Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen

Auteur Topic: Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen  (gelezen 32716 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Ik zou de OV diensten gewoon in 2 splitsen.
1 primair en dus OGS EN Amber en een secundaire groep met alleen Amber.
Waarom OGS?
Ofwel amber met tweetoon? En de secundaire groep, wie moet ik mij daar bij voorstellen? En krijgen die met amber aan ook extra vrijstellingen als door rood rijden? Ik zeg: toestemming? dan blauw en tweetoon. Niet allerlei verschillende combinaties van kleuren, tonen en vrijstellingen maken.


sylvester1986

  • Gast
Nee, ik bedoel OGS met Amber, dat het voldoet aan de nieuwe eisen.
Alleen Amber zou dan kunnen bij ondersteuning, aflossing, pechhulp etc etc.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Nee, ik bedoel OGS met Amber, dat het voldoet aan de nieuwe eisen.
Alleen Amber zou dan kunnen bij ondersteuning, aflossing, pechhulp etc etc.
Ja, dus OGS met blauw en amber. OGS is niet perse blauw naar mijn mening, maar we zitten nu op 1 lijn ;)


sylvester1986

  • Gast
Als ik aan OGS denk, dan denk ik aan blauw en herrie. ;)
Nee, secundaire voertuigen hebben geen vrijstelling, maar hebben puur Amber om op te vallen als ze bijvoorbeeld gevaarlijk staan.


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, of er een certificering voor overige diensten (al of niet commercieel etc.) zou moeten / kunnen komen om met bepaalde optische en geluids-signalen te rijden. Ik denk dat het kan en dat het een meerwaarde zou kunnen hebben. Een en ander moet alleen wel heel goed dichtgetimmerd moeten worden.

Ook denk ik dat je als je dit (met zijn allen als Nederland) zou willen je hier misschien een goede nuancering in moet aanbrengen.


Ten eerste:

een splitsing tussen:  

A: Voorrangsvoertuigen ==>> blauw en lawaai (Maar OOK bij alleen blauw of alleen lawaai bij herkenbaar (biza-striping) voertuig) ==>>
 dus zo snel mogelijk ruimte maken / voorrang verlenen, deze voertuigen moeten dus een dusdanige spoedeisende functie hebben (O.A. politie, brandweer, ambulance, HAP, EOD, RET / prorail calamiteitendiensten etc. transplantatie teams, etc. etc.) dat dit door de minister wordt toegekend. plus daarbij alle ontheffingen die er nu zijn om de verkeersregels te overtreden.
Chauffeurs uiteraard getraind gecertificeerd etc. voertuigen gecertificeerd

B: Spoedvoertuigen ==>>
1: voorrangsvoertuigen met alleen blauw die niet herkenbaar (biza-striping) zijn

2: Rood zwaailicht zonder lawaai, ==>> probeer waar mogelijk voor deze voertuigen ruimte te geven zonder hiervoor gekke fratsen uit te halen, (ondersteunende diensten van N.S. / RET / prorail etc. stadstoezicht / handhaving (ondersteunend voor politie), I.M.bergers, artsen op spoedvisite, artsen met piket dienst voor bijvoorbeeld ziekenhuizen / verpleeghuizen / crisisdienst, sommige onderdelen van thuiszorg organisaties (persoons-alarmering, gespecialiseerde verpleegkundigen) die zorg dragen voor noodoproepen van clienten. Dierenambulance, milieu dienst etc.
Toekenning door de minister / het ministerie waarbij duidelijk moet zijn dat de taak die uitgevoerd wordt dusdanig bijdraagt aan het voorkomen van ernstige schade aan mens, dier of milieu, of bijdraagt aan het vergroten van de veiligheid voor verkeer / milieu / openbare orde etc.
Beperkte snelheidsovertreding toegestaan, in 30 gebied 40 (harder is al vaak lastig vanwege wegindeling) in 50 ==>> 65 in 70 ==>> 90 in 100 ==>> 120 in 120 ==>> 140 rood licht negeren alleen toegestaan bij volledig vrije kruising en stapvoets (dus voornamelijk ’s nachts)

Bij direct volgen / onder begeleiding van meerdere voorrangsvoertuig(en) ==>> als voorrangsvoertuig.
Waar nodig kunnen er ontheffingen verleend worden voor bijv. gebruik vluchtstrook / busbaan / negeren een richting, negeren parkeerverbod etc. etc.
Certificering verplicht, waarin: Chauffeurs extra training (apart persoonlijk document bij rijbewijs?)
Voertuig gecertificeerd (verlichting en bestickering –reflectie-  vanwege herkenbaarheid)

C: Risicovoertuigen ==>> Amber zwaailicht, ==>> Hier maakt of gaat een voertuig een bijzondere manoeuvre maken heeft een afwijkende snelheid of staat stil . Houd waar mogelijk rekening door ruimte te geven of te wachten.
Ook hier kunnen ontheffingen verleend worden.
Toekenning door ministerie. Werkgever / bedrijf kan groslijst krijgen voor meerdere voertuigen, meldplicht en registratie bij RDW bij inbouw. Mogelijkheid tot gebruik van losse lamp voor incidentele gebruikers.
Gecertificeerde amberverlichting.

