Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen

Auteur Topic: Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen  (gelezen 32035 keer)

0 gebruikers (en 45 gasten bekijken dit topic.

Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Potver had ik gister nog gezegd dat ik niet zou gaan reageren, komt er weer iemand met een uitwerking die niet genegeerd mag worden. Weer mijn ochtend naar de *****  ;)

Dit heb je niet geschreven in een vlaag van helderheid zoals ik dat heb gedaan ;D en je bent nog verder in het uitwerken gegaan dan ik in 2e instantie. Goeie aanvulling die makkelijk te realiseren is denk ik.

Aantal opmerkingen:
Prioriteiten
Prima idee

Meldkamer opties
Ik hou van eenvoud, dan kan er weinig fout gaan: dus optie 1 Regio Meldkamer Berging. Dat geeft gelijk ook een standaard kwaliteit in de aansturing en ben je niet afhankelijk van de professionaliteit van het bergingsbedrijf en zijn medewerkers.

GMS
Het GMS systeem bevat al de optie om bergers te lokaliseren. Dat is alleen uitgeschakeld vanwege de kosten. NoodHollandNoord heeft een uitgebreider GMS systeem waarbij ook ambulance en brandweer voor de politie zichtbaar zijn. Om de kosten te drukken is de GMS signalering 3x trager dan bijvoorbeeld Amsterdam. Ik geloof 30 (NHN) om 10 seconden (A-A) maar dat weet ik niet zeker meer.
De IM bergers hebben zelf al een GMS systeem (verplicht binnen het IM concept) dus is het een kwestie van afstemmen van de systemen.

C2000
Met betrekking op de communicatie moeten we veiligheid niet uit het oog verliezen. C2000 in de bergingsvoertuigen is een prima idee, doen wij vaker binnen Amsterdam. Maar er is een hele grote MAAR. Bergingsvoertuigen worden redelijk vaak gestolen, en als ze dan een C2000 systeem aan boord hebben zal dat zeker toegaan nemen want het geboefte kan de politie dan afluisteren en dat is voor hen wel erg makkelijk.
De bergers zullen dus verplicht moeten gaan worden om dat te gaan voorkomen en dat brengt kosten met zich mee en blabla. Maar voor elk probleem is een oplossing, moet alleen even over nagedacht worden.

Statusbox
werkt de politie al een paar jaar mee, prima systeem dat veel verder gebruikt kan worden dan wat men nu doet. Maar dat is eigenlijk altijd het verhaal bij ICT en overheid....

Roepnummers
Roepnummers ben ik persoonlijk niet zo'n groot voorstander van, de nummering in Nederland is qua uitspraak vaak slecht te verstaan. Ik heb liever een systeem met letters en cijfers.
Bijvoorbeeld een systeem als P13-731 waarbij de betekenis dan is

P=Politie
13=regio 13 = Amsterdam
7=verkeersdienst
31= wagennummer 31

De P (papa) voor Politie
De B (bravo) voor brandweer
De A (alfa) voor ambulance
De I (india) voor IM berging
De R (romeo) voor Rijkswaterstaat.

Complimenten voor het idee en de uitwerking! Geen gemopper van mijn kant  O0

nu heet moppersmurf- Vrolijkesmurf
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
@Vrolijke Moppersmurf,
Graag gedaan hoor en jij bedankt voor je positieve aanvulling. Samen staan we sterk is mijn motto.
Op deze manier kunnen we dingen koppelen en verder uitwerken tot een Plan van Aanpak.
Mijn welgemeende excuses dat ik verder ben gegaan dan jij in 2e instantie maar ik doe het liever gelijk goed dan halfbakken.
En mijn interesse ligt ook op dit punt heel hoog.

Wat betreft diefstal van bergingsauto's dat die regelmatig voorkomen wist ik niet.
Maar voor misbruik van C2000 apparatuur ben ik niet direct omdat als er nu bijvoorbeeld een porto verdwijnt dat die op
afstand geblokkeerd en onbruikbaar gemaakt kan worden. Overal is een oplossing voor wat dat aangaat.
GMS kan inderdaad door het koppelen van nu ingebruik zijnde systemen.

Het was bij mij een kwestie van logisch nadenken en gebruik maken van wat al zijn functionaliteit bewezen heeft en daarop
voortborduren. Waarom het wiel opnieuw uitvinden terwijl er al wielen zijn die goed draaien.

Wat betreft de roepnummers als je inderdaad de NATO roepnummers gaat gebruiken kan je in de knel komen bij
evenementen als het gekoppeld wordt aan het betreffende kanaal van de regeling.
Bij jullie is het dan:
Papa de Beredenen politie
Bravo de ME en Bijstand
Alfa de Operationeel Commandant
India de Observatie eenheid
Romeo de Aanhoudings Eenheden

Tevens wordt het bij jullie Regio 5 i.p.v. nu Regio 13 en de roepnummers zijn op dit moment een afgeleide van het District.
Aangezien Rotterdam sinds een aantal jaren geen District 7 meer heeft heb ik dat even als uitgangspunt genomen voor
mijn roepnummers voorbeeld. Dus het zal per Regio maatwerk moeten worden maar dat mag het probleem niet zijn.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
@Erinco en Moppersmurf

Ik zie hier een goed concept door jullie bedacht. Echter blijf ik toch wat sceptisch tegenover het OGS voor bergers. Het concept kan ook werken zonder OGS. Want denk dat het concept sowieso de samenwerking verbetert.

