Maar dan moeten er wel levensreddende handelingen worden uitgevoerd. Welke levensreddende handelingen voert een berger uit? De berder is er om een voertuig te bergen. Voor de afzetting, beveiliging van een incident zijn RWS en de politie. Dus daarom RWS OGS en de berger niet! Als we gaan kijken in het rijtje van een incident op de weg, komt de berger nog steeds onder aan. En doet hij zijn werk als laatste. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik geen respect heb voor die jongens, of dat ik op ze neer kijk. Ik heb zelf bijna dagelijks contact met ze.
Ik snap je helemaal, maar waarom mogen medewerkers van de brandweer geen OGS op hun voertuigen hebben als ze naar de kazerne moeten?
Een METR mag het wel om naar Sanquin te komen om daar over te stappen in hun voertuig(zo heb ik het begrepen althans).
Een connexion mag ook OGS voeren om naar een HAP te komen.
Deze twee zouden ook gewoon een post kunnen pakken op locatie, maar dat maakt het weer duurder.
En Rene, als we de berger OGS zouden geven kan de HV weer goedkoper. Nu voeren we brandweer voertuigen groter en breder inzetbaar uit wat hem log en traag maakt. Een kraan op een brandweervoertuig is leuk, echter een berger heeft meer ervaring met tillen en vaak ook beter materieel. Tevens heeft de berger meer kennis van voertuigen.
Dat RWS en ANWB OGS zouden moeten hebben, ja. Deze mensen zijn veelal sneller ter plaatse en dichter in de buur als de Politie. Ik ben een fan van de blauwe kant maar echt ik zie ze soms liever later dan een berger. Ik heb al eens het voorbeeld gegeven van een lpg tanker die met pech op een rijstrook strand. Dan is het leuk dat er veel blauw bij staat, maar wanneer er een auto tussendoor schiet......