Spanningspneumo

Auteur Topic: Spanningspneumo  (gelezen 10669 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2005, 12:26:27
Ik heb wel eens een oplossing voorbij horen komen waar je een ACS mee kunt nabootsen.

Je knipt een vinger ruim uit een handschoen.
Geef boven in de vinger een knipje en maak hem een beetje nat (zodat hij aan elkaar kan plakken)
Dan plak je de vinger met het onderste stuk goed vast over de wond en voila, de lucht kan er niet in, maar wel uit.

Klinkt best als een goeie oplossing, maar de onderkant van zo'n vinger is niet bepaald ruim. Lijkt me een heel gepriegel om dat goed luchtdicht bevestigd te krijgen. :-\

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2005, 17:39:26
Ik diverse materialen in de koffer zitten, die we nauwelijks gebruiken..
Bij ons hebben alle First Responder tassen een of twee ASC zitten. Dus niet in alle EHBO tassen.
Maar de handschoen methode is ook wel handig, zou alleen veel ruimer om de vinger heen knippen..

Delta
Dat een Eerste hulpverlener, iets niet mag omdat het niet in het boekje staat is echt kolder. Kom dan maar eens met een bron waar dat staat..  (die discussie is hier al telkens gevoerd. dus lees je ff in..) ik ga er ff van uit wie beweert, bewijst. Ik heb meerdere malen aangetoond dat deze stelling die jij uitdraagd niet klopt.

Wicher, ik heb het helaas al twee keer meegemaakt. En ik heb ook een eerste hulpverlener de boel volledig zien dichtplakken.. (want alles moet aan vierkanten dicht..)

Tja, om dezelfde redenatie schaf je ook geen pocketmasker aan. geen AED, geen zuurstof, want het kost te veel geld.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2005, 17:44:49
Er zijn een paar mensen bij mij op de afdeling met een ik-doe-niets-wat-niet-in-het-boekje-staat-instelling. Ik ben daar op tegen, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat ik dat commentaar (dat ik zoiets niet moet vragen omdat ik dat niet hoef te weten) zou krijgen. Valt me reuze mee eigenlijk  :).
En inderdaad, ik zou de hele Laerdal-winkel willen leegkopen... Maar het geld is er niet voor.
Arts  www.alphalog.nl

Kanarie

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2005, 17:47:55
Er zijn een paar mensen bij mij op de afdeling met een ik-doe-niets-wat-niet-in-het-boekje-staat-instelling. Ik ben daar op tegen, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat ik dat commentaar (dat ik zoiets niet moet vragen omdat ik dat niet hoef te weten) zou krijgen. Valt me reuze mee eigenlijk  :).
En inderdaad, ik zou de hele Laerdal-winkel willen leegkopen... Maar het geld is er niet voor.
Bij onze afdeling geldt "ik mag niks wat niet in het boekje staat".  :(

Maar goed, back to topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2005, 17:52:32
Haa, zie je wel! Bij ons heerst die instelling ook...  :(
Een verzoek om wat uitgebreidere stof (met oa. dit soort behandelingen) werd dan ook geweigerd...  :-\
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2005, 18:10:19
Bij onze afdeling geldt "ik mag niks wat niet in het boekje staat".  :(

Maar goed, back to topic.

Op welke grond dan ? waarop is dat gebasseerd.. ?
En doen ze bij jullie wel evenementen. ?

Mag je ook geen brandblusser handteren omdat het niet in een OK boekje staat.. ?
helm afnemen mag dan ook niet meer. want staat ook niet in boekje..
Op een brancard leggen mag ook niet meer want staat niet in boekje..

Kanarie

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2005, 18:20:25
Op welke grond dan ? waarop is dat gebasseerd.. ?
En doen ze bij jullie wel evenementen. ?

Mag je ook geen brandblusser handteren omdat het niet in een OK boekje staat.. ?
helm afnemen mag dan ook niet meer. want staat ook niet in boekje..
Op een brancard leggen mag ook niet meer want staat niet in boekje..

Nee op een brancard leggen mag officieel niet meer. Tenzij de ambulance er niet bij kan en ons daar opdracht toe geeft. Zoiets.
De reden is dat we niet verzekerd zijn als er iets misgaat, geloof ik. Ik zal nog een keer in de groep gooien wat precies de regels zijn. Maar er is uitdrukkelijk gezegd dat we ons aan het O-K-Boekje moeten houden; niets meer en niets minder.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2005, 18:23:31
Bij ons wilden ze dat - zelfs bij evenementen >:( - ook niet... ga daar nu weg. :-\ Ik kan me er niet meer in vinden. :(

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2005, 18:38:01
Nee op een brancard leggen mag officieel niet meer. Tenzij de ambulance er niet bij kan en ons daar opdracht toe geeft. Zoiets.
De reden is dat we niet verzekerd zijn als er iets misgaat, geloof ik. Ik zal nog een keer in de groep gooien wat precies de regels zijn. Maar er is uitdrukkelijk gezegd dat we ons aan het O-K-Boekje moeten houden; niets meer en niets minder.

Moet je even vragen waar dat dan staat.., Het OK boekje is slechts basis stof, en het oranje kruis wil graag dat je meer vaardigheden leert om je slachtoffer te helpen.

Target77

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2005, 19:42:01

Zoals ik dus uit de berichten op kan maken heeft het inderdaad met een verzekeringskwestie te maken...en ja..sommige verenigingen (met een heel schamel budget) zijn dan bang aansprakelijk gesteld te worden. Stel je voor dat de verzekeringspremie omhoog gaat en het niet meer betaalbaar wordt. Is een begrijpelijke menselijke reactie, alhoewel het redden c.q. helpen van een mensenleven/slachtoffer als doelstelling niet uit het oog mag worden verloren. Vind persoonlijk dat een mensenleven niet in geld is uit te drukken.  ;)