Inmiddels is er veel geschreven over de keuring van de politie en over het al dan niet mee naar huis nemen van het vuurwapen.
En eigenlijk ga ik toch weer hetzelfde zeggen als een aantal andere hier. Voor wat betreft de keuring, hij mag van mij wel iets strenger. Dat is een persoonlijke mening en heeft niet zozeer te maken dat er dan wel voorkomen wordt dat zulke tragische incindenten gaan gebeuren.
Ik las een reactie dat iemand die in de opleiding zit geen stress heeft?? Helaas ben ik even kwijt wie dat schreef, maar zou diegene dat graag even willen uitleggen hoe hij/zij hier bij komt? Zover ik weet lopen de studenten die vuurwapendragend zijn gewoon mee met de dienst. Deze studenten draaien gewoon mee in de noodhulp en dergelijke. Dus deze studenten worden wel degelijk aan stress en andere factoren zoals traumatische ervaringen blootgesteld. Zij komen ook gewoon bij incidenten met vuurwapengevaarlijke verdachten, overvallen, straatroven, zware ongevallen, reanimatie's en wat nog meer.
Verder wil ik kort kwijt dat een psycholoog echt niet alle gevallen eruit kan filteren en wat ook al eerder is gezegd iedereen heeft een breekmoment. Ik heb zojuist al enkele incidenten genoemd die traumatisch zouden kunnen zijn. Ik zeg niet dat het voor iedereen is. Maar ik kan heel goed begrijpen dat als jij in bijvoorbeeld 3 weken tijd 4 reanimatie's hebt en een dodelijk ongeval, dat er dan iets knapt bij je. Ik zeg niet dat ik begrijp dat je jezelf van het leven beroofd!!
Maar kan wel begrijpen dat het dan even te veel voor je is. En dan maakt het niet uit hoe ervaren je bent, maar als jij het niet aangeeft dan kan een collega je ook even uit de wind halen. Dat heb ik namelijk gezien, dat een collega gewoon even van de noodhulp werd gehaald.
En de nazorg dat ligt er maar net aan wat je werkplek is en wie je leidinggevende is. Als jij op een werkplek werkt waar een machocultuur heerst, dan zal je niet zo snel aangeven dat er dingen spelen, omdat je dan bang bent dat mensen je zwak vinden. Als je op een werkplek werkt waar mensen meer open zijn en meer hun eigen dingen vertellen, dan zal je die stap sneller maken.