Ten Tweede: Goede mogelijkheden met betrekking tot handhaving / beboeten bij misbruik, bij alle gebruikers. Zowel chauffeur als werkgever.

Ten Derde: Goede duidelijke campagnes om een en ander bekend te maken. Daarnaast verplicht onderdeel in aparte theorieles. Eenmalig alle rijbewijshouders aanschrijven met betrekking tot de nieuwe regels, plus toegankelijke (visuele) website waar alle veranderingen met betrekking tot de verkeersregels worden bij gehouden en hier naar verwijzen.



Let op; Dit is geen volledig dicht getimmerd voorstel maar alleen een gedachte spinsel waar vast nog een heleboel haken en ogen aan zitten..

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, of er een certificering voor overige diensten (al of niet commercieel etc.) zou moeten / kunnen komen om met bepaalde optische en geluids-signalen te rijden. Ik denk dat het kan en dat het een meerwaarde zou kunnen hebben. Een en ander moet alleen wel heel goed dichtgetimmerd moeten worden.

Ook denk ik dat je als je dit (met zijn allen als Nederland) zou willen je hier misschien een goede nuancering in moet aanbrengen.


Ten eerste:

een splitsing tussen:  

A: Voorrangsvoertuigen ==>> blauw en lawaai (Maar OOK bij alleen blauw of alleen lawaai bij herkenbaar (biza-striping) voertuig) ==>>
 dus zo snel mogelijk ruimte maken / voorrang verlenen, deze voertuigen moeten dus een dusdanige spoedeisende functie hebben (O.A. politie, brandweer, ambulance, HAP, EOD, RET / prorail calamiteitendiensten etc. transplantatie teams, etc. etc.) dat dit door de minister wordt toegekend. plus daarbij alle ontheffingen die er nu zijn om de verkeersregels te overtreden.
Chauffeurs uiteraard getraind gecertificeerd etc. voertuigen gecertificeerd

B: Spoedvoertuigen ==>>
1: voorrangsvoertuigen met alleen blauw die niet herkenbaar (biza-striping) zijn

2: Rood zwaailicht zonder lawaai, ==>> probeer waar mogelijk voor deze voertuigen ruimte te geven zonder hiervoor gekke fratsen uit te halen, (ondersteunende diensten van N.S. / RET / prorail etc. stadstoezicht / handhaving (ondersteunend voor politie), I.M.bergers, artsen op spoedvisite, artsen met piket dienst voor bijvoorbeeld ziekenhuizen / verpleeghuizen / crisisdienst, sommige onderdelen van thuiszorg organisaties (persoons-alarmering, gespecialiseerde verpleegkundigen) die zorg dragen voor noodoproepen van clienten. Dierenambulance, milieu dienst etc.
Toekenning door de minister / het ministerie waarbij duidelijk moet zijn dat de taak die uitgevoerd wordt dusdanig bijdraagt aan het voorkomen van ernstige schade aan mens, dier of milieu, of bijdraagt aan het vergroten van de veiligheid voor verkeer / milieu / openbare orde etc.
Beperkte snelheidsovertreding toegestaan, in 30 gebied 40 (harder is al vaak lastig vanwege wegindeling) in 50 ==>> 65 in 70 ==>> 90 in 100 ==>> 120 in 120 ==>> 140 rood licht negeren alleen toegestaan bij volledig vrije kruising en stapvoets (dus voornamelijk ’s nachts)

Bij direct volgen / onder begeleiding van meerdere voorrangsvoertuig(en) ==>> als voorrangsvoertuig.
Waar nodig kunnen er ontheffingen verleend worden voor bijv. gebruik vluchtstrook / busbaan / negeren een richting, negeren parkeerverbod etc. etc.
Certificering verplicht, waarin: Chauffeurs extra training (apart persoonlijk document bij rijbewijs?)
Voertuig gecertificeerd (verlichting en bestickering –reflectie-  vanwege herkenbaarheid)

C: Risicovoertuigen ==>> Amber zwaailicht, ==>> Hier maakt of gaat een voertuig een bijzondere manoeuvre maken heeft een afwijkende snelheid of staat stil . Houd waar mogelijk rekening door ruimte te geven of te wachten.
Ook hier kunnen ontheffingen verleend worden.
Toekenning door ministerie. Werkgever / bedrijf kan groslijst krijgen voor meerdere voertuigen, meldplicht en registratie bij RDW bij inbouw. Mogelijkheid tot gebruik van losse lamp voor incidentele gebruikers.
Gecertificeerde amberverlichting.