Enrinco ik had precies hetzelfde als jij toen ik de Papa's en de Bravo's en India's voorbij zag komen. Dat zijn letters die al in gebruik zijn. Maar ook daar kunnen we een oplossing voor vinden. Als er toch een landelijke politie komt met nieuwe regio's. Dan kunnen we ook gaan voor compleet nieuwe roepnummer. Ook voor de ME. Dan kunnen we de NATO's wel gebruiken zoals Moppersmurf ze aangaf.

Misschien wel een botte bijl concept, maar zoals er al werd gezegd: voor ieder probleem is er een oplossing.

Nogmaals het ziet er netjes en goed uitgewerkt uit heren. Nu nog politiek Den Haag er warm voor maken.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
@Vrolijke Moppersmurf,
Mijn welgemeende excuses dat ik verder ben gegaan dan jij in 2e instantie maar ik doe het liever gelijk goed dan halfbakken.

Dus mijn idee was halfbakken???? O0


 ;)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
De discussie ligt inmiddels een tijdje stil. En om hem weer een beetje nieuw leven in de blazen ben ik benieuwd naar hoe men denkt over het OGS bij de handhavingsdiensten van het OV. Denk hierbij aan het GVB in Amsterdam of het RET in Rotterdam. Deze rijden met amber en rijden soms ook met spoed naar meldingen in het OV.

Daarnaast ook al is het niet een commerciele instelling, maar wat vinden jullie ervan als handhavers van de gemeente uitgerust worden met OGS?

Ik wacht volspanning de reactie's af en hopelijk wordt het net zo interessant als eerder in dit topic.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Enkele ideeen om Nederland *echt* sneller en mobieler te maken, waar iedereen wat aan heeft:

  • Meer slimme stoplichten die zorgen dat als je groen kán hebben, je dat ook krijgt

Naar mijn idee zal een stoplicht nooit groen(groen is vrijgave niet stoppen) tonen. Een verkeerslicht kan wel groen tonen.

De discussie ligt inmiddels een tijdje stil. En om hem weer een beetje nieuw leven in de blazen ben ik benieuwd naar hoe men denkt over het OGS bij de handhavingsdiensten van het OV. Denk hierbij aan het GVB in Amsterdam of het RET in Rotterdam. Deze rijden met amber en rijden soms ook met spoed naar meldingen in het OV.

Daarnaast ook al is het niet een commerciele instelling, maar wat vinden jullie ervan als handhavers van de gemeente uitgerust worden met OGS?

Ik wacht volspanning de reactie's af en hopelijk wordt het net zo interessant als eerder in dit topic.

Die overijverige bonnenschrijver zoals stadswachten en andere boa's die hoeven van mij geen OGS te hebben.
Maar "gemeentelijke" diensten zoals GVB, HTM & RET mogen idd Blauw en tweetoon krijgen. Zeker de technische groep die energievoorziening (elektriciteit) van de bovenleiding/ 3e rail kunnen schakelen. Teven verkeersongevallendienst van diensten ook met OGS.

Tevens zou NS ook weer blauw en tweetoon mogen krijgen voor tijdens calamiteiten zo snel mogelijk personeel ter plaatse krijgen die treinen ontruimen of andere zaken die spoed vereisen.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
ben ik benieuwd naar hoe men denkt over het OGS bij de handhavingsdiensten van het OV. Denk hierbij aan het GVB in Amsterdam of het RET in Rotterdam. Deze rijden met amber en rijden soms ook met spoed naar meldingen in het OV.

Daarnaast ook al is het niet een commerciele instelling, maar wat vinden jullie ervan als handhavers van de gemeente uitgerust worden met OGS?

Even een tegenvraag.  Waarom zouden de handhavers van de gemeente moeten worden uitgerust met OGS?  
Ik zie ook het spoed niet in voor een OV bedrijf.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
De discussie ligt inmiddels een tijdje stil. En om hem weer een beetje nieuw leven in de blazen ben ik benieuwd naar hoe men denkt over het OGS bij de handhavingsdiensten van het OV. Denk hierbij aan het GVB in Amsterdam of het RET in Rotterdam. Deze rijden met amber en rijden soms ook met spoed naar meldingen in het OV.

Daarnaast ook al is het niet een commerciele instelling, maar wat vinden jullie ervan als handhavers van de gemeente uitgerust worden met OGS?

Ik wacht volspanning de reactie's af en hopelijk wordt het net zo interessant als eerder in dit topic.

