Spanningspneumo

Auteur Topic: Spanningspneumo  (gelezen 10694 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 26 januari 2005, 00:21:25
Ik kan bij deze Delta niet anders dan gelijk geven wat betreft het opzettelijk dom willen houden van de EHBO'ers onder bepaalde organisaties. Het is erg moeilijk om daar als individuele EHV"er onderuit te komen, met name omdat die gewoon geen geld hebben om zelf lessen in elkaar te draaien en de juiste mensen/materialen te huren cq kopen. Jammer.

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 26 januari 2005, 09:10:44
Onze kaderinstructeur is blijkbaar een uitzondering op de regel.  :)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #32 Gepost op: 26 januari 2005, 13:06:24
Onze kaderinstructeur is blijkbaar een uitzondering op de regel.  :)

Het ligt niet zo zeer aan de kaderinstructeurs als wel de besturen van de verenigingen. ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 26 januari 2005, 13:43:39
Zullen we het weer over de spanningpneumo hebben..

De ander discussie, hoort toch meer in de Eerste hulp gedeelte van dit forum thuis toch..

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 26 januari 2005, 14:31:15
gelijk! ;)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #35 Gepost op: 26 januari 2005, 14:57:07
Prima. Laat ik dan meteen een nieuwe vraag stellen: Mocht er niet alleen sprake zijn van een pneumothorax, maar de holte vult zich ook nog een met bloed (haemothorax als ik me niet vergis), is de behandeling dan hetzelfde, of is er nog iets tegen te doen (behalve hopen dat de ambulance nog op tijd is)?
Arts  www.alphalog.nl

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 26 januari 2005, 16:03:33
Prima. Laat ik dan meteen een nieuwe vraag stellen: Mocht er niet alleen sprake zijn van een pneumothorax, maar de holte vult zich ook nog een met bloed (haemothorax als ik me niet vergis), is de behandeling dan hetzelfde, of is er nog iets tegen te doen (behalve hopen dat de ambulance nog op tijd is)?

Daar is helaas niks aan te doen binnen de pre-hospitale setting. Evt kan je een wond steriel afdekken maar veelal is het een penetrerende thoraxwond die niet goed van buitenaf te dichten is en tot aan de OK verbloedingsproblematiek kan geven. Snel 112 bellen dus, een haematothorax is trouwens niet zo goed te herkennen door/voor een ehv-er.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #37 Gepost op: 26 januari 2005, 16:06:40
Daar is helaas niks aan te doen binnen de pre-hospitale setting. Evt kan je een wond steriel afdekken maar veelal is het een penetrerende thoraxwond die niet goed van buitenaf te dichten is en tot aan de OK verbloedingsproblematiek kan geven. Snel 112 bellen dus, een haematothorax is trouwens niet zo goed te herkennen door/voor een ehv-er.

Hmm, met de sthetoscoop luisteren of je de bloeding hoort (borrelend/slurpend geluid tijdens de ademhaling), zoals je met de stethoscoop helemaal niets hoort tijdens de ademhaling bij een pneumothorax toch?
Arts  www.alphalog.nl

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 26 januari 2005, 16:08:03

In dit geval bouw je toch geen spanning op, omdat er weinig druk achter staat? (even een vraagje tussendoor ;))

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #39 Gepost op: 26 januari 2005, 16:13:02
In dit geval bouw je toch geen spanning op, omdat er weinig druk achter staat? (even een vraagje tussendoor ;))

Dus dan heb je dus geen last van een pneumothorax maar bloedt je so wel leeg intussen...  :-\
Arts  www.alphalog.nl