Ten Tweede: Goede mogelijkheden met betrekking tot handhaving / beboeten bij misbruik, bij alle gebruikers. Zowel chauffeur als werkgever.

Ten Derde: Goede duidelijke campagnes om een en ander bekend te maken. Daarnaast verplicht onderdeel in aparte theorieles. Eenmalig alle rijbewijshouders aanschrijven met betrekking tot de nieuwe regels, plus toegankelijke (visuele) website waar alle veranderingen met betrekking tot de verkeersregels worden bij gehouden en hier naar verwijzen.



Let op; Dit is geen volledig dicht getimmerd voorstel maar alleen een gedachte spinsel waar vast nog een heleboel haken en ogen aan zitten..

GreetZ,
Nachtbroeder1978

Leuk idee, maar erg onoverzichtelijk voor verkeersdeelnemers, zelfs al doe je aan voorlichting en neem je het op in de theorie examens. Is het niet makkelijker als er één toetsende instantie is die bepaald of een aanvraag voor gebruik van OGS op de wagens terecht en/of noodzakelijk is en dit dan al dan niet goedkeurt en er vervolgens één algemene opleiding (met verplichte jaarlijkse herhaling) voor spoedrijden komt voor alle chauffeurs van voorrangsvoertuigen, waar je eventueel nog een paar optionele uitbreidingen aanhangt voor speciale handelingen (vrachtwagens, glijdend ambulancevervoer, achtervolgingen door politie, etcetera)? En dan dus ook één algemeen erkend basisdiploma met mogelijkheid tot aanvullende vaardigheden.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Tsja ... Verleden week nog gezien ... voertuig kwam aanrijden ('s avonds laat) met amber verlichting (lichtbalk) terwijl het als gewone verkeersdeelnemer onderweg is. Op het moment dat de bestemming bereikt is en het voertuig , direct na de bocht, midden op straat wordt neergezet gaat alles uit behalve de alarmlichten.
Dat zijn van die dingen die gebeuren als zonder aanvullende opleiding mensen de beschikking krijgen over ...

Met de beste bedoelingen ... zonder twijfel.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
2: Rood zwaailicht zonder lawaai, ==>> probeer waar mogelijk voor deze voertuigen ruimte te geven zonder hiervoor gekke fratsen uit te halen,
Dat moet men ook niet doen (gekke fratsen uithalen) om voertuigen met blauwe lampjes (met lawaai) voor te laten gaan.

C: Risicovoertuigen ==>> Amber zwaailicht, ==>> Hier maakt of gaat een voertuig een bijzondere manoeuvre maken heeft een afwijkende snelheid of staat stil.

Wat voor kleur zwaailichten gaat convoi exceptional voeren in jouw gedachte spinsel?
maar alleen een gedachte spinsel
 

Eenmalig alle rijbewijshouders aanschrijven met betrekking tot de nieuwe regels, plus toegankelijke (visuele) website waar alle veranderingen met betrekking tot de verkeersregels worden bij gehouden en hier naar verwijzen.


Maar dat mag voor alle (nieuwe) regels wel worden ingevoerd.    
Al is alles nu ook al op internet te vinden: maar de mensen nemen geen moeite om hier tijd aan te besteden.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
@Kusje

Volgens mij is Nachtbroeder duidelijk in zijn post. Risicovoertuigen gebruiken Amberlicht. Hij legt daarbij ook uit wat hij ziet als risicovoertuigen. Afwijkende snelheid, bijzondere manoeuvres maken... M.i. is een convoi exceptional daar gedurende de rit mee bezig. dergelijke transporten vertonen een ernstig afwijkend verkeersbeeld. Natuurlijk valt dat op de snelweg minder op, maar zodra ze van de A-wegen afgaan, zal je zien dat ze een afwijkend verkeersbeeld geven.

Dus het lijkt mij dat zij gewoon de Amber-kleurige lampjes behouden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
C: Risicovoertuigen ==>> Amber zwaailicht, ==>> Hier maakt of gaat een voertuig een bijzondere manoeuvre maken heeft een afwijkende snelheid of staat stil.
Wat voor kleur zwaailichten gaat convoi exceptional voeren in jouw gedachte spinsel?  
Wat Nachtbroeder omschrijft is al: Het convoi exceptional wat jij benoemd maakt meestal bijzondere manouvres (twee banen in gebruik nemen, afslag als oprit of andersom, lagere snelheid dan overig verkeer (60/70) Ik lees het rijtje dan ook als een vervangend, niet als toevoegend. Dan staan er nl. dingen dubbel in benoemd.