Het gaat ookniet om de moment opname, maar om aanleg.
Dat is wel 'n erg middeleeuwse en bekrompen visie, hé.
Als er één zaak is dat criminologisch en psychologisch onderzoek heeft aangetoond, is het wel dat het niet enkel om aanleg gaat. Wat is het volgende: alle criminelen zijn crimineel geboren?
Mensen zijn niet onfeilbaar. Het is een continuüm, gaande van 'zeer gevoelig' tot 'zeer tolerant'. De psycholoog kan trachten per individu die grens op te zoeken, en vervolgens oordelen of men 'voldoende tolerant is om de gebeurtenissen die een agent meemaakt te kunnen verwerken dan wel te verdragen'. Zoals ik al zei, mensen die zeer weinig tolerantie hebben zullen er ongetwijfeld uitgefilterd worden, maar zowel de psycholoog als de kandidaat zijn mensen. Mensen liegen, mensen interpreteren, mensen verdraaien zaken, mensen maken fouten, mensen acteren, mensen redeneren.
Kandidaten bereiden zich voor op de test, in de hoop de 'tolerantie' meer op te schuiven naar 'meer tolerant', psychologen hebben een beperkte tijd en krijgen uiteindelijk enkel te horen wat de respondent antwoord. Ze kunnen niet zomaar assumpties maken. Sommigen doen dat wel, maar ik kan ook een natte vinger in de lucht steken en het weer voorspellen. Maar ik zal er vast ook vaak naastzitten.
Het zwart/wit-mensbeeld moet er echt dringend uit. Ik begrijp dat 't makkelijk is om overal zwart/wit heen te kijken, maar zo zit 't nu eenmaal niet in elkaar. Als je die tolerantiegrens te hoog legt, kom je niet aan voldoende mensen. Als je 'm te laag legt, ga je mensen in het veld in sturen die er misschien niet gemaakt voor zijn. Maar de 'gemiddeld tolerante' mens, die het meestal wel aankan. Tot de moment komt dat ie breekt.
En geloof mij, praktisch alle mensen kunnen kraken. Dus niet met vingertje wijzen naar de psychologen of de politie of de maatschappij. Ondersteuning bieden, als werkgever, dat is de oplossing. Maar geen enkele institutie is foutloos, ook de politie niet. Mensen zijn geen robots. Zulke zaken zullen altijd blijven gebeuren.
Reality is a bitch. Deal with it.