Hoe zou volgens jou de ideale dienstauto of motor voor de verkeersregelaar eruit zien ?

Auteur Topic: Hoe zou volgens jou de ideale dienstauto of motor voor de verkeersregelaar eruit zien ?  (gelezen 83386 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Voor de mensen die de Blauwe kappen al interessant vinden, er was ooit een bedrijf dat echt op de politie wilde lijken.
Topic: Feiten en meningen omtrent AVD Verkeer
Voorbeeld


Terug te vinden op blz 11 van bovenstaande topic.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Want? De brandweer kan het toch ook hebben?
Op zich een terecht punt. Ik heb in al die jaren echter nog nooit meegemaakt dat een verkeersregelaar op de brandweer wilde lijken. Wel heb ik een paar verkeersregelaars voorbij zien komen die op de ambulance wilden lijken, compleet met AED, professionele first-aid kit en bijpassende bestickering (iets als "hulpverlener" of zo). Nee, het gros van de verkeersregelaars die iets "bedenkelijks" doet met auto, kleding of uitrusting, doet dat omdat ze op de politie willen lijken.

Op zich een logische gedachte, want zodra de weggebruiker iets ziet dat op een politieman lijkt, dan is hij opeens een stuk aardiger voor verkeersregelaars. Maar ik ben persoonlijk van mening dat je in optreden op de politie moet lijken (daadkrachtig maar vriendelijk, duidelijk, etc.) en niet in kleding, uitrusting of voertuig.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Mag ik vragen wat je doel hiervan precies is?

De meeste van deze instanties hebben nu BZK striping in verschillende kleuren, Defensie en wegbeheerders zijn hier een uitzondering op. Defensie = Ministerie van Defensie, dus niet Ministerie BZK. Wegbeheerders hebben andere eisen aan hun voertuigen en daarom zijn die heel anders bestickert.

Waarom zouden particuliere verkeersregelaars op de overheidsinstanties moeten lijken? het LFR probeert dat op dit moment juist tegen te gaan.

En waar moet je dan de lijn trekken? Als particuliere verkeesregelaars een striping hebben die bijna gelijk is aan die van de overheid, waarom dan bijvoorbeeld EHBO verenigingen niet? of BHV-ploegen? Beveiligingsbedrijven? Brand preventie specialisten? Veiligheids adviseurs? Brandblusser onderhouds bedrijven? Ik denk dat er dan zelf incident fotograven zijn die ook mee willen doen.... Dus waar ligt de lijn?

Daarom is mijn mening: de BZK striping (of een vervanger daarvoor) is alleen voor dezelfde organisaties die ook blauwe zwaailichten mogen voeren. Iedereen die dat niet mag, moet andere striping.

Koekerdt, het doel is primair om een schema voor te stellen voor verkeersregelaars algemeen (zie rechts onder), secundair om de vraag op te werpen (die je al voor jezelf beantwoord hebt) of het acceptabel is dat particuliere VKRs iets hebben dat op een overheidsschema (dus de traditionele hulpverleningsdiensten) lijkt - wat op min of meer abstracte wijze al vaak het geval is, getuige het gebruik van fluo-oranje - , dan wel waar de scheidingslijn tussen "echte HV" - en particuliere striping zou moeten of kunnen liggen. Ik ben er zelf namelijk nog niet uit of het een groot probleem is. Is het misschien niet zo dat een bepaalde kleurstelling voldoende kan zijn om echte HV van particulier te onderscheiden, bijvoorbeeld door het beperken van het gebruik van fluorescerende kleuren tot alleen echte HV - de twee onderste schema's bevatten geen fluokleuren, die daarboven wel (kan alleen niet zo goed getoond worden met Paint)? Of moet het verschil groter zijn, bijvoorbeeld zich (ook) in een andere grondvorm van de striping uiten? Daarom was ik al benieuwd naar reacties.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Zeus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Ik heb voor de verandering eens een moto genomen...



bron: Rauwers


Traffx

  • Medisch Chauffeur / verkeerregelaar
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Toch grappig dit,

Mensen die zich druk maken over blauw gekleurde boven kappen waar GEEN uitstralend licht in de kleur blauw uit komt.
Reden van de kap is mij wel duidelijk, kijk naar de Smart, wit/zwart/oranje met een tikkie blauw in het logo.
Ik heb de Smart gezien met die lelijke zwarte kap erop, wordt het er beter op? Nee de fun factor kinderwagen met motorblok komt alleen maar hoger ;)

Waarom is iedereen (die zich er druk om maakt) in dit draadje zo tegen die mooie blauwe "deksel" op de bovenkant?

Omdat je dan lekker opvallend kunt doorbellen in je autootje al hangend naar je zijruitje?
Omdat je dan lekker zonder gordels verder kunt kachelen en al slingerend over de weg raast omdat je overal zo goed bij kan?

Ik vind die kappen wel wat hebben, wetende dat mensen hierop psychologisch goed reageren en spontaan de wet kennen...
Telefoons die kapotvallen onder hun voetjes, gordels die ineens de hele rit blijven zitten.. en oh ja, die idioten die denken dat je bij een mooi
rond bordje, wit met rode rand waarin 120 staat je dat absoluut niet moet gaan rijden en je al snel met 140-150 inhalen want tja, oom agent is er toch niet.

