IV toegang via jugularis

Auteur Topic: IV toegang via jugularis  (gelezen 6114 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Gepost op: 1 februari 2012, 12:53:09
Van een collega hoorde ik dat er onderzoek gedaan wordt naar de mogelijkheid om de jugularis aan te prikken om IV toegang te krijgen.

Zijn er diensten die dit al toepassen?

Wat zijn jullie meningen hier over?

martien

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2012, 18:49:59
Van een collega hoorde ik dat er onderzoek gedaan wordt naar de mogelijkheid om de jugularis aan te prikken om IV toegang te krijgen.

Zijn er diensten die dit al toepassen?

Wat zijn jullie meningen hier over?

martien
Dit is niet iets nieuws.
Ik heb het al diverse malen meegemaakt dat mijn collega's de jugularis aanprikken, dit dan wel in de meeste gevallen tijdens reanimaties. Daarbij heb ik ook meegemaakt dat toen we nog geen botnaald hadden, de jugularis werd aangeprikt en zo doende dan een IV toegang hebben verkregen als er geen andere oplossing was om een Iv toegang te krijgen. Niets nieuws onder de zon lijkt mij.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2012, 20:04:37

Ik heb ze zelf nog niet geprikt, wel geprikt zien worden... Zag er redelijk eenvoudig uit (met uitleg erbij, dat wel). Het grootste risico is op bovenstaand plaatje wel te zien...
Arts  www.alphalog.nl

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2012, 20:37:24
Even voor de duidelijkheid. We hebben een jugularis interna en een externa. De interna wordt o.a. gebruikt om een centrale lijn in te brengen. Als er prehospitaal een infuus in de "jugularis" wordt ingebracht dan is dat voorzover mijn kennis reikt de externa, deze loopt over de sternocleidomastoïdeus heen.

Dus sensei, welke van de twee bedoel je?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2012, 20:40:19
Prik je het jugularis infuus niet in de jugularis externa ipv de interna? De interna ligt volgens mij veel dieper en is niet eenvoudig met een infuus aan te prikken.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2012, 20:40:58
Ik zie dat Vesalius hetzelfde berichtje plaatste. Het infuus is zover ik weet inderdaad de externa.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2012, 21:15:16
Inderdaad, het is de v. jugularis externa die we aanprikken, moet zeggen dat ik dat al sinds 2002 doe bij reanimatiepatienten en andere kritieke patienten met bijv. een slechte vullingstatus. In het begin lijkt het wat eng maar na wat oefenen in de praktijk krijgt men het wel onder de knie en is een jugularis vaak binnen 10 seconden geplaatst. Altijd handig als de AVP aan hoofdeinde zit te beademen na de intubatie, hoef je niet van plaats te wisselen, gaat in een moeite door ( zo lijkt het ;-)
Redenen voor een v jugularis zijn:
1; een makkelijke benadering en niet hoeven verplaatsen van de AVP in geval er maar 1 ambuteam terplaatse is
2; tweede reden is dat de medicatie zeer dicht bij het hart gegeven kan worden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2012, 12:26:28
Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht dat het iets nieuws was, maar het is dus iets wat al langer `gebruikelijk` is.

Gr martien

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2012, 20:30:26
Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht dat het iets nieuws was, maar het is dus iets wat al langer `gebruikelijk` is.

Gr martien

Wat eigenlijk veel nieuwer/recenter is, dat is de EZIO botboor, van Vidacare, die gebruiken we sinds 2008 bij de haagse ambulancediensten, ideaal apparaat en systeem om snel intra ossaal medicatie en vloeistoffen toe te kunnen dienen  .

http://www.vidacare.com/EZ-IO/
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2012, 09:26:02
Wat eigenlijk veel nieuwer/recenter is, dat is de EZIO botboor, van Vidacare, die gebruiken we sinds 2008 bij de haagse ambulancediensten, ideaal apparaat en systeem om snel intra ossaal medicatie en vloeistoffen toe te kunnen dienen  .

http://www.vidacare.com/EZ-IO/
En die boor wordt, volgens mij, bij bijna elke dienst gebruikt en naar volle teveredenheid. Het is de vervanger van de BIG ( Bone Injection Gun).