Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland

Auteur Topic: Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland  (gelezen 1533121 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1010 Gepost op: 11 oktober 2011, 12:36:47
Tsja, het is een beetje ''Amsterdams''. Ik zie veelvuldig in Amsterdam op het allerlaatste moment blauw en de herrie aangaan zonder dat er ook maar (iets) langzamer gereden wordt over de kruising ....

A: Daar is hier geen sprake van, ongeacht wat dit artikel zegt.
B: Ik vind het een beetje generaliserend. Met de term veelvuldig laat je het net klinken alsof het bijna standaard praktijk is. ik zie het namelijk niet zo vaak. En dat is toch bijzonder aangezien ik meer tijd in Amsterdam verblijf als jou. :)

Wat ik nog wel eens zie, en ook doe is even de kruising met blauwblauw meepakken voor een melding waar je toch vlot wilt zijn. (hg etc.)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #1011 Gepost op: 11 oktober 2011, 12:50:06
A: Daar is hier geen sprake van, ongeacht wat dit artikel zegt.
B: Ik vind het een beetje generaliserend. Met de term veelvuldig laat je het net klinken alsof het bijna standaard praktijk is. ik zie het namelijk niet zo vaak. En dat is toch bijzonder aangezien ik meer tijd in Amsterdam verblijf als jou. :)

Wat ik nog wel eens zie, en ook doe is even de kruising met blauwblauw meepakken voor een melding waar je toch vlot wilt zijn. (hg etc.)
Wat ik me goed kan herinneren was " U heeft géén toestemming, maar wel een beetje gas der bij".
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1012 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:00:22
Wat ik me goed kan herinneren was " U heeft géén toestemming, maar wel een beetje gas der bij".

Correct, maar dat gebeurd volgens mij in iedere regio.  O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #1013 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:11:03
Het blauw even aangooien voor een kruising werkt alleen als je het een beetje op tijd doet. Nadeel is dat mensen dan om je te helpen in je vrije ruimte duiken.
De kruising bij halte Boelelaan/Vu  ken ik vrij goed, er vrij goed overzicht dus wat er precies verkeerd gegaan is..
et Voila


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #1014 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:14:33
Correct, maar dat gebeurd volgens mij in iedere regio.  O0
Dat duimpje vind ik niet zo fijn eigenlijk.. Of ik ga met spoed, of ik ga zonder spoed, dat "beetje gas er bij", dekt je niet als je een crash krijgt
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1015 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:18:55
Dat duimpje vind ik niet zo fijn eigenlijk.. Of ik ga met spoed, of ik ga zonder spoed, dat "beetje gas er bij", dekt je niet als je een crash krijgt

Eens, maar ook met spoed ben je niet ingedekt voor een artikel 5. Daarbij hebben we natuurlijk ook vrijstellingen voor het rijden zonder spoed. Dat beetje gas erbij kan ook inhouden dat je stapvoets het rode licht negeert, de trambaan pakt etc. Iets vlotter als netjes in de rij staan voor iedere kruising zeg maar.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1016 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:29:51
Tsja ik heb helaas ook wel eens bijna een aanrijding gehad/aangereden met een politiewagen die onderweg was naar een zelfmoordpoging (man die van woonboot af wou springen, het was winter). Ik fietste met mijn niet zo (heel erg) heldere kop het kruistpunt over met groen licht, de politiewagen die zonder OGS aan kwam rijden (hoge snelheid) kon me nog maar net ontwijken!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1017 Gepost op: 11 oktober 2011, 23:03:20
A: Daar is hier geen sprake van, ongeacht wat dit artikel zegt.
B: Ik vind het een beetje generaliserend. Met de term veelvuldig laat je het net klinken alsof het bijna standaard praktijk is. ik zie het namelijk niet zo vaak. En dat is toch bijzonder aangezien ik meer tijd in Amsterdam verblijf als jou. :)

Wat ik nog wel eens zie, en ook doe is even de kruising met blauwblauw meepakken voor een melding waar je toch vlot wilt zijn. (hg etc.)

Excuus voor mijn bewoordingen, wilde er geen discussie mee opwekken. Wat ik bedoel is dat het in de ene regio ''gemeengoed'' is om alleen bij een kruising even blauw (en herrie) er op te zetten. Waarom dan niet gewoon de hele rit met (alleen) blauw en op deze wijze ''vragen'' om voorrang....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #1018 Gepost op: 14 oktober 2011, 08:47:11
Wat ik geleerd heb op Schiphol destijds aan de toegangspoort naar Airside was wanneer een Ambu/BRW/Kmar met alleen optisch toegang wilde vorderen, geen toegang kreeg, omdat ons was geleed dat alleen de combinatie van optisch & akoestisch een vordering is.

Geld dit ook voor rood-licht situaties e.d.?
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1019 Gepost op: 14 oktober 2011, 12:17:34
Wat ik geleerd heb op Schiphol destijds aan de toegangspoort naar Airside was wanneer een Ambu/BRW/Kmar met alleen optisch toegang wilde vorderen, geen toegang kreeg, omdat ons was geleed dat alleen de combinatie van optisch & akoestisch een vordering is.

Geld dit ook voor rood-licht situaties e.d.?

Heel zwart/wit ben je alleen met toeters én lampen een voorangsvoertuig, echter zie je in de praktijk vaak dat een voertuig met blauw zowiezo wel voorrang krijgt. Met nadruk op krijgen en niet op afdwingen. Een voertuig mét toeters en lampen moet men voor laten gaan, bij alleen blauw is dat niet het geval.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !