Mobiele PC's (MDT/tablets) in uitrukvoertuigen, ervaringen?

Auteur Topic: Mobiele PC's (MDT/tablets) in uitrukvoertuigen, ervaringen?  (gelezen 33587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #70 Gepost op: 30 september 2011, 09:01:05
Ik kan me vergissen, maar dit zijn volgens mij louter navigatie-gerelateerde zaken. Een MDT doet als het goed is meer dan alleen navigeren, zie de reaktie voor jou.

Wat natuurlijk wel jammer is, is dat veel regio's zelf het wiel willen uitvinden en dan is het logisch dat het ene systeem beter werkt en het andere nog de nodige verbeterpunten kent. Door samen te werken op dit soort gebieden kunnen veel problemen voorkomen worden en de nodige kosten bespaard. Er worden kazernes gesloten bij de vleet, maar efficient om gaan met kennis is blijkbaar een onbekend onderwerp.

Ok, Crash recovery werkt regelmatig niet omdat er geen verbinding gemaakt kan worden. Omdat de navigatie niet werkt is het een lastig karwei om de brandkranen op te zoeken.

Lang leve de papieren bereikbaarheidskaarten...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 30 september 2011, 19:20:28
Ok, Crash recovery werkt regelmatig niet omdat er geen verbinding gemaakt kan worden. Omdat de navigatie niet werkt is het een lastig karwei om de brandkranen op te zoeken.

Lang leve de papieren bereikbaarheidskaarten...
Klinkt meer als dat het MDT eens nagekeken moet worden, dan dat het systeem op zich niet werkt.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #72 Gepost op: 30 september 2011, 19:36:26
MDT bij ons op het voertuig is echt een drama. Nutteloze investering geweest. Hieronder een opsomming van de problemen:
- Te vaak geen bereik
- Verkeerde aanrijroutes
- Te traag
- Meldingen vaak niet ingeschoten

Ook na diverse updates, veranderingen en weet ik wat nog meer is het echt knudde.

Geef mij maar de papieren versie van de waterkaarten. Werkt altijd en nog sneller ook.

Houwdoe

MDT op een voertuig is ideaal. Hieronder een opsomming van de voordelen.... ;)

- Alle relevante gegevens direct beschikbaar (van natuurbrand-inrijpunten, invoeren coördinaten tot aanvalsplannen)
- Routeplanning in veel gevallen erg goed. Zo zijn wij m.b.v. de MDT naar het oefencentrum in Weeze gereden met de brandweer
- In ons voertuig heeft de bevelvoerder een losse, 'draagbare' MDT tot zijn beschikking. Kan dus aanrijdend andere dingen opzoeken dan de manschappen achterin (o.a. satellietbeelden) en de portable MDT meenemen indien de situatie daar ter plaatse om vraagt

Inderdaad is het huisnummer een probleem. De oplossing daarvoor is klikken op 'toon op kaart' of iets dergelijks. Dan komt de MDT vrijwel altijd bij het juiste huisnummer uit (deze staan trouwens ook op het scherm aan de zijkant van de weg).
Kortom; ik vind het een ideaal ding en als manschap kan je bijzonder veel info uit één computertje halen ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 30 september 2011, 19:42:10
MDT op een voertuig is ideaal. Hieronder een opsomming van de voordelen.... ;)

- Alle relevante gegevens direct beschikbaar (van natuurbrand-inrijpunten,
Staan de eventuele waterwinpunten voor natuurbranden er ook in?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #74 Gepost op: 30 september 2011, 23:13:56
Staan de eventuele waterwinpunten voor natuurbranden er ook in?

Jep, alhoewel sommige waterwinpunten erg moeilijk te vinden zijn (maar daarvoor is de draagbare MDT dan weer handig). Volgens mij staat er ook aangegeven wat voor soort geboorde put het is; met eigen pomp of 'gewoon' een put. Of de nieuwste putten (van dit jaar) er al instaan weet ik niet en je moet er even op letten of je de put kan gebruiken of dat je de bronpomp moet laten komen.......

Maar verder is het op het gebied van natuurbrand helemaal ideaal. Alle inrijpunten, coördinaten kunnen invoeren, de zwaartepunten staan aangegeven etc...
Het is inderdaad wel oppassen dat je niet volledig op dat ding gaat vertrouwen; wij hadden laatst een vervangend voertuig staan zonder MDT en toen was het toch even in de boeken zoeken naar de juiste locatie in Zeist ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #75 Gepost op: 1 oktober 2011, 09:26:01
Het is inderdaad wel oppassen dat je niet volledig op dat ding gaat vertrouwen; wij hadden laatst een vervangend voertuig staan zonder MDT en toen was het toch even in de boeken zoeken naar de juiste locatie in Zeist ;)
Ik denk dat je nu de grootste en belangrijkste boodschap mee geeft. Het MDT is een mooi stuk gereedschap, maar vertrouw er niet blindelings op, door al je boeken met kaartmateriaal van de TS te knikkeren. Het blijft een stuk techniek, en kan dus ook een keertje falen en dan zijn de boeken erg handig. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #76 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:50:26
Vanmiddag hadden wij een uitruk voor een ongeval met beknelling op de A27, en toen is het Crash recovery system ook ingezet. Wij kregen de informatie over het type auto, merk en kenteken al via de RAC door. Dus we konden al aanrijdend de gegevens invoeren, terplaatse alle gegevens paraat om direct te starten met de hulpverlening. O0


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #77 Gepost op: 10 mei 2012, 19:10:44
Via een tweet van forumlid Tijgernest kwam ik op de volgende site van BMW terecht. Die keurig reddingskaarten hebben gepubliceert
https://oss.bmw.de/carEmergencyServiceCards.do?method=create

Voor de mensen die dit voor het eerst zien, deze kaarten zijn eigenlijk dezelfde kaarten als die van het Crash Recovery system op het MDT in de brandweervoertuigen.