Tsja, wanneer wel, wanneer niet.
Als je als pompbediende of nr 3/4 waterwinning opbouwt en de zuigslang in het water gooit, moet je dan ook eerst een zwemvest aantrekken?
Als ik de foto's bekijk heb ik niet het idee dat al deze mensen een zwemvest aan hoeven. Misschien idd pas als je op een steiger staat of aan de waterkant gaat zitten om een drenkeling, duiker of materialen over te geven.
En idd liggen er volgens mij voldoende duikers in het water om een zwemvest-plicht/behoefte te compenseren.
En in het geval van de bediener van de hoogwerker; moet die een valbeveiliging voor het geval hij valt, of een zwemvest omdat hij dan in het water kan vallen? Of dus eigenlijk beide? Veiligheid oké, maar het kan ook te gek.
Overigens heb ik zelf ook in een hoogwerker gewerkt met bluswerkzaamheden, en we hadden keurig een valbeveiliging om.
Dus ja, als het kan natuurlijk. Maar is ook afhankelijk van de situatie.
De arbodienst zal er vast een andere mening op na houden. Maar als je écht veilig wilt/moet werken kan je beter in de kazerne blijven staan. En dat is niet zo handig voor de hulpbehoevende burger...
Of gewoon simpel gezegd: waar gewerkt wordt, vallen spaanders...