Wanneer je als groepje, gericht een opvallende politieauto in brand steekt, is ondermijning van het gezag en daardoor wel degelijk een gerichte aanslag.
Dat is niet de definitie van een gerichte aanslag. Elke actie is volgens jouw definitie dan 'gericht'. Ze kiezen er altijd een uit. Dat betekent niet dat het een andere reden heeft dan 'gaaf', 'makkelijk', 'buitenkansje'.
Ik weet niet wat het juridische stukje zou zijn, maar wel gericht op de persoon die in dit geval bij het voertuig hoort, en nu dan mogelijk een vergeldingsactie. Ze hebben de materialen bij zich, dus er is zeker sprake van voorbedachte rade, maar of ze daarmee 'een' auto in brand gingen steken, of 'die' auto, dat zal echt uit onderzoek moeten blijken, want daar geeft dit filmpje geen uitsluitsel over.
Persoonlijk vind ik het daar niet op lijken. Ik denk dat de mensen die een vergeldingsactie plegen, daar geen filmpje van maken, aangezien de boodschap het afgebrande voertuig moeten zijn. Nee, dit lijken m.i. gewoon jongens die een (politie) auto zien, misschien al wel vaker hebben zien staan, dat kan, en besluiten dit te doen.
Dat dit getuigt van totaal geen respect, uitdagen van de autoriteit, het ondermijnen van gezag, ben ik daarentegen volledig met je eens. Het is ook echt walgelijk en ik hoop van harte dat die jongens gepakt worden.
Vraag.. Ik weet te weinig van de digitale wereld, maar kunnen ze niet aan dat filmpje zien wie dat gemaakt heeft? Zitten daar geen data van een telefoon in verstopt ofzo? Of zeg ik nu iets heel raars...?