Even een tegenvraag. Waarom zouden de handhavers van de gemeente moeten worden uitgerust met OGS?
In stedelijke gebieden -eigenlijk de hele randstad- zeg ik: nee. Er is zodanig veel vuurwapendragend blauw dat je niet ook nog eens handhavers met blauw nodig hebt. En voor die afzetting met je auto kan je amber gebruiken.
Ik zie ook het spoed niet in voor een OV bedrijf.
Denk aan openen van deuren voor ontruimen van ov-tunnels, ov-bruggen/viaducten, deuren van voertuigen, technische kennis van voertuigen bij het knippen (bussen, trams en metro's behoeven andere kennis bij het knippen dan een Fiat Punto). In geval van railvoertuigen: controleren van geschakelde stroomsecties (stroom eraf).
In principe heb ik er dan ook niets op tegen dat OV bedrijven als HTM, RET of GVB(U) blauw krijgen. Alleen rijden er een dusdanig aantal voertuigen rond (HTM 2/3, nacht 1) dat je in het ergste geval (zonder blauw en amber) er binnen 15 minuten bent, spoedgevallen (vrijstellingen) max 10 minuten. En dan heb je echt de hele Haagse regio waar de bussen, trams en Randstadrail (incl metro's RET) rijden. Vrijstellingen zijn voornamelijk gebruik vrije baan (vluchtstroken, busbanen, fietspaden, stoepen, inrijverboden, geslotenverklaringen, bestemmingsverkeer etc). Ook kunnen alle pollers (zinkbare paaltjes) worden bediend vanuit de verkeersdienstvoertuigen. Zodoende zal je met blauw-blauw niet echt heel veel minuten winst maken.
Overigens hebben alle Haagse tankspuiten een kortsluitlans voor de bovenleiding tram (600v) en RR (volgens mij 750v). En daar rijden er 2 van bij een trein/tram/metro incident, dus kun je om het incident kortsluiten.