Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, of er een certificering voor overige diensten (al of niet commercieel etc.) zou moeten / kunnen komen om met bepaalde optische en geluids-signalen te rijden. Ik denk dat het kan en dat het een meerwaarde zou kunnen hebben. Een en ander moet alleen wel heel goed dichtgetimmerd moeten worden.
Ook denk ik dat je als je dit (met zijn allen als Nederland) zou willen je hier misschien een goede nuancering in moet aanbrengen.
Ten eerste:
een splitsing tussen:
A: Voorrangsvoertuigen ==>> blauw en lawaai (Maar OOK bij alleen blauw of alleen lawaai bij herkenbaar (biza-striping) voertuig) ==>>
dus zo snel mogelijk ruimte maken / voorrang verlenen, deze voertuigen moeten dus een dusdanige spoedeisende functie hebben (O.A. politie, brandweer, ambulance, HAP, EOD, RET / prorail calamiteitendiensten etc. transplantatie teams, etc. etc.) dat dit door de minister wordt toegekend. plus daarbij alle ontheffingen die er nu zijn om de verkeersregels te overtreden.
Chauffeurs uiteraard getraind gecertificeerd etc. voertuigen gecertificeerd
B: Spoedvoertuigen ==>>
1: voorrangsvoertuigen met alleen blauw die niet herkenbaar (biza-striping) zijn
2: Rood zwaailicht zonder lawaai, ==>> probeer waar mogelijk voor deze voertuigen ruimte te geven zonder hiervoor gekke fratsen uit te halen, (ondersteunende diensten van N.S. / RET / prorail etc. stadstoezicht / handhaving (ondersteunend voor politie), I.M.bergers, artsen op spoedvisite, artsen met piket dienst voor bijvoorbeeld ziekenhuizen / verpleeghuizen / crisisdienst, sommige onderdelen van thuiszorg organisaties (persoons-alarmering, gespecialiseerde verpleegkundigen) die zorg dragen voor noodoproepen van clienten. Dierenambulance, milieu dienst etc.
Toekenning door de minister / het ministerie waarbij duidelijk moet zijn dat de taak die uitgevoerd wordt dusdanig bijdraagt aan het voorkomen van ernstige schade aan mens, dier of milieu, of bijdraagt aan het vergroten van de veiligheid voor verkeer / milieu / openbare orde etc.
Beperkte snelheidsovertreding toegestaan, in 30 gebied 40 (harder is al vaak lastig vanwege wegindeling) in 50 ==>> 65 in 70 ==>> 90 in 100 ==>> 120 in 120 ==>> 140 rood licht negeren alleen toegestaan bij volledig vrije kruising en stapvoets (dus voornamelijk ’s nachts)
Bij direct volgen / onder begeleiding van meerdere voorrangsvoertuig(en) ==>> als voorrangsvoertuig.
Waar nodig kunnen er ontheffingen verleend worden voor bijv. gebruik vluchtstrook / busbaan / negeren een richting, negeren parkeerverbod etc. etc.
Certificering verplicht, waarin: Chauffeurs extra training (apart persoonlijk document bij rijbewijs?)
Voertuig gecertificeerd (verlichting en bestickering –reflectie- vanwege herkenbaarheid)
C: Risicovoertuigen ==>> Amber zwaailicht, ==>> Hier maakt of gaat een voertuig een bijzondere manoeuvre maken heeft een afwijkende snelheid of staat stil . Houd waar mogelijk rekening door ruimte te geven of te wachten.
Ook hier kunnen ontheffingen verleend worden.
Toekenning door ministerie. Werkgever / bedrijf kan groslijst krijgen voor meerdere voertuigen, meldplicht en registratie bij RDW bij inbouw. Mogelijkheid tot gebruik van losse lamp voor incidentele gebruikers.
Gecertificeerde amberverlichting.
Ten Tweede: Goede mogelijkheden met betrekking tot handhaving / beboeten bij misbruik, bij alle gebruikers. Zowel chauffeur als werkgever.
Ten Derde: Goede duidelijke campagnes om een en ander bekend te maken. Daarnaast verplicht onderdeel in aparte theorieles. Eenmalig alle rijbewijshouders aanschrijven met betrekking tot de nieuwe regels, plus toegankelijke (visuele) website waar alle veranderingen met betrekking tