Spanningspneumo

Auteur Topic: Spanningspneumo  (gelezen 10672 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Gepost op: 21 januari 2005, 21:51:55
Stel: Je hebt een slachtoffer met een doordringende borstwond. Het is duidelijk dat dit slachtoffer lucht aanzuigt en er niet meer uit laat: een spanningspneumothorax.
Wat is nu de beste manier om dit met EHBO-materiaal af te dekken, zodat er geen lucht bijgezogen wordt?
Ik heb verschillende manieren gehoord:
-Leg er een schone handschoen op, en dek dat af met steriel gaas. Eventueel vantevoren de handschoen ontsmetten
-Leg er een steriel gaasje op van een snelverband, en daarop een met vaseline (?) ingesmeerd groter steriel gaasje...

???

Arts  www.alphalog.nl

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2005, 22:12:44
Stel: Je hebt een slachtoffer met een doordringende borstwond. Het is duidelijk dat dit slachtoffer lucht aanzuigt en er niet meer uit laat: een spanningspneumothorax.
Wat is nu de beste manier om dit met EHBO-materiaal af te dekken, zodat er geen lucht bijgezogen wordt?
Ik heb verschillende manieren gehoord:
-Leg er een schone handschoen op, en dek dat af met steriel gaas. Eventueel vantevoren de handschoen ontsmetten
-Leg er een steriel gaasje op van een snelverband, en daarop een met vaseline (?) ingesmeerd groter steriel gaasje...

???

Plak er de plastic verpakking van een snelverband op (evt. steriel gaas eronder), driezijdig afplakken, zodat de lucht er nog wel uit kan ---> ambulance bellen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2005, 17:21:34
Voor Eerste hulpverleners zou ik er een Asherman Chest Seal op plakken..

Eigenlijk de enige methode die voor eerste hulp verlener een goede oplossing zou zijn.. Gelukkig zie ik deze in steeds meer koffers verschijnen..

http://www.meduca.nl/pages/homepage.html

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2005, 17:50:17
We hebben het er al wel eens meer over gehad, maar zo'n spanningspneu kom je zo weinig tegen, dat het zonde is om zo'n ding te kopen. Natuurlijk, er zijn wel voordelen, maar ja, je hebt straks een vrachtwagen nodig om je EHBO koffer te vervoeren! Er zijn zoveel interessante dingen te koop! :o
Maar goed, je hebt antwoord gegeven op de vraag. ;)

Christian

wicher

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2005, 19:40:07
Voor Eerste hulpverleners zou ik er een Asherman Chest Seal op plakken..

is dit niet wat overdreven in de eerste hulpkoffer PETER!!!
ik heb even gekeken op de site , deze dingen zijn te koop voor ongeveer 15 EURO!!!!!
Vind ik nogal er duur voor een ehbo uitrusting terwijl ook een verpakking van een snelverband heel goed zijn werk doet.
Persoonlijk vind ik dat je wel eens wat doorslaat PETER!!! :P >:(

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2005, 19:56:10
volgens mij zien jullie eerste hulpverleners nog steeds als eenheidsworst.
Met jullie redenatie mag je als eerste hulpverlener niets doen, want het staat niet in jullie Oranje Kruis boekje.

Maar waarom word deze vraag dan hier gesteld en niet in het Eerste hulp gedeelte. ?

De reden waarom ik voorstander van een ASC ben boven alle ander materialen is dat een EHV-er hier niets aan verkl*ten en bij allerlei andere technieken wel.

Wij hebben in elke koffer er twee zitten., Wel nog eens extra verpakt.  Ik verkoop de ACS niet, maar gebruik ze alleen..

Ja, ik vind ze ook duur.. maar ik kan ze er niet voor maken.. grinnik

wicher

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2005, 20:13:52
Wij hebben in elke koffer er twee zitten., Wel nog eens extra verpakt.  Ik verkoop de ACS niet, maar gebruik ze alleen..

Ja, ik vind ze ook duur.. maar ik kan ze er niet voor maken.. grinnik

nou PETER vertel mij eens hoevaak heb je ze al gebruikt? ::)

volgens mij zien jullie eerste hulpverleners nog steeds als eenheidsworst.
Met jullie redenatie mag je als eerste hulpverlener niets doen, want het staat niet in jullie Oranje Kruis boekje.

Dit is GROTE onzin PETER >:( als hulpverlener mag je best wat, maar hoevaak kom je dit tegen als ehbo'er??
Ik heb het nog nooit meegemaakt op de ambu , en als we het tegen komen dan gaat er bij ons gewoon de verpakking van een snelverband op ;) net zo goed en effectief als die peper dure pleisters. En waarom kan een ehbo'er dit niet? hier van niets aan te verkl*ten ???

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2005, 02:00:23
De ASC gebruikik net zo vaak als de verloskundige sets uit onze ambu; bijna nooit!
Elke eerste hulpverlener moet kunnen improviseren, de methode met het gaas cq onderzoekshandschoen cq plastic velletje en 3 stroken pleisers is voldoende denk ik voor de eerste hulpverlening, we kunnen niet voor iedere situatie die zich eens in de X jaren voordoet van alles mees slepen naar de patient, improviseren doet wonderen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2005, 02:12:20
Oh god, ik heb weer een discussie ontketend hoor  :-\

Maar goed, om de vraag te beantwoorden waarom deze topic onder 'ambulance' staat:
1) Een EHBO-er hoort dit niet te weten omdat et niet in het boekje staat
2) Een EHBO-er heeft veel minder kans dit uberhaupt tegen te komen dan een ambuverpleegkundige
3) Dat er zo'n ventiel bestaat weet ik, maar om iedere EHBO-er van onze afdeling er mee uit te rusten gaat ruim 1000 euro kosten, dus no way dat we die dingen ooit gaan krijgen.
4) Omdat we geen rescueventielen krijgen, vraag ik aan hoger opgeleide professionals om tips wat te doen mocht ik het ooit tegenkomen.

En echt niet dat ik in zo'n geval niets doe omdat het niet in 'het boekje' genoemd wordt, maar ik wil wel weten wat ik moet doen...

Oh, en wicher; tenzij het je bedoeling is om provocerend over te komen, bij namen schrijf je alleen de eerste letter met een hoofdletter...
Arts  www.alphalog.nl

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2005, 10:27:43
Ik heb wel eens een oplossing voorbij horen komen waar je een ACS mee kunt nabootsen.

Je knipt een vinger ruim uit een handschoen.
Geef boven in de vinger een knipje en maak hem een beetje nat (zodat hij aan elkaar kan plakken)
Dan plak je de vinger met het onderste stuk goed vast over de wond en voila, de lucht kan er niet in, maar wel uit.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h