Het is inderdaad niet de manier. Maar wat was de reden? Sirene kapot en een patiënt achterin wat te snel achter uit ging? Kan me wel een paar dingen bedenken. De chauffeur heeft een keus gemaakt. Misschien voor ons niet de juiste, maar er zal zeker een reden achter zitten.
We zijn natuurlijk allemaal weer fijn aan het speculeren aangezien niemand de ware toedracht kent, en ook niemand hier de ACH of andere getuige(n) heeft gesproken.
Om ook een duit in dit speculaaszakje te doen, aan het filmpje kun je wel een aantal andere dingen afleiden:
- Aan het begin van het filmpje is te zien dat er 2 voorsorteervakken zijn; het rechter voor het normale verkeer met een pijl voor links, rechts en rechtsdoor, en 1 verkeerslicht. Als het normale verkeer dus groen krijgt, is dat voor alle rijrichtingen gelijktijdig.
- Het linker voorsorteervak is de busbaan, met een eigen verkeerslicht boven de weg. Het verwarrende aan de situatie is, dat blijkbaar ivm het busstation een stukje verder alle bussen hier, in tegenstelling tot het normale verkeer, alleen maar rechtaf gaan en het OV verkeerslicht alleen voor rechtaf groen geeft, zodat er gelijktijdig kruisend verkeer mogelijk is.
- Er staan meerdere bussen dicht op elkaar voor de verkeerslichten, zowel de verkeerslichten alsook de richtingsaanwijzers van de bussen (als die al werden gebruikt) zijn vermoedelijk moeilijk waar te nemen voor de ACH.
Ik heb dus zomaar het vermoeden dat de ACH in de (best wel logische) overtuiging geweest moet zijn dat de bussen, die links van het normale verkeer staan, groen licht kregen voor alle richtingen ipv alleen voor rechtaf, en dat hij/zij in de schaduw van de bussen het kruispunt wilde oversteken, en dus ook nooit verkeer van rechts verwacht heeft. Dat zou ook verklaren dat alleen blauw en geen sirene gevoerd wordt, immers, bij groen licht zou hij al vrije doorgang moeten krijgen zonder dit met OGS te hoeven claimen.
Nogmaals, alleen mijn gedachten op basis van de beelden.