Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland

Auteur Topic: Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland  (gelezen 1495635 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2160 Gepost op: 14 augustus 2013, 11:12:09
Citaat van: noordernieuws link=msg=1191790 date=1376471350
Dit is nu de 4e ambulance die een ongeval krijgt in twee jaar op kruisingen in Groningen....

zoooweee dat is een boel zeg! elk half jaar eentje in een stad waar dagelijks ontzettend veel spoedritten zijn (incl ziekenhuis-ziekenhuis ritten).  98uiye


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #2161 Gepost op: 14 augustus 2013, 11:13:29
Citaat van: CopVR3 link=msg=1191792 date=1376471529
zoooweee dat is een boel zeg! elk half jaar eentje in een stad waar dagelijks ontzettend veel spoedritten zijn (incl ziekenhuis-ziekenhuis ritten).  98uiye
::) Ik wou duidelijk maken dat het meestal om kruispunten gaat (Groningen) waar de ongevallen gebeuren,
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2162 Gepost op: 14 augustus 2013, 11:57:56
Niet slim van de ambulancebroerder om daar zonder sirene te rijden. Dat is gewoon een drukke kruising aangezien dit net voor het station is, er veel bussen rijden en het daardoor niet overzichtelijk is.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #2163 Gepost op: 14 augustus 2013, 19:32:32
Deze chauffeur gaat op een heel druk kruispunt van Groningen, zonder sirene over, verkeer van rechts komt van Station af.
De bus van rechts moet hard remmen en de auto kon nooit de ambu aan zien komen, en rijdt op een voorrangsweg.

Chauffeur heeft raampje open je hoort ook niet de ambu aankomen.

en de opmerking:
Citaat van: tcf link=msg=1191539 date=1376395542
Bizarre opmerking! Of er nu iets aan schuld te wijten is of niet. Ambu rijdt niet voor niets blauw, blauw. Typisch Nederlandse opmerking. Ik zeg toch ook niet: " Eigen schuld dat jullie buschauffeurs zoveel met geweld te maken hebben, moet je maar op tijd komen en niet voor mijn neus wegrijden"...Komt op hetzelfde neer mijns inziens... >:(

Weet niet wat je nu bedoelt, je kan een blauw blauw niet dwars door een bus zien aankomen.
Als je wilt dat het verkeer je wilt opmerken moet je dat ook kenbaar maken.

Buiten dit alles, zijn er dan richtlijnen over alleen met blauw blauw te rijden? Ben je dan nog steeds een voorrangsvoertuig? Ik dacht zelf alleen combi.

Dus in dit geval rijdt de Ambu door rood, negeert voorsorteervakken, geeft geen voorrang aan rechts en veroorzaakt aanrijding.
Dit filmpje is heel duidelijk dat hij zelfs geen rekenschap houdt met andere verkeer.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #2164 Gepost op: 14 augustus 2013, 23:38:55
Citaat van: TheBeast link=msg=1191972 date=1376501552
Deze chauffeur gaat op een heel druk kruispunt van Groningen, zonder sirene over, verkeer van rechts komt van Station af.
De bus van rechts moet hard remmen en de auto kon nooit de ambu aan zien komen, en rijdt op een voorrangsweg.

Chauffeur heeft raampje open je hoort ook niet de ambu aankomen.

en de opmerking:
Weet niet wat je nu bedoelt, je kan een blauw blauw niet dwars door een bus zien aankomen.
Als je wilt dat het verkeer je wilt opmerken moet je dat ook kenbaar maken.

Buiten dit alles, zijn er dan richtlijnen over alleen met blauw blauw te rijden? Ben je dan nog steeds een voorrangsvoertuig? Ik dacht zelf alleen combi.

Dus in dit geval rijdt de Ambu door rood, negeert voorsorteervakken, geeft geen voorrang aan rechts en veroorzaakt aanrijding.
Dit filmpje is heel duidelijk dat hij zelfs geen rekenschap houdt met andere verkeer.

Wat ik bedoel is dat de toon de muziek maakt. Ik vond het persoonlijk een misplaatste opmerking. Iemand er al aan gedacht dat de sirene misschien wel eens kan weigeren? En of dat er misschien wel een andere reden is dat er zonder sirene gereden wordt? ( Even buiten beschouwing gelaten of het dan een voorrangsvoertuig is ).
Je kan nooit zeggen: Ik heb het filmpje gezien dus het is me 100% duidelijk. Het is niet altijd wat het lijkt!


