Vuurwapens en psychologische keuring

Auteur Topic: Vuurwapens en psychologische keuring  (gelezen 15155 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2012, 19:05:42
Stap je er nu niet wat makkelijk overheen?
Er is een verhoogd risico kan iedereen vertellen=shit happens?

En vertel mij eens wat er nu uniek is aan dit geval? Ik ben bang dat dit geval niet uniek is en niet verder komt dan een statistiek.
Om 1 of andere reden stappen 5 agenten elk jaar uit het leven.

Er stappen er elk jaar ook een behoorlijk aantal uit de baan zelf. En vaak omdat ze de stress van dit werk niet meer aan kunnen.

Ik vraag mij gewoon hardop af of agenten weerbaar genoeg zijn om om te gaan met de stress die deze baan met zich mee brengt en of de werkgever genoeg doet om hen daarbij te ondersteunen, zowel repressief alsook preventief.

Jij stelt - waarschijnlijk ook heel terecht - dat er een verhoogd risico is. Is er oog voor eventuele psychische problemen bij de agent?

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2012, 22:38:29
Hoewel ik betwijfel of dit de juiste plaats is denk ik dat Diamondback terecht aandacht vraagt voor psychische problemen waarmee een aantal agenten in Nederland te maken krijgt. Volgens mij is hier (met name het afgelopen jaar) heel veel aandacht voor geweest vanuit politiek, korpsen en de politieacademie. Zo is men gestart met het Programma Versterking professionele weerbaarheid dat loopt tot 2014, waarin enkele maatregelen worden genoemd om aan dit probleem te werken. Ik zit niet zo in deze materie, maar voor de geïnteresseerden biedt google uitkomst.

Dit gezegd hebbende is het natuurlijk maar de vraag of dergelijke psychische klachten in dit geval gespeeld hebben. De verklaringen omtrent het ongeluk/de zelfdoding lopen uiteen en we weten hier dus niet wat er is voorgevallen. Hoe dan ook, het is ontzettend triest dat zo'n jong persoon het leven laat. Nabestaanden, collega's en klasgenoten wens ik heel veel sterkte!
Senior GGP / Oost-Brabant

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2012, 22:45:08
En vertel mij eens wat er nu uniek is aan dit geval?

Dat dit waarschijnlijk geen bewuste zelfdoding is geweest  gezien de eerdere verklaringen.

Ik denk dat de regels omtrent het dienstwapen mee naar huis nemen door agenten (in opleiding) beperkt moet worden.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2012, 23:55:50
En wederom blijkt de politie tijdens de selectie en de opleiding niet in staat om de psyche van haar aspiranten goed te doorgronden alvorens men ze met een wapen de straat op stuurt.

Vindt dit een erg simpele en ongepaste reactie...Denk je nu echt dat je dit had kunnen voorkomen door het psyche beter te doorgronden?  ::) Wie zegt dat zijn gedachten/psychische problematiek toen al aanwezig waren? E

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 1 februari 2012, 00:00:23
Topic is afgesplitst om niet specifiek over één geval verder te gaan maar in zijn algemeenheid verder te discussiëren. Graag aandacht hiervoor.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 1 februari 2012, 00:37:41
Ik denk dat de regels omtrent het dienstwapen mee naar huis nemen door agenten (in opleiding) beperkt moet worden.

En dan? Dan neemt een agent een wapen mee naar huis terwijl dit volgens de regels verboden is en pleegt (zelf)moord met het wapen.
Ik zie het verschil niet. De regels zijn vrij duidelijk op dit moment en onder normale omstandigheden hebben weinig agenten het wapen thuis.

Tevens zie ik ook dit specifieke geval niet in verband staan met het inperken danwel beperken voor studenten om bewapening uit te reiken. Studenten zijn, vanaf dat zij vuurwapendragend worden, inzetbaar op straat en ''moeten'' daarom met een vuurwapen lopen.
Ik verbaas mij er nog steeds over dat bepaalde politie-onderdelen niet bewapend zijn, terwijl zij dit gezien hun taak eigenlijk wel zouden moeten zijn, denk hierbij aan de verkeershandhavingsteam's.

Vindt dit een erg simpele en ongepaste reactie...Denk je nu echt dat je dit had kunnen voorkomen door het psyche beter te doorgronden?  ::) Wie zegt dat zijn gedachten/psychische problematiek toen al aanwezig waren?

Ik niet ... Ik ken een aantal ''verhalen'' van politiemensen die zichzelf door middel van het dienstwapen van het leven hebben beroofd, een groot gedeelte hiervan werkte al jaren bij de politie en daar was eigenlijk niets aan op gevallen.
Indien men namelijk wel gaat twijfelen aan de mentale gesteldheid van een collega wordt het wapen ingenomen en ook daar ken ik enkele voorbeelden van.

Veel verder wil ik er op een openbaar forum niet op in gaan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 1 februari 2012, 00:49:18
En wederom blijkt de politie tijdens de selectie en de opleiding niet in staat om de psyche van haar aspiranten goed te doorgronden alvorens men ze met een wapen de straat op stuurt.

Yep.

Heel kort door de bocht.

http://www.arboonline.nl/nieuws/weinig-aandacht-voor-zelfmoord-binnen-politie.78530.lynkx?thema=Arbozorg

Probleem is dus waarschijnlijk nog veel groter.

Je springt nu een beetje van de hak op de tak. Eerst kaart je het (schijnbare?) onvermogen aan van onze politie-organisatie, het onvermogen om ''ongeschikten'' eruit te filteren, al in het selectiestadium. (Wat mijns inziens onmogelijk is, anders zou je alle politiekandidaten gedurende langere tijd continu moeten monitoren en moeten volgen in hun algehele doen en laten.)

Maar je gaat verder over een landelijk probleem, namelijk de (psychische) belasting van onze dienders op straat. Wat zeg ik, landelijk; wereldwijd.

Iedereen heeft een emmertje, en bij veel mensen raakt die (gelukkig) nooit vol. Zou het niet zo kunnen zijn dat bij een politieagent, (bij de ene wel, de ander niet, want de ene krijgt alles voor de kiezen en de ander boft en fietst overal tussendoor) de emmer ineens in een vrij kort tijdsbestek overvol raakt?

Ik denk van wel. En dat daar meer aandacht voor moet zijn, ben ik met je eens. (Zie ook het PTSS-topic, o.a.)

Maar de schuld leggen bij de selectie, gaat er bij mij niet in. Anders kun je in iedere tak van sport, waarbij iemand ''flipt'', wel de schuld gaan leggen bij de selectie, lees indiensttreding.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 1 februari 2012, 14:59:55
Ik heb zelf nooit de psychologische keuring van de Politie doorlopen (wel voor een andere baan, waar ik niet geschikt voor werd bevonden), maar het zou goed voor de discussie zijn als er meer informatie is over wat de doelstelling van die keuring is.
Natuurlijk: het bekijken of een kandidaat geschikt is voor een functie bij de politie. Maar wat zijn de waarden of eisen die op dat gebied gesteld worden, en hoe worden die gemeten in de keuring? Weet iemand waar meer informatie is te vinden?

Een keuring kan zich richten op kernwaarden die een organisatie belangrijk vind, en puur kijken of de kandidaat die kernwaarden heeft. Het andere uiterste is een keuring waar een algemeen psychologisch profiel wordt gemaakt van iemand.
In het eerste geval komen bepaalde psychische zaken niet echt naar voren. In het laatste geval wel, maar is de impact op de persoon veel groter, en zal je alleen algemene waardes krijgen zonder diepgang.

Bovendien kunnen we nooit vaststellen hoeveel kandidaten niet door de keuring komen, die anders misbruik zouden maken van hun dienstwapen? (En dus terecht gefilterd werden)
Met andere woorden: misschien is de keuring juist uiterst efficiënt?

Over zelfdoding binnen het politiekorps, en of daar wel of geen genoeg aandacht voor is, laat ik me niet uit.  Daarvoor zijn de gebeurtenissen nog te vers en heb ik te veel respect voor de emoties die er binnen het politiekorps heersen. Maar dat is in mijn ogen een andere discussie dan die over de keuring en het meenemen van een dienstwapen..
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2012, 15:36:21
Maar de schuld leggen bij de selectie, gaat er bij mij niet in. Anders kun je in iedere tak van sport, waarbij iemand ''flipt'', wel de schuld gaan leggen bij de selectie, lees indiensttreding.

Precies. Hij legt een stuk schuld bij de politie-organisatie en zegt eigenlijk dat men bij de selectie had moeten kunnen zien dat bepaalde personen zich later van het leven zouden gaan beroven.

Als hij nou had gezegd 'ik vraag mij af of zoiets niet bij de selectie al te zien is' was dat een stuk reëler geweest.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

.G illes

• Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 1 februari 2012, 17:05:36
Alsof de psychologie een exacte wetenschap is waarmee je zo kan bepalen of iemand al dan niet zulke zaken gaat doen.  ::)

Beetje realisme, aub.

98uiye