de organisatie zo beroerd is, helpen alle strepen van de wereld natuurlijk niet.......
Als iedereen zich aan afzettingen zouden houden zouden VKR's niet nodig zijn. Maar ook bergers "moeten" ergens zijn en rijden vervolgens, omdat ze ontheffing hebben, over net gelegd asfalt met hun zware voertuigen.
En dus zijn de VKR's daar die gaan weer boven de ontheffing en beschermen zo het werk.
Mooi voorbeeld waar geen VKR's stonden was bij de afsluiting van de oprit A10/S113 Diemen. Daar gingen vrachtauto's langs de hekken om op de oprit te wachten tot 05:00 dat de weg weer open zou gaan. Die oprit was net geasfalteerd en dat mocht dus weer overnieuw.
Dat heeft veel geld gekost, maar de wegbeheerder wilde geen VKR's op delen van de snelweg toestaan en op- afritten behoren tot de snelweg. Nodeloos te zeggen dat de wegbeheerder snel van dat idee af was.
En de uniformheid (strepen) geeft alleen een beroepsgroep aan meer/minder niet.
En heeft het ook geen nut om te gaan lopen stressen vanwege tijdsdruk. En als ze niet willen wachten, prima toch? Dat is hun probleem. Nog steeds geen reden om meer recht op voorrang te krijgen.
Voorrang of verandering van de regels hoeft ook niet. Het gaat erom dat men in de gaten heeft dat het voertuig bij de wegwerken hoort en dus bijvoorbeeld ook ineens met knipperlichten aan kan gaan stilstaan om een afzetting voor het voertuig op de weg te kunnen trekken waarbij het voertuig een buffer is voor de VKR. Want geloof het of niet, als je bezig bent met een hek op de weg te trekken willen ze je al het leven uitrijden om toch nog net er langs te kunnen rijden.
En dat is bij een normale organisatie niet zo? Er zijn weinig plekken waar je überhaupt mag komen met je VKR wagen omdat het niet strikt noodzakelijk is om met je auto in de buurt te staan van de klus (m.b.t. ontheffingen).
Bij deze werken ligt er gewoon een ontheffing van de wegbeheerder in het voertuig, en veelal hebben we een doorlopende ontheffing van de wegbeheerder. Zo heb ik er meerdere voor meerdere werken: NUON, van Gelder, van der Lee, MNO, enz.