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #2165 Gepost op: 15 augustus 2013, 01:33:01
Citaat van: tcf link=msg=1192049 date=1376516335
Wat ik bedoel is dat de toon de muziek maakt. Ik vond het persoonlijk een misplaatste opmerking. Iemand er al aan gedacht dat de sirene misschien wel eens kan weigeren? En of dat er misschien wel een andere reden is dat er zonder sirene gereden wordt? ( Even buiten beschouwing gelaten of het dan een voorrangsvoertuig is ).
Je kan nooit zeggen: Ik heb het filmpje gezien dus het is me 100% duidelijk. Het is niet altijd wat het lijkt!

Dit ben ik niet helemaal met u eens. Ik vind de toon van de door u geselecteerde opmerking inderdaad niet gepast, helemaal mee eens. Los daarvan is een ambulance pas een voorrangsvoertuig wanneer er met optische én geluidssignalen wordt gereden. De automobilist die in aanrijding komt met de ambulance, ziet en hoort hem niet aankomen en weet al helemaal niet waarom er niet met geluidssignalen wordt gereden. Dit filmpje geeft wel degelijk weer wat er op dát moment gebeurt; daarin is de chauffeur van de ambulance (door niet nader te verklaren reden) gewoon fout. Je kan inderdaad door het kijken van het filmpje niet zeggen waarom de sirene niet aanstaat. Maar stel dat het een mechanische fout is, dan moet de chauffeur daar 'gewoon' rekening mee houden. Geen sirene = geen voorrang, ongeacht de situatie. Hoe vervelend dan ook.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2166 Gepost op: 15 augustus 2013, 02:26:49
Het is inderdaad niet de manier. Maar wat was de reden? Sirene kapot en een patiënt achterin wat te snel achter uit ging? Kan me wel een paar dingen bedenken. De chauffeur heeft een keus gemaakt. Misschien voor ons niet de juiste, maar er zal zeker een reden achter zitten.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2167 Gepost op: 15 augustus 2013, 11:04:21
Citaat van: Jos v L link=msg=1192085 date=1376526409
Het is inderdaad niet de manier. Maar wat was de reden? Sirene kapot en een patiënt achterin wat te snel achter uit ging? Kan me wel een paar dingen bedenken. De chauffeur heeft een keus gemaakt. Misschien voor ons niet de juiste, maar er zal zeker een reden achter zitten.
We zijn natuurlijk allemaal weer fijn aan het speculeren aangezien niemand de ware toedracht kent, en ook niemand hier de ACH of andere getuige(n) heeft gesproken.

Om ook een duit in dit speculaaszakje te doen, aan het filmpje kun je wel een aantal andere dingen afleiden:
- Aan het begin van het filmpje is te zien dat er 2 voorsorteervakken zijn; het rechter voor het normale verkeer met een pijl voor links, rechts en rechtsdoor, en 1 verkeerslicht. Als het normale verkeer dus groen krijgt, is dat voor alle rijrichtingen gelijktijdig.
- Het linker voorsorteervak is de busbaan, met een eigen verkeerslicht boven de weg. Het verwarrende aan de situatie is, dat blijkbaar ivm het busstation een stukje verder alle bussen hier, in tegenstelling tot het normale verkeer, alleen maar rechtaf gaan en het OV verkeerslicht alleen voor rechtaf groen geeft, zodat er gelijktijdig kruisend verkeer mogelijk is.
- Er staan meerdere bussen dicht op elkaar voor de verkeerslichten, zowel de verkeerslichten alsook de richtingsaanwijzers van de bussen (als die al werden gebruikt) zijn vermoedelijk moeilijk waar te nemen voor de ACH.

Ik heb dus zomaar het vermoeden dat de ACH in de (best wel logische) overtuiging geweest moet zijn dat de bussen, die links van het normale verkeer staan, groen licht kregen voor alle richtingen ipv alleen voor rechtaf, en dat hij/zij in de schaduw van de bussen het kruispunt wilde oversteken, en dus ook nooit verkeer van rechts verwacht heeft. Dat zou ook verklaren dat alleen blauw en geen sirene gevoerd wordt, immers, bij groen licht zou hij al vrije doorgang moeten krijgen zonder dit met OGS te hoeven claimen.

Nogmaals, alleen mijn gedachten op basis van de beelden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #2168 Gepost op: 15 augustus 2013, 18:40:27
Diverse onzin-berichten verwijderd, graag weer back on topic.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #2169 Gepost op: 16 augustus 2013, 10:46:25
Hij is niet gecrasht, maar wel defect...



De defecte #Lifeliner2 is vanmorgen opgehaald en afgevoerd. Een foto: