Polypropyleen 8 strengs vierkant gevlochten dia 40mm 5" breekkracht 20 ton en dia 48 mm 6 " 28 ton.
Deze is iets lichter: 16.5 ton. Wat nog steeds niet garandeert dat hij niet kan breken. Maar goed: zolang je zo'n Touran niet van de grond tilt en boven je hoofd rondslingert, zou je er theoretisch een eind mee moeten kunnen komen.
Het effect van een breuk in zo'n gevlochten kunststof (en: lichtgewicht) sleepkabel is dan sowieso een stuk minder dramatisch, dan wanneer een staaldraad onder spanning knapt. Een staaldraad is echt een mes in zo'n geval. Grootste gevaar zit hem hier in de harpsluitingen c.q. het sleepoog van de Touran - als dat aan het eind van zo'n kabel zit, en opeens afbreekt.
Lekker gevaarlijk met die sleepkabels aan de Pajero, als die waren geknapt hadden de collega's links en rechts van de Touran mogelijk zwaar letsel gehad.
Eén enkele kabel; op de 2 trekogen vast gezet aan de Pajero; en zodanig aan de Touranzijde dat de kabel vrij door het oog kon lopen, dus in een driehoek. Op die manier kon de kabel zichzelf optimaal 'zetten' en werd de kracht weer mooi over mijn 2 trekogen verdeeld. Je wilt met zo'n terreinwagen weer niet scheef aan het chassis trekken - ook al hebben we het hier niet over tonnen gewicht die getrokken worden.
De constructie is ook bekeken door de bemanning van de politieberger voor we echt kracht zijn gaan zetten: en die vond het helemaal goed zo.
Peen