Nu heb ik het zelf niet meegemaakt, maar aan de schade te zien lijkt het op een klap die ik een keer
met een auto en vangrail heb gehad en daar ging ook niet de airbag aan. Als je net de aanraking heb
buiten de sensor om dan gaat hij niet uit.
De "sensor" ligt bij 9 van de 10 voertuig in het middenconsole tegen de metalen afscheiding van de motorruimte en de passagiersruimte. De sensor meet G-krachten, een plotseling extreme verandering activeerd de front-airbags. Zij-airbags kunnen wel aparte schoksensors hebben in de deuren.
Als airbags niet uitgeklapt zijn, waren ze over het algemeen niet nodig.
Een airbag die geactiveerd wordt is geen pretje; je oren tuteren een paar dagen, mogelijk brandwonden aan handen, je auto vol witte poeder (rijstpoeder ofzo? ivm vocht). Ik kan uit ervaring vertellen dat ondanks dat ik bewust de airbag liet klappen (test) en wist wat er ging gebeuren, ik akelig verast ben door die plofzak. Mede door de poeder en de brandlucht en rook wilde ik zo snel mogelijk de auto verlaten (rottige 5 puntgordels helpen dan niet mee
)
Bij ongevallen waarbij het voertuig niet direct stil staat, is het dus goed mogelijk dat de airbag niet uitklapt, hierdoor raak je niet gedesoriënteerd en heb je geen last van een lege stofzuigerzak aan je stuur wat het sturen (kijken waar je heen wilt en er naar toe sturen) lastiger maakt.