Het betrof de 02-803 met kenteken 99-SR-LH.
Nog een paar foto's:
De automobilist kwam vanuit een zijweg en wilde de N381 over steken. Daarbij heeft hij de OVD-G die met OGS onderweg was naar een ernstig ongeval met een fietser in Jistrum mogelijk niet gezien, of een inschattingsfout gemaakt. Hoe dan ook hij stak over en de OVD-G kon hem niet meer ontwijken waarna een botsing het gevolg was. De Polo bestuurder is daarbij gewond geraakt, en in eerste instantie is ook de LifeLiner 2 voor dit ongeval gewaarschuwd. Die is echter gezien de lange aanvliegtijd niet terplekke geweest.
Beide voertuigen zijn door een berger afgevoerd. Voor de volledigheid, de OVD-G kwam vanuit de richting waar hij nu met de neus naartoe staat, en de polo kwam vanaf de overkant van de weg waar hij nu ligt, dus de OVD-G kwam voor de bestuurder vanaf de rechter kant.
Een familielid van het slachtoffer vertelde me dat de man maar één rit in de week maakte en dat hij altijd angst had de N381 over te moeten steken. Toch was dat voor zijn wekelijkse bezoekje noodzakelijk. Hij stond soms wel 10 minuten stil voor de weg om over te kunnen steken.
Toch verbaasde het familielid zich er over dat de OVD-G niet "even een metertje" opzij was gegaan om een aanrijding te voorkomen, de polo was bijna de weg over volgens de man.
Als ik de foto's en de situatie bekijk, was het echter meer dan een metertje wat nodig was, en als ik de plaats van impact zie, was de polo de weg ook nog niet over.
Hoe dan ook, geluk bij een ongeluk is dat de polo geen passagier bij zich had. Daar was na de klap geen ruimte meer voor in de auto. De man is echter wel naar het UMCG vervoerd en niet naar het ziekenhuis in Drachten aldus het familielid.
Het ongeval was op de kruising N381 met de straat Petersburg, wat ook de naam van het buurtschap daar is.