Er zijn two-way porto's op de markt die werken als een mobile telefoon, op de beurs in Hannover heb ik deze ook in mijn handen gehad. Reden om zo'n ding niet aan te schaften..... ipv € 120,- voor een "simpele" betaal je € 1080,- voor de "luxe".
Daarbij komt nog dat ik de duidelijkheid van het gesprek dat je voert dan vind achteruitgaan, je wacht eigenlijk automatisch niet meer tot de persoon is uitgesproken. ( Kijk maar eens naar de telefoongesprekken die je voert. )
Er zijn ook Bluetooth systemen op de markt waarbij de spreeksleutel inschakelt op het moment dat de gebruiker wil spreken. Nadeel is dat dit systeem ook reageert op bijgeluiden en soms de spreeksleutel inschakelt op het moment dat de gesprekspartner aan het woord is.
Voordelen van de 27 mc is veelal dat hij vergunningsvrij is, goedkoop in aanschaf, makkelijk te installeren en als je een goed merk koopt beter bereik heeft dan een porto.
Grootste nadeel is dat er veel op "geknepen" wordt door kinderachtige gebruikers. Een tweede nadeel zijn de babyfoons die ook op deze golflengte werken.
Überhaupt een groot nadeel van de huidige porto's vind ik de vrije golflengte, bijna iedereen zit in het zelfde gebied. Bij veel klussen bij elkaar in de buurt heb je dan niets meer aan de vergunningsvrije porto's.
Er zijn ook vergunningsplichtige porto's maar deze zijn in de aanschaf dan weer duurder, want je moet niet alleen het apparaat rekenen maar ook de aanschaf en behoud van de golflengte.