Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland

Auteur Topic: Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland  (gelezen 1518102 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #3680 Gepost op: 1 september 2016, 23:25:06
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1445361 date=1472764766
Maar waar nu de aanrijding is geweest in Echt waar de politiewagen de afslaande auto heeft geraakt kan je niet voorsorteren.
Overal kan je voorsorteren. Voor rechtsaf aan de uiterst rechter zijde van de rijbaan en voor linksaf tegen de wegas. Het probleem is dat niemand meer weet wat voorsorteren is.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3681 Gepost op: 1 september 2016, 23:27:11
Citaat van: Bert65 link=msg=1445363 date=1472765106
Overal kan je voorsorteren. Voor rechtsaf aan de uiterst rechter zijde van de rijbaan en voor linksaf tegen de wegas. Het probleem is dat niemand meer weet wat voorsorteren is.

Voorsorteren kan je toch alleen als er een voorsorteerstrook is? Tenminste, zo heb ik dit geleerd met de theorie van mijn rijbewijs.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #3682 Gepost op: 2 september 2016, 00:38:34
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1445364 date=1472765231
Voorsorteren kan je toch alleen als er een voorsorteerstrook is? Tenminste, zo heb ik dit geleerd met de theorie van mijn rijbewijs.
Slechte  rijschool of niet goed opgelet.
Even snel gesnuffeld op internet:
Citaat
Voorsorteren.

Artikel 17 van het RVV
1.Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door: a.indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b.indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.

2.Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.


Uit bovenstaand artikel blijkt dat voorsorteren niet verplicht is.
 Uit veiligheidsoverwegingen is echter wel aan te raden om in sommige situaties voor te sorteren

Door voor te sorteren, laat je duidelijker zien wat de bedoeling is en (niet onbelangrijk) voorkom je daarmee dat fietsers zich tussen jou en het trottoir persen (als je naar rechts wil), je op 30 meter tram moet wachten als je naar links of dat je verzeild raakt in een situatie zoals de brandweerman.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3683 Gepost op: 2 september 2016, 00:42:43
Citaat van: Bert65 link=msg=1445372 date=1472769514
Slechte  rijschool of niet goed opgelet.

Jup, en toch mag ik rondrijden 998765 hahaha

Citaat van: Bert65 link=msg=1445372 date=1472769514
Even snel gesnuffeld op internet:
Door voor te sorteren, laat je duidelijker zien wat de bedoeling is en (niet onbelangrijk) voorkom je daarmee dat fietsers zich tussen jou en het trottoir persen (als je naar rechts wil), je op 30 meter tram moet wachten als je naar links of dat je verzeild raakt in een situatie zoals de brandweerman.


Of de aanrijding voorkomen had kunnen worden doordat de brandweerman voorgesorteerd had weet ik niet. Ik weet niet wie van de 2 echt fout heeft gezeten (brandweerman linksaf waar dit niet mag, of politieagent hem over het hoofd gezien of combinaties van mogelijkheden). Ik hoop in ieder geval dat het letsel mee valt en de brandweerman snel weer zijn (vrijwilligers)werk kan doen!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #3684 Gepost op: 2 september 2016, 11:18:11
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1445361 date=1472764766
Maar waar nu de aanrijding is geweest in Echt waar de politiewagen de afslaande auto heeft geraakt kan je niet voorsorteren. Het is Rijksweg, elke richting 1 baan. Maar stukje voor de inrit staat een bord: verplichte rijrichting:

https://www.google.nl/maps/@51.1082472,5.8899015,3a,75y,17.42h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1smlwqfJNnWpOQHstX5jUgkw!2e0!7i13312!8i6656

Rechts het bord, links de kazerne, iets door links de inrit.

Ik heb even door gescrolld over de weg en daarna de kijkrichting omgedraaid.  Aan de andere kant staat ook een bord met verplicht recht door rijden. Ik denk dat men hier een onderbord bij had moeten plaatsen (geld niet voor brandweer o.i.d),
Theoretisch gesproken kan de brandweerman nu niet legaal afslaan naar de kazerne... 098uo


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3685 Gepost op: 2 september 2016, 11:29:30
Citaat van: batoutofhell link=msg=1445434 date=1472807891
Ik heb even door gescrolld over de weg en daarna de kijkrichting omgedraaid.  Aan de andere kant staat ook een bord met verplicht recht door rijden. Ik denk dat men hier een onderbord bij had moeten plaatsen (geld niet voor brandweer o.i.d),
Theoretisch gesproken kan de brandweerman nu niet legaal afslaan naar de kazerne... 098uo

Klopt, deze inrit is alleen om als ze naar buiten gaan ook de andere kant op weg te kunnen rijden. Aanrijden naar kazerne (zowel door brandweermannen in prive auto als brandweervoertuigen moet via de andere kant, je moet dan letterlijk een blokje om zegmaar.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #3686 Gepost op: 2 september 2016, 12:44:42
Dank jullie wel allemaal voor de info. Mij is het wat duidelijker geworden, maar vooral duidelijk dat het lastig blijft ;-)
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #3687 Gepost op: 2 september 2016, 13:05:42
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1445438 date=1472808570
Klopt, deze inrit is alleen om als ze naar buiten gaan ook de andere kant op weg te kunnen rijden. Aanrijden naar kazerne (zowel door brandweermannen in prive auto als brandweervoertuigen moet via de andere kant, je moet dan letterlijk een blokje om zegmaar.

Het blokje om dat je als vrijwilliger dan zou moeten rijden is anderhalve kilometer. Met daar tussen 2 kruispunten waarvan 1 met verkeerslichten. Volgens Google is de reistijd 4 minuten. Ik snap wel dat men evengoed deze inrit neemt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3688 Gepost op: 2 september 2016, 13:56:49
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1445453 date=1472814342
Het blokje om dat je als vrijwilliger dan zou moeten rijden is anderhalve kilometer. Met daar tussen 2 kruispunten waarvan 1 met verkeerslichten. Volgens Google is de reistijd 4 minuten. Ik snap wel dat men evengoed deze inrit neemt.

Kan best kloppen die 1,5km en 4 minuten extra reistijd. Ik begrijp ook volledig dat men deze inrit neemt op het moment dat er een uitruk is. Maar dit probleem hou je, ookal is er een onderbord dat het uitgezonderd brandweer is, op het moment dat iemand in prive voertuig aan komt naar de kazerne en daar in slaat.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113