Vuurwapens en psychologische keuring

Auteur Topic: Vuurwapens en psychologische keuring  (gelezen 14832 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #40 Gepost op: 2 februari 2012, 23:25:25
Ik heb er ook veel verschillende (vooral negatieve) verhalen over gehoord. Ik als nuchtere Hollander had de insteek, eerst zelf zien dan pas geloven. Ik heb het als positief ervaren, maar dat ligt natuurlijk ook aan de persoon waarmee je contact hebt.

Misschien hoort het trouwens ook wel een beetje bij de cultuur. Hier werd namelijk voor gewaarschuwd. Zo van, ik ben politieagent en het komt allemaal wel goed, ik heb nergens behoefte aan.

Ik weet precies wat je bedoelt, ook al ben ik geen ervaringsdeskundige. Misschien had ik het bij sommige gevallen in het verleden beter wel kunnen doen. Maarja achteraf kijk je een koe in zijn reet he?

Maar goed dat je er zo open over praat.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #41 Gepost op: 4 februari 2012, 10:08:55
Wederom hoor en lees ik weer een hoop en enkele roepen maar wat.
Ik zal je een ding vertellen naar 5 uitzendingen en binnen het eerste jaar dat ik op straat liep met zoveel geweld, menselijk leed te hebben gehad. Raakte ook mijn emmer vol.
Je kan het niet voor zijn het overkomt je gewoon.

Nee ik werd door mijn werkgever niet aan de kant gezet, maar juist het tegenover gestelde. Ik kreeg alle hulp die beschikbaar was toen. Zie nu dat onze afdeling elk.jaar voor een mental gesprek moet.
Dus de baas doet er in mijn ogen genoeg aan.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #42 Gepost op: 4 februari 2012, 17:53:20
Wederom hoor en lees ik weer een hoop en enkele roepen maar wat.
Ik zal je een ding vertellen naar 5 uitzendingen en binnen het eerste jaar dat ik op straat liep met zoveel geweld, menselijk leed te hebben gehad. Raakte ook mijn emmer vol.
Je kan het niet voor zijn het overkomt je gewoon.

Nee ik werd door mijn werkgever niet aan de kant gezet, maar juist het tegenover gestelde. Ik kreeg alle hulp die beschikbaar was toen. Zie nu dat onze afdeling elk.jaar voor een mental gesprek moet.
Dus de baas doet er in mijn ogen genoeg aan.

Dat is positief nieuws. Ben nu wel nieuwsgierig welke afdeling dat is. Want RPAA ken ik persoonlijk geen afdeling waar dit zo geregeld is. Ik bedoel dan dat mentale gesprek hè. Bij RPAA is het wel zo dat als je het nodig hebt, zij je ook alle middelen aanbieden die beschikbaar zijn. Denk aan ZIG, Maatschappelijk werk of psycholoog.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #43 Gepost op: 4 februari 2012, 23:13:19
Politiebond: grondig onderzoek dood agenten

Politievakbond ACP eist grondig onderzoek naar de drie afzonderlijke zaken waarbij agenten in opleiding zichzelf, en in een geval ook een jonge vrouw, om het leven brachten met hun dienstwapen. Ook moet het kabinet de situatie in de samenleving in bredere zin onderzoeken, zegt ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp zaterdag.

Van de Kamp reageert daarmee op de dood van een politieman van het korps Groningen. Agent in opleiding Friso Wouda (30) werd zaterdagmiddag levenloos in een hotel in Zandvoort gevonden. Waarschijnlijk gebruikte hij zijn dienstwapen om zichzelf van het leven te beroven. Het zou de derde zelfmoord zijn van agenten in opleiding met hun dienstwapen sinds december. „Ik kan er alleen maar heel stil van worden”, zegt Van de Kamp.

De politiebond ziet geen oplossing in de mogelijkheid dat agenten hun wapen niet meer thuis bewaren. Meestal hebben agenten hun dienstwapen legitiem thuis, meent Van de Kamp. Het gaat er volgens de ACP-voorzitter nu om antwoord te krijgen op vragen als: hoe kunnen problemen eerder gesignaleerd worden, speelt het probleem alleen bij de politie, of is het probleem breder en speelt het ook binnen andere sectoren in de samenleving.

De Raad van Korpschefs laat weten de dood van de jonge agent uitermate te betreuren en betuigt medeleven aan de familie en collega's. Een woordvoerder stelt niet uitgebreid op de situatie in te kunnen gaan, maar verwijst naar het project 'mentale weerbaarheid', waar het afgelopen jaar samen met de Politie Academie en het ministerie op wordt ingezet. Zowel in de opleiding van agenten als in het werk van ervaren agenten wordt zo geprobeerd de psychologische druk van het werk beter het hoofd te bieden.

Ook de Korpschefs zien het dienstwapen in eerste instantie niet als boosdoener, omdat het wapen slechts een middel is. Wel is de discussie over het binnen handbereik hebben van het dienstwapen buiten diensttijd er een die de aandacht heeft van het korps.

www.telegraaf.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #44 Gepost op: 5 februari 2012, 00:06:18
Een vraagje hier tussendoor: m.u.v. AT, gaan dienstwapens mee met als reden veiligheid onderweg naar huis/bureau ?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #45 Gepost op: 5 februari 2012, 00:41:08
Een vraagje hier tussendoor: m.u.v. AT, gaan dienstwapens mee met als reden veiligheid onderweg naar huis/bureau ?

Dat kan ... Er zijn regio's waar (redelijk) strenge eisen gelden aan het ''thuis'' hebben, in andere regio's wordt daar makkelijker mee om gegaan. Zo weet ik dat er ook korpsen zijn die voor iedere wapendragende collega een thuis-kluis betalen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #46 Gepost op: 5 februari 2012, 07:09:42
Screening agent moet beter'

Minister Opstelten roept de politie op om alerter te zijn op het welzijn van agenten-in-opleiding. Aanleiding zijn drie dodelijke schietincidenten waarbij agenten-in-opleiding hun dienstwapen gebruikten.

Vandaag werd in een hotel in Zandvoort een agent dood gevonden die vier dagen vermist was. Waarschijnlijk heeft hij zelfmoord gepleegd.

Vorige week vrijdag schoot een agent-in-opleiding zichzelf dood in een woning in Haarlemmerliede. In december vorig jaar pleegde een aspirant agent zelfmoord, nadat hij een caissière in een supermarkt in Almelo had doodgeschoten.

Screening
Volgens Opstelten moet er onder meer bij de screening van kandidaat-agenten meer aandacht komen voor hun mentale conditie.

In een reactie zegt de politiebond ACP dat het niet aan de screening ligt: daaraan zou weinig mankeren. Wel wil de bond onderzocht hebben of dit soort problemen alleen bij de politie speelt.
http://nos.nl/artikel/337421-screening-agent-moet-beter.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #47 Gepost op: 5 februari 2012, 10:05:57
Een vraagje hier tussendoor: m.u.v. AT, gaan dienstwapens mee met als reden veiligheid onderweg naar huis/bureau ?
Als hij mee naar huis gaat (in mijn regio i.i.g. niet de bedoeling) is het vaak voor het gemak en niet voor de veiligheid. Bijvoorbeeld als je IBT hebt en je bureau waar je wapen ligt is een heel stuk omrijden kun je een gunlock meekrijgen.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #48 Gepost op: 5 februari 2012, 12:25:10
Ik heb de discussie van deze tread niet helemaal gelezen maar ik kan me behoorlijk boos maken over de algemene tendens van dit soort discussies. Niet alleen hier maar overal, op elke nieuwssite of forum. En de simpele gedachte vanuit de overheid dat het aan keuring ligt of wat dan ook is werkelijk onzin.

Mensen. Zo`n keuring is en blijft een momentopnamen. Een gesprek van een uurtje, max 2. Waarbij je in NO Way een beeld kan krijg wie iemand is.
Ik heb inmiddels, in mijn 7 jarige carriere, 2 van dit soort gesprekken gedaan. En beide sloegen feitelijk nergens op. De eerste in 2005, toen ik vers van straat kwam, gaf een beter beeld van wie ik was dan de 2e na 5 jaar dienst. In de 2e stonden ronduit leugens. Die vrouw had duidelijk niet geluisterd naar mijn verhaal.

Nu hebben in korte tijd 2 studenten van Amsterdam en 1 ervaren collega van groningen het leven verloren. De eerste 2 door hun eigen dienstwapen. De laatste uit groningen weet ik zo even niet.

Het is een utopie om te stellen dat dit te ondervangen is met een keuring voorafgaand aan het in dienst treden bij de organisatie. Natuurlijk ga je de echte probleemgevallen eruit filteren maar het gros niet. Tussen sollicititatie en incident zaten bij beide studenten ongeveeer 2 jaar. In 2 jaar kunnen een hoop dingen gebeuren. Iedereen, die werkt in de organisatie of in vergelijkbare organisaties, weet wat er op een gemiddelde dienst kan voorvallen. Daarbij hebben we allen een prive en elk huisje heeft ze'n kruisje.

Bij iedereen kan op slot de emmer vollopen en niet iedereen laat dit zien of praat er over.
Het wel of niet thuis hebben van het dienstwapen gaat niet voorkomen dat een collega, die zelfmoordgedachts heeft, het wapen pakt. Bedoel iedereen heeft toegang tot zijn of haar wapen. Of dit nu thuis is of op het werk. Er zijn zat voorbeelden waar een collega zich zelf neerschiet in de kleedkamer of op de wc.

Gelukkig is er inmiddels een cultuur waarbij het mag en OK is om over problemen, prive of tijdens het werk, te praten. ZIG teams zijn er in dacht ik alle regios en die worden ook breed ingezet. Naar mijn idee kun je het niet voorkomen dat een collega naar zijn wapen grijpt maar je kunt het wel zo veel mogelijk proberen te ondervangen door te zorgen dat de opvang verbeterd word en collegas en leidinggevend beter gewapend zijn om de signalen eerder op te pikken.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #49 Gepost op: 5 februari 2012, 13:17:28
@ Crosslee
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Wil er aan wel aan toevoegen dat er veel gezegd wordt over deze incidenten. Ik ben persoonlijk van mening als je lekker veilig achter je computertje op een kantoortje werkt van 8 tot 17, dan kan je niet begrijpen wat een hulpverlener mee maakt.
Je mag natuurlijk wel een mening hebben, maar toon wel respect voor het werkt wat zij doen.

Gelukkig dat er op dit forum mensen zijn die zelf in de hulpverlening zitten of deze een warm hart toe dragen. Maar de maatschappij moet denk ik bewuster worden van het werk dat de hulpverleners doen en de traumatische ervaringen die wij opdoen tijdens ons werk.

Om maar enkele voorbeelden te noemen: het aanhouden van een vuurwapen gevaarlijke verdachte die zojuist iemand heeft niet geschoten en er niet op een AT gewacht kan worden, een reanimatie van een baby, lijkvinding van iemand die er al 3 weken ligt, verbrandde mensen in een uitgebrand pand, zo kan ik nog een legio voorbeelden noemen. Maar denk dat de meeste leden wel weten wat ik bedoel.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.