Maar wat heeft dit dan te maken met het rijden met OGS? Als de ac of de hulpdiensten het al niet nodig vinden om TP te komen is gevaar dus dusdanig laag dat extra maatregelen zoals OGS niet nodig zijn.
En blauw gebruiken bij een afzetting? Lijkt mij geen goed idee daar krijg je alleen maar meer kijkers van..
Het gaat niet om de relatie tussen OGS en gevaarzetting, maar om de relatie tussen OGS een aanrijdtijd. Als er gevaarzetting is, dan moet het pechgeval zo snel mogelijk worden beveiligd (bijvoorbeeld als ie op de linkerstrook staat) om te voorkomen dat er meerdere ongevallen gaan ontstaan. Hiervoor rijdt de politie wél met OGS, maar mogen RWS en berger níet met OGS rijden, terwijl het juist van het grootste belang is dat deze gevaarlijke situatie zo snel mogelijk wordt opgeheven.
Mij is altijd geleerd TP blauw uit oranje aan alleen het eerste voertuig wat in de fendt off staat 200m voor het incident mag blauw voeren.
En zelfs de voertuigen die bij het incident afgeschermt staan oranje ook uit om zo minmogelijk flikker licht te hebben.
Zeker in de avond uren is dat erg iritant als je daar staat te werken en ook trekt het een hoop kijkers.
Hulde voor het feit dat u dit weet en toepast. Ik zal u niet kwalijk nemen dat u 200 meter zegt i.p.v. (minimaal) 100 meter, soms is een grotere buffer ook beter. Helaas zijn er nog altijd chauffeurs en hulpverleners die deze IM-regel niet kennen. Zoals u zegt mag het buffervoertuig blauw zwaailicht voeren. Bij een gevaarlijk pechgeval (bijvoorbeeld op de linker rijstrook) mag dit dus óók. Maar ook hier moeten RWS en berger het met oranje doen...
En voor het TP gaan OGS voeren van een berger zie ik ook geen nut van.
Win je er zoveel tijd mee? NEE
Is de situatie ernaar? NEE anders had de AC wel een hulpdienst laten komen.
Ja, je kunt er wel degelijk tijd mee winnen. Als dat niet zo zou zijn geweest hadden hulpdiensten ook geen zwaailicht en sirene gehad, nietwaar? OGS levert per definitie tijdwinst op. De vraag is alleen of het voor bergers en dierenambulances en dergelijke nuttig is, en zoals al eerder gezegd is dat in de meeste gevallen (nog) niet zo.
De situatie is inderdaad van belang, maar sommige situaties lenen zich totaal niet voor het laten komen van een hulpdienst. Een politieauto gaat geen pechgeval van rijstrook 1 takelen, wel? Er móet dus wel een berger komen. Dat er wel of niet politie of RWS bij komt is puur en alleen ter beveiliging van de locatie. Dat dit voor sommige locaties niet nodig is, wil niet zeggen dat er geen haast is bij het wegslepen van een pechvoertuig of blikschade. Iedere minuut dat een pechgeval of blikschade langer blijft staan vergroot het risico op een vervolgongeval, en dan kan het zomaar zijn dat er opeens wél "echte" hulpdiensten moeten komen. Voorkomen is beter dan genezen.
Kortom OGS mooi laten zoals het is bij hulpdiensten met een dringende taak..
Ja, dat dringende taak heb ik al zovaak gehoord dat ik er geen snars meer van geloof. Zie mijn reactie een stuk of wat terug.