Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland

Auteur Topic: Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland  (gelezen 1519841 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #2780 Gepost op: 23 juli 2014, 20:13:10
Ik woon en werk in Nederland en het gaat dan ook om mijn veiligheid en die van mijn collega's. Hoe (veel slechter) ze het in andere landen doen van ik dan van ondergeschikt belang, maar dat is geheel mijn mening.


WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #2781 Gepost op: 23 juli 2014, 20:22:10
Mijn mening is dat we nu de focus op de RWS voertuigen hebben, maar mijn inziens gaat het om het algemene beeld.

Een ieder voertuig die fend-off staat dient een doel. Het veilig houden van de werkplek en de collega's t.p.

De collega's in de blauwe kolom staan in onze regio altijd te handhaven waar mogelijk, maar de boetes zouden veel hoger moeten worden. Laten we eens beginnen met € 750,- per negatie met EMG, kijken hoe zich dat verspreid in NL.

We lopen qua IM ook i.d.d voor op de rest van EU, maar dat heeft niets te maken met het negeren van de afkruizing op de rijbaan.
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #2782 Gepost op: 24 juli 2014, 12:48:51
Lijkt mij ook niet verkeerd als de WIS voor deze werkzaamheden / opstelling blauwe zwaailampen mag gebruiken. Weggebruikers reageren op blauwe lampen alerter dan op die oranje dingen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #2783 Gepost op: 24 juli 2014, 13:28:13
Citaat van: Yellowjackal link=msg=1285519 date=1406198931
Lijkt mij ook niet verkeerd als de WIS voor deze werkzaamheden / opstelling blauwe zwaailampen mag gebruiken. Weggebruikers reageren op blauwe lampen alerter dan op die oranje dingen.
Totdat je WIS ook blauwe lampen geeft. Dan gaan mensen het zelfde denken als dat ze nu bij oranje doen.
Maar deze discussie is ook al tientallen keren gevoerd en hoort niet in dit topic thuis.


Gast

  • Gast
Reactie #2784 Gepost op: 24 juli 2014, 13:35:24
Misschien is het soort signalering niet voldoende... de zwaailichtbalk welke in een 45 graden stand (bij een fend-off) slechts 1 lichtpunt aan de linkerkant naar achteren gericht eruit gooit, de rechterdraaier is door de gedraaide drip niet/nauwelijks zichtbaar.
Een voertuig wat vaak in een fend-off staat zou juist in die kritieke hoeken extra verlichting mogen hebben, scheef naar achteren/voren gericht op de achterkant / voorkant als aanvulling op de dakset en drip.
Een grotere oranje pulserende lichtvlek op de weg, misschien gaat dat helpen voor de automobilisten die met een blik op oneindig asfalt vreten.


visren

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #2785 Gepost op: 24 juli 2014, 13:38:38
Zou het niet al helpen als er voor de WIS auto nog een voorwaarschuwing ligt, zoals ook met pijlwagens veelal gebeurd bij werkzaamheden? Ik doel dan op de reflecterende andreasstrip welke op de weg liggen. Enige waar je voor moet zorgen is dat deze lang genoeg zijn om vanaf een veilige plek te kunnen neerleggen (uitschuiven?)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2786 Gepost op: 24 juli 2014, 13:46:20
Een DRIP komt in zijn geheel boven de lichtbalk uit waardoor die volledig zichtbaar blijft. Wat me wel opvalt is dat verschillende WIS'en de balk in verschillende standen zetten (alles aan / alleen draaiers achter / alleen LED's achter).


Gast

  • Gast
Reactie #2787 Gepost op: 24 juli 2014, 13:53:29
Citaat van: Frank. link=msg=1285531 date=1406202380
Een DRIP komt in zijn geheel boven de lichtbalk uit waardoor die volledig zichtbaar blijft.
Ok, dan kan het zijn dat ik een paar keer eentje gezien heb die nog niet volledig omhoog stond.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #2788 Gepost op: 24 juli 2014, 14:01:17
Citaat van: visren link=msg=1285529 date=1406201918
Zou het niet al helpen als er voor de WIS auto nog een voorwaarschuwing ligt, zoals ook met pijlwagens veelal gebeurd bij werkzaamheden? Ik doel dan op de reflecterende andreasstrip welke op de weg liggen. Enige waar je voor moet zorgen is dat deze lang genoeg zijn om vanaf een veilige plek te kunnen neerleggen (uitschuiven?)

Ook de pijlwagens worden nogal eens aangereden, zelfs als deze strips ervoor liggen. Heb al menig keer op tv gezien dat personen vol in de remmen moeten om niet vol bovenop een pijlwagen te rijden.  ???


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #2789 Gepost op: 24 juli 2014, 14:02:11
Je kan laten knipperen/schijnen/draaien wat je wilt, als ze niet kijken heb je er niets aan... Of ze nou extra lampen krijgen, blauw mogen gebruiken of hogere reflectie gebruiken, zolang men tegen een grote gele wagen met DRIP en (al dan niet minimale) signalering aanrijden moet je concluderen dat men niet met autorijden bezig was.
Als je zit te slapen, eten/drinken, sms'en/WhatssAppen/mailen of wat dan ook, dan helpt een extra lampje niet meer. Je bent er pas weer bij nadat de klap is geweest, al had er een chinese muur in fluo-geel gestaan. Men verwacht op de autosnelweg nou eenmaal niets stilstaands, men rekent zichzelf rijk door ervan uit te gaan dat alles gewoon lekker doorkachelt. Als er dan opeens iets stil blijkt te staan, is men gewoon te laat. Lampjes of niet.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)