Starten van i.v. vloeistoftherapie pre-hospitaal bij trauma slecht idee?

Auteur Topic: Starten van i.v. vloeistoftherapie pre-hospitaal bij trauma slecht idee?  (gelezen 9891 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2012, 00:09:32
Alleen maar blij om dat te horen, maar voel je alsjeblieft toch niet zo aangevallen.
Ik had even zitten kijken in het LPA 7.2 (mijn enige referentie vanuit hier), en daar staat (protocol 8.2 en 15.18) op geleide van beoordeling circulatie tot 3 liter vullen. Sec deze tekst laat ruimte voor interpretatie en kan zowel betekenen dat je permissive hypotension toelaat, of als een dolle gaat vullen om de RRsys boven de 90 krijgt.

Uit nieuwsgierigheid, wat is de gangbare acceptabele MAP prehospitaal bij traumapatienten?

Vanavond bij de refereeravond van het traumacentrum Zuid-West Nederland ism de HEMS Rotterdam in het Erasmus EMC, met allemaal trauma gerelateerde onderwerpen zoals noodzaak van CWK immobilisdatie en scoop en run or not.... kwam ook het vullingsbeleid ruim aan bod. Anesthesioloog Peter Dirven hield een practisch bevlogen betoog over de noodzaak voor packed cells, FFP , prtrombine etc bij traumapatienten prehospitaal omdat vullen en vooral overvullen van NaCl en ook plasmaexpanders niet helpt om de hypoxie en perfusie en circulerend volume te verbeteren. tensie van 90 is dan mooi zat.  permissive hypotension wordt al paar jaar binnen de ambulancezorg en MMT gepromoot, het geeft betere overlevingskansen voor de traumapatienten.

En voel me niet zo gauw aangevallen hoor maar als de beroepsgroep in wat mistig daglicht wordt gezet reageer ik ook wel eens wat stekelig, driewerf sorry  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2012, 00:10:58
Duidelijk! Ik vind het een razend interessant onderwerp, ik ga me er zeker verder in verdiepen, maar voor hier lijkt het me een gesloten discussie. Dank voor de antwoorden!

Inderdaad is daar nog veel onderzoek naar te doen, informeer eens bij de traumacentra, mooi onderzoeksproject voor jou  ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2012, 10:10:07
Inderdaad is daar nog veel onderzoek naar te doen, informeer eens bij de traumacentra, mooi onderzoeksproject voor jou  ;-)

Ik ben momenteel bezig met de wetenschappelijke stage, bij het MMT... over een heel ander onderwerp  ;). Ik denk overigens dat er met pre-hospitaal vullen, dilutiecoagulopatie en permissive hypotension wel een promotietraject is te vullen.
Arts  www.alphalog.nl

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2012, 16:36:36
Ik ben momenteel bezig met de wetenschappelijke stage, bij het MMT... over een heel ander onderwerp  ;). Ik denk overigens dat er met pre-hospitaal vullen, dilutiecoagulopatie en permissive hypotension wel een promotietraject is te vullen.

Kijk, dat is weer een nieuwe driehoek erbij.  Past bij de bestaande "triad of trauma": hypothermie, hypoxie en acidose..:P
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2012, 17:01:56
Wellicht hebben we het over 10 jaar over "The cascade of death", zeker als de inzichten in post-traumatische inflammatioire respons en sepsis wat toenemen.  ;)
Als ik me ergens over verbaasd heb op de IC, is het wel het aantal manieren waarop vitale organen kunnen falen.
Arts  www.alphalog.nl

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2012, 17:26:19
Kijk, dat is weer een nieuwe driehoek erbij.  Past bij de bestaande "triad of trauma": hypothermie, hypoxie en acidose..:P

eh meer de'' triad of death''   DOT.....

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2012, 19:01:33

Ha die Carl,

Goed dat je "the lethal triad" hierin betrekt. Daar draait alles namelijk om! Dit geheel vormt de basis van Damage Control Surgery. Ik spreek liever van de "Damage Control Mindset".
Het draait namelijk niet alleen om de chirurgische ingreep, maar om de "team performance", waarbij de "chain of care" naadloos op elkaar moeten aansluiten. Die begint op het moment van impact en daar speelt de Ambulance Hulpverlening een centrale rol.

Even voor de fijnproevers; The Lethal Triad, ofwel "The Triad of Death", wordt gevormd door:
  • Acidose
  • Hypothermie
  • Coagulopathie

Expert.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2012, 22:09:20
Nou nou,

Ik ga hier ook behoorlijk de fout in..

Het was natuurlijk hypothermie, coagulopathie en acidose.

Ik lijd zelf aan een niet-aangeboren hypoxie (oftwel een plaat voor/op mijn kop).... ;D

Sorry Expert, je hebt groot gelijk.

Om even inhoudelijk te reageren: GollyMGH heeft haar scriptie geschreven over dit onderwerp. Ik mocht meekijken in dat verhaal toendertijd en was tamelijk geschrokken van de uitkomsten. Sindsdien zorg ik ervoor dat mijn 'slachtoffer' zo snel mogelijk wordt bevrijd en sowieso behoed wordt voor onderkoeling.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2012, 10:32:17

Om even inhoudelijk te reageren: GollyMGH heeft haar scriptie geschreven over dit onderwerp. Ik mocht meekijken in dat verhaal toendertijd en was tamelijk geschrokken van de uitkomsten. Sindsdien zorg ik ervoor dat mijn 'slachtoffer' zo snel mogelijk wordt bevrijd en sowieso behoed wordt voor onderkoeling.

CM

Ach, als iedereen meent perfect te zijn, dan waren we snel met elkaar uitgesproken.

Inhoudelijk vind ik het onderwerp wel "Topic waardig".

Expert