Kenmerken die voor het publiek een bepaalde associatie hebben.
Bijvoorbeeld de naamgeving en striping van het niet meer bestaande AVD, dat in uiterlijk en naam zeer sterk leunde op de Rijkspolitie.
De striping die AVD had toen men bestond en wat nu Iris Verkeer ( de terreinwagen ) heeft op het voertuig vind ik persoonlijk niks mis mee.
Persoonlijk had ik de striping minder grof of dik hoe je het noemen wilt genomen en zou ik er nooit een tekst als Verkeersregelaar
of Incidentmanagement door heen plaatsen omdat ik persoonlijk vind dat je daarmee de functie van je striping naar de mallemoer helpt.
Die tekst kan je als je de striping aanpast toch wel op het voertuig kwijt maar ieder zijn keuze.
Dat de striping als 3 druppels water lijkt op die van vroeger de Rijkspolitie dat klopt ja omdat die striping vrij is gekomen toen
de Rijkspolitie op een gegeven moment niet meer bestond en is dus vrij voor gebruik.
Sterker nog ik heb als het goed is nog ergens een artikel liggen uit de Telegraaf van jaren geleden waarop een 2CV ( lelijke eend )
staat met deze striping en volgens mij zelfs met de naam Rijkspolitie en dat mocht.
Of de voertuigen van van Deuveren (tekstkar.nl) die de striping van rijkswaterstaat volgen.
Voor mijn gevoel zijn de voertuigen met striping die je op hun site ziet gewoon van RWS zelf en niet van tekstkar.nl.
Of een witte Astra staton die ik laatst zag staan, oranje striping op dezelfde manier aangebracht als de rijks-huisstijl, met een klein bordje "verkeersregelaar" op de deur, geen bedrijfsnaam o.i.d.
Deze voorbeelden hebben gemeenzaam dat er een bepaalde verwachting wordt gewekt bij het publiek, een verwachting die niet of slechts ten dele waargemaakt kan worden.
Het ontbreken van een bedrijfsnaam maakt het moeilijker om te bepalen wie de eigenaar/gebruiker is, en deze aan te spreken op zijn/haar handelen.
Heb je toevallig ook een foto van de Astra die je omschrijft ? Zou het beeld een stuk duidelijker maken namelijk.
Een bedrijfsnaam is ook ( nog ) niet verplicht maar het zou wel makkelijker zijn als je naamsbekendheid wilt krijgen.
De tekst "verkeersregelaar" zou ik er wel op zetten al is het maar voor als je je auto ergens plaatst waar het normaal
niet is toegestaan waardoor een stadswacht of parkeerwacht een link kan leggen met de man of vrouw die hij of zij
in de nabijheid ziet werken.
Kan er dan een opvallend en herkenbaar voertuig gemaakt worden, waar deze bezwaren niet aan kleven: mijn inziens wel.
kijk naar voertuigen van bijvoorbeeld de fa. Wilchem of de firma Vermeulen, de fa van Lee Elk een duidelijke eigen huisstijl, afdoende opvallend binnen de taakstelling (rijden over fietspaden, trottoir's, stilstaan langs rijkswegen, enzovoort enzovoort.)
Ook Traffic support hoort binnen dit rijtje, zeker sinds de kleuren van rood/geel naar rood/zwart zijn gegaan. Duidelijk herkenbaar, grote tekst op het voertuig. Vind ik netjes gedaan.
De wagens van de Firma Wilchem ken ik wel de andere 2 namen geven meerdere hits dus als je daar de juiste link van hebt
kan ik het makkelijker vergelijken.
Echter de wagens van de Firma Wilchem zal je zelden of nooit in Fend-off zien staan maar gewoon normaal en hun huisstijl is
daar dan ook niet op gebaseerd daar waar een auto van een VKR een grotere kans heeft om in Fend-off te staan.
Logisch gevolg is dus dat de striping op een VKR-auto daar wel op ingericht zal zijn.