Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland

Auteur Topic: Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland  (gelezen 1518128 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #3590 Gepost op: 16 mei 2016, 11:27:21
Citaat van: Bert65 link=msg=1423091 date=1462805033
Een hoortoestel mag er ook bij. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de gele tak vlotjes de kruising op komt zetten.
In de eerste plaats maakt de fotograaf van Regio15 een verkeersovertreding vanwege rood licht rijden.......de ambulance houdt zich niet aan de richtlijn en de bestuurder zit te suffen..... Al het goede komt in drieën.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #3591 Gepost op: 16 mei 2016, 11:39:00
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1424305 date=1463390841
In de eerste plaats maakt de fotograaf van Regio15 een verkeersovertreding vanwege rood licht rijden.......de ambulance houdt zich niet aan de richtlijn en de bestuurder zit te suffen..... Al het goede komt in drieën.
Ik deel je het betoog over die fotograaf totaal niet,  hij speelt fantastisch  in op het aankomen rijden van de ambulancebemanning,  maakt ruimte en blijft, zij het na de stopstreep  gewoon staan.

Over die brancherichtlijn heb je een punt, dat valt helaas voor alle 3 de hulpdiensten niet mee om zich daar aan te houden.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3592 Gepost op: 16 mei 2016, 14:22:26


Ik deel je het betoog over die fotograaf totaal niet,  hij speelt fantastisch  in op het aankomen rijden van de ambulancebemanning,  maakt ruimte en blijft, zij het na de stopstreep  gewoon staan.
Eens. Was iedereen maar zo scherp op hv voertuigen.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #3593 Gepost op: 16 mei 2016, 15:01:49
Volgens mij is er niet zoveel aan de hand. Deze situaties maak ik dagelijks mee. Ambu heeft de auto gezien maar de auto de ambu niet. Klein beetje dwingend de auto laten stoppen. De snelheid had absoluut wat lager gemoeten maar de ambu had nog genoeg ruimte om te stoppen. Trouwens nette actie van de fotograaf/filmer. Als iedereen zo met het verkeer bezig is wordt het voor ons een heel stuk makkelijker:)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #3594 Gepost op: 16 mei 2016, 15:34:16
Het scheelt overigens wel, ik maak dat in de praktijk mee, dat je als cameraman onderweg bent naar een incident. Omdat ik al weet dat er wat materiaal met toeters en bellen gaan rollen zit ik op de mogelijke aanrijroutes (en zelfs daar buiten) veel meer te spiegelen en te luisteren dan in een normale verkeerssituatie. Daardoor valt dat hulpverleningsvoertuig gewoon al veel sneller op.

Soms zit ik al te kijken naar die politieauto terwijl ik 2 of 3 autos achter me zie dat er nog niets gebeurd, of ook een leuke; Ik zet mn auto bij een verkeerslicht al half in de berm om te laten passeren, en de auto achter me zet hem er gewoon naast (Die meneer zal wel pech hebben ofzo  ;D ). De blik die je dan krijgt nadat die ambulance gepasseerd is. Onbetaalbaar.  >:D Ik probeer altijd maniertjes te vinden om andere te attenderen op het naderende voorangsvoertuig. Zijn leuke truckjes voor, maar werkt helaas nog niet altijd.


Blijft natuurlijk buiten kijf staan dat je het wel moet waarnemen en ook nog steeds de beste manier van handelen moet weten te vinden.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #3595 Gepost op: 16 mei 2016, 16:44:13
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1424340 date=1463405656


Ik probeer altijd maniertjes te vinden om andere te attenderen op het naderende voorangsvoertuig. Zijn leuke truckjes voor, maar werkt helaas nog niet altijd.


Welke trucjes pas jij dan toe, misschien dat anderen daar ook iets mee kunnen.
Zelf zal ik een (van voren) naderend OGS voertuig altijd middels seinen laten weten dat ik hem gezien heb, beetje de snelheid naar beneden en uiterst rechts houden (zonder de berm te pakken) hiermee maak ik ook het gezichtsveld van mijn achterligger vrij.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #3596 Gepost op: 16 mei 2016, 17:07:48
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1424349 date=1463409853
Welke trucjes pas jij dan toe, misschien dat anderen daar ook iets mee kunnen.
Zelf zal ik een (van voren) naderend OGS voertuig altijd middels seinen laten weten dat ik hem gezien heb, beetje de snelheid naar beneden en uiterst rechts houden (zonder de berm te pakken) hiermee maak ik ook het gezichtsveld van mijn achterligger vrij.

Wat een mooie trucje is bijvoorbeeld seinen naar voren. Als ik achter een auto rijdt en zo'n 100 meter achter me nadert een hulpverleningsvoertuig knipper ik altijd een paar keer kort en snel met mn grootlicht precies voor het moment dat ik de auto aan de kant zet. Het valt nogal op doordat ik dichtbij rij en ineens aan de rechterkant van de weg verdwijn. Het heeft meer effect dan de knipperende koplampen die er nog 100 meter achter rijden. Daarnaast knipper ik vaak ietsje sneller waardoor het (denk ik) nog net wat meer attentiewaarde heeft. Ik zie bijna altijd dat de auto voor mij de eerst volgende mogelijkheid neemt om ruimte te maken, nog voordat het voertuig er strak achter rijdt en mensen in paniek raken.


Het werkt ook goed als er nog een auto tussen jou en het voorrangvoertuig (van achteren) rijdt. De meneer die achter jou amper spiegelt heeft het voertuig misschien nog niet gezien. Ik ga voor hem aan de kant van de weg staan. Hij ziet dit en kijkt altijd nog even naar achteren. Een soort reflex uit nieuwsgierigheid denk ik. Door dan nog even met je lichten te seinen kijken ze nog net iets beter en zien ze het voorrangsvoertuig ineens wel.

Ik weet niet of het allemaal zo goed werkt als ik denk, maar dat gevoel krijg ik wel.


Voor het HV voertuig zelf. Laatst reed ik op een voorrangsweg (provinciaal) en kwam er uit een boerenweggetje een TS met prio 1. Ik reed redelijk door en hij kon niet voor mij invoegen zonder een ongeval te maken als ik hem niet zou zien. Door een aantal keer te seinen met m'n lichten hoefde de chauffeur niet af te wachten of ik zou remmen en kon hij beginnen met oprijden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #3597 Gepost op: 17 mei 2016, 08:56:07
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1424305 date=1463390841
In de eerste plaats maakt de fotograaf van Regio15 een verkeersovertreding vanwege rood licht rijden

Feitelijk klopt het, want het is een verkeersovertreding. Maar toch is dit exact volgens de wensen van de hulpdiensten. Kijk maar naar situatie 4 in onderstaande link.
http://www.zwaailichtensirene.nl/

Keurig door het rode licht, maar niet het kruispunt oversteken. Perfecte actie wat mij betreft en niets dan hulde ende lof!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3598 Gepost op: 17 mei 2016, 14:00:44
Feitelijk klopt het, want het is een verkeersovertreding. Maar toch is dit exact volgens de wensen van de hulpdiensten. Kijk maar naar situatie 4 in onderstaande link.
http://www.zwaailichtensirene.nl/

Keurig door het rode licht, maar niet het kruispunt oversteken. Perfecte actie wat mij betreft en niets dan hulde ende lof!
Als je het zo doet is er geen rechter die je laat betalen... laat staan dat een politieman je bekeurd...


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #3599 Gepost op: 18 mei 2016, 19:12:16
Strafbare feit gepleegd, fotograaf kan zich beroepen op rechtvaardigingsgrond, hij volgde zijn morele plicht dus geen schuldoplegging. We zijn het weer eens..!