Als dit de leidraad wordt gaan er heel wat ambulancediensten niet vrolijk worden 998765 Tevens zijn veel van de mensen ook inhuur bij deze bedrijven dus er is wel commercie bij betrokken.

Die overijverige bonnenschrijver zoals stadswachten en andere boa's die hoeven van mij geen OGS te hebben.

Stadswachten doen ook meer als alleen maar bonnen schrijven, steeds meer worden ze ook ingezet bij incidenten om de omgeving veilig te stellen. Hulp bij aanhouding of controlles doen ze ook al. Ik denk dat we dit net als bij de politie in de toekomst steeds meer gesplitst gaan zien bijv., noodhulp en controlle taken.

Maar "gemeentelijke" diensten zoals GVB, HTM & RET mogen idd Blauw en tweetoon krijgen. Tevens zou NS ook weer blauw en tweetoon mogen krijgen voor tijdens calamiteiten zo snel mogelijk personeel ter plaatse krijgen die treinen ontruimen of andere zaken die spoed vereisen.

Bij mijn weten hebben  een paar onderdelen van de NS ook nog steeds blauw, echter om al deze diensten blauw te geven ga je gelijk de vraag krijgen van de commerciele vervoerders waarom dat onderscheid wordt gemaakt. Het is een gegeven dat bijv. NS terrein aan het verliezen is aan haar concurenten, maar ook de overheidsvervoerders verliezen allemaal aan de commercie.

Zeker de technische groep die energievoorziening (elektriciteit) van de bovenleiding/ 3e rail kunnen schakelen. Teven verkeersongevallendienst van diensten ook met OGS.

Juist om deze reden is het OGS2009 ingetreden om de wildgroei uit te wassen. Vroeger (klinkt oud) had je energie-, gas-, enz. bedrijven met blauw die allemaal bijstand verleenden bij incidenten. Wie kent bijv de oranje voertuigen van de "gaswacht" nog? Deze bedrijven zelf zeggen dat sinds dat ze later op incidenten komen nu er meer schade achteraf is. Of dit zo is wordt geloof ik nog onderzocht. Maar ik kan mij er wel wat bij indenken, deze bedrijven hebben detailtekeningen van de hoofdleidingen gewoon op kantoor. De brandweer en andere overheidsdiensten moeten deze vaak eerst opvragen bij andere instantie's. Voor dat deze dus voor handen zijn is er veel kostbare tijd verloren om bijv. een grote gasleiding af te sluiten, of een 10KV leiding die bloot ligt aan te geven.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Even een tegenvraag.  Waarom zouden de handhavers van de gemeente moeten worden uitgerust met OGS?  
In stedelijke gebieden -eigenlijk de hele randstad- zeg ik: nee. Er is zodanig veel vuurwapendragend blauw dat je niet ook nog eens handhavers met blauw nodig hebt. En voor die afzetting met je auto kan je amber gebruiken.

Ik zie ook het spoed niet in voor een OV bedrijf.  
Denk aan openen van deuren voor ontruimen van ov-tunnels, ov-bruggen/viaducten, deuren van voertuigen, technische kennis van voertuigen bij het knippen (bussen, trams en metro's behoeven andere kennis bij het knippen dan een Fiat Punto). In geval van railvoertuigen: controleren van geschakelde stroomsecties (stroom eraf).

In principe heb ik er dan ook niets op tegen dat OV bedrijven als HTM, RET of GVB(U) blauw krijgen. Alleen rijden er een dusdanig aantal voertuigen rond (HTM 2/3, nacht 1) dat je in het ergste geval (zonder blauw en amber) er binnen 15 minuten bent, spoedgevallen (vrijstellingen) max 10 minuten. En dan heb je echt de hele Haagse regio waar de bussen, trams en Randstadrail (incl metro's RET) rijden. Vrijstellingen zijn voornamelijk gebruik vrije baan (vluchtstroken, busbanen, fietspaden, stoepen, inrijverboden, geslotenverklaringen, bestemmingsverkeer etc). Ook kunnen alle pollers (zinkbare paaltjes) worden bediend vanuit de verkeersdienstvoertuigen. Zodoende zal je met blauw-blauw niet echt heel veel minuten winst maken.

Overigens hebben alle Haagse tankspuiten een kortsluitlans voor de bovenleiding tram (600v) en RR (volgens mij 750v). En daar rijden er 2 van bij een trein/tram/metro incident, dus kun je om het incident kortsluiten.


sylvester1986

  • Gast
Ik zou de OV diensten gewoon in 2 splitsen.
1 primair en dus OGS EN Amber en een secundaire groep met alleen Amber.
Waarom OGS?
Denk aan openen van deuren voor ontruimen van ov-tunnels, ov-bruggen/viaducten, deuren van voertuigen, technische kennis van voertuigen bij het knippen (bussen, trams en metro's behoeven andere kennis bij het knippen dan een Fiat Punto). In geval van railvoertuigen: controleren van geschakelde stroomsecties (stroom eraf).