@Pully:
Het staat of valt uiteraard met de voorwaarden die worden gesteld aan zo'n certificaat. Naast voorwaarden t.a.v. rijopleidingen, kun je bijvoorbeeld ook de voorwaarden stellen dat er per voertuig gecertificeerd wordt en dat een bedrijf alleen in aanmerking komt voor certificering indien betreffend voertuig ook daadwerkelijk ingezet wordt (of gaat worden) met OGS. En het belangrijkste is ook dat het niet verplicht is om dat certificaat aan te vragen. Laat ik bergers en dierenambulances eens als voorbeeld nemen.
Bergers
Laten we zeggen dat we als voorwaarde voor OGS nemen dat de berger daadwerkelijk IM-ritten moet rijden. Een lokale garage met een auto-ambulance komt dus niet in aanmerking voor OGS. De IM-bergers hebben een contract waarin zij zich verplichten om binnen 20 minuten ter plaatse te zijn. Bij een aanbesteding schrijven de bergers in op dergelijke contracten. Er zijn wellicht bergers die dat weten te regelen door strategisch te posten, en anderen willen dat misschien oplossen door OGS aan te vragen. Beide opties hebben voor- en nadelen. De vraag is wat de meeste kosten en inkomsten oplevert: tevergeefs iemand inzetten om te posten (dus vooral personeelskosten) of investeren in OGS certificering (en dus rijopleiding) en daarmee meer ad-hoc reageren. Wat er ook gekozen wordt, de te maken kosten worden in de aanbesteding verwerkt en de wegbeheerder kiest dan de meest aantrekkelijke inschrijving. Stel dat dit de berger is die met OGS wil gaan rijden. Hij kan dan zijn certificering in orde gaan maken, en tot die tijd mag hij niet met OGS rijden. En als hij de certificering niet rond krijgt, dan blijft ie dus maar zonder OGS rijden... En het risico op contractbreuk ligt dan bij de ondernemer.
In feite een heel normale aanbesteding, net als in de wegenbouw. De wegenbouwer dient zijn prijs is voor zijn plan van aanpak, en als hij dat plan niet rondkrijgt is het risico voor hem.
Dierenambulance
Net als bij bergers is er geen verplichting voor Dierenambulances om met OGS te gaan rijden. Het is een "optie" die men kan aanvragen, en om daarin te slagen moet men dus aan een aantal voorwaarden voldoen. Stel dat wij als voorwaarde aan OGS verbinden dat betreffende dierenambulance is aangesloten bij de meldkamer van 144 (of hoe dat nummer ook precies is tegenwoordig). Iedere 144-dierenambulance heeft dan de keuze om wel of niet te investeren in OGS. Dit heeft inderdaad financiële consequenties, maar we kunnen ons dan ook afvragen of het die financiën waard is. Als wij in Nederland inderdaad vinden dat dieren snel "gered" moeten kunnen worden, dan doneren wij misschien wel meer aan de dierenambulance zodat zij hun OGS-certificering kunnen behalen.
Ziet u, het belangrijkste is uiteindelijk dat het gebruik van OGS veilig en verantwoord is. Er is volgens mij geen beletsel om andere organisaties met OGS te laten rijden, mits zij voldoende getraind zijn, betrouwbaar materiaal hebben en ook een zekere spoedeisende taak hebben. En ik denk dat zoiets dan best een investering vanuit de markt waard is: MET-R laat zien dat dit best wel mogelijk is.