Mijn idee, doen die blauwe "deksels", maar met mate, want ja de gemiddelde chauffeur ziet iets aankomen dat eventueel je kan aanhouden voor een bon..

De meesten, en hierbij moet ik mij onthouden van goeie uitspattingen.. die hier hebben gepost voor die blauwe "deksels", bedenk je dan ook eens wat het verkeersveiligheids-effect is als zo een karretje bij jou in de buurt rijd... zo hoeven wij als verkeersregelaars niet te stoppen omdat we jouw gezicht op het asfalt tegenkomen, of nog erger, dat door die idioten kinderen naar de kloten worden gereden, omdat jullie sneller thuis wilden zijn.

Excuse-my french... Als je dan al bedenkt wat voor een onzin ik die discussie vind of het verboden is of niet, het effect is er wel, en die zie ik liever dan weer een kop in de krant, hardrijders, beschonken (oh ja, ik bel oom agent wel als ik jou bezopen zie rijden ;) en blijf net zo lang hangen tot je aangehouden bent.)... overleden door geen gordels... enz.. enz...

Ik reed in 2 verschillende voertuigen, bijden met blauwe "deksels", de ene (officiële instantie) wordt genegeerd, en de andere (waar niemand weet wat je bent) past zich iedereen zich ineens goed aan.

--- En weer terug on-topic, ik zal binnenkort ook een aantal van me oude photoshopjes hier posten met auto-striping  98uiye


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Tsja het fun factor kinderwagen komt door de Smart zelf, niet door een andere kap op het dak. Als je serieus wilt worden genomen ook qua veiligheid op verkeersgebied neem dan een Transporter oid en geen brommobielsmart met blauwe wannabee kap.

Volgens mij is het nog steeds de bedoeling van een verkeersregelaar om het verkeer te regelen en zich niet bezig te houden met mobiele telefoons die uit handen vallen, gordels die omgaan en de maximum snelheid. Ik zie dan ook totaal geen enkele meerwaarde in van de verboden blauwe kap op het voertuig. Het wekt andere verwachtingen op, men verwacht een hulpverleningsinstantie bij het zien van een blauwe kap op een lichtbalk. Dat zal ook de reden zijn geweest om het te verbieden, een duidelijke lijn, geen blauw in de lichtbalk. In mijn ogen blijft het wannabee gedrag en voldoet een oranje/transparante kap prima voor het doel dat bereikt moet worden.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Vooral als het voornaamste reden de schoonheidsfactor is terwijl de voornaamste reden is waarom HV-voertuigen opvallen, dat dat komt omdat ze zo afzichtig zijn dat je zou denken dat er 9 maanden voor een foutje is gemaakt...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Traffx, dus eigenlijk geef je gewoon toe dat het op een politieauto moet lijken,toch?


Gast

  • Gast
Als je serieus wilt worden genomen ook qua veiligheid op verkeersgebied neem dan een Transporter oid en geen brommobielsmart met blauwe wannabee kap.

Dat is mijns inziens een wel heel erg persoonlijke insteek van de opvatting "serieus genomen worden"
Is het het voertuig, of de verkeersregelaar, die serieus genomen moet worden? Zoals ik uit bovenstaande zin begrijp, hoe groter je auto, hoe meer je serieus genomen wordt? Dat kan toch niet zijn wat je bedoelt?

Zou het dan ook zo gelden voor de politie-scootertjes met vrolijke striping erop en bijbehorend pothelmpje, of is het toch echte de agent  zélf, die serieus genomen moet worden, zonder het vervoersmiddel waarmee hij zich begeeft.
Zo ook voor de verkeersregelaars, ze mogen niet eens vanuit, of middels, hun voertuig verkeerstekens geven dus als er al autoriteit uitgestraald moet worden is dat door de VKR zelf, níet door zijn vervoersmiddel, of dit nu een step, fiets, Smart, Transporter of HumVee is.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Dat is mijns inziens een wel heel erg persoonlijke insteek van de opvatting "serieus genomen worden"
Is het het voertuig, of de verkeersregelaar, die serieus genomen moet worden? Zoals ik uit bovenstaande zin begrijp, hoe groter je auto, hoe meer je serieus genomen wordt? Dat kan toch niet zijn wat je bedoelt?

Zou het dan ook zo gelden voor de politie-scootertjes met vrolijke striping erop en bijbehorend pothelmpje, of is het toch echte de agent  zélf, die serieus genomen moet worden, zonder het vervoersmiddel waarmee hij zich begeeft.
Zo ook voor de verkeersregelaars, ze mogen niet eens vanuit, of middels, hun voertuig verkeerstekens geven dus als er al autoriteit uitgestraald moet worden is dat door de VKR zelf, níet door zijn vervoersmiddel, of dit nu een step, fiets, Smart, Transporter of HumVee is.

Ja en daarom vind ik het ook triest dat daar wel 'jean de bouvrie'-vriendelijke blauwe kapjes op moeten die toch wel een flinke indruk geven van het verhaal wat jij hierboven beschrijft...
Hobby Bobby eenheid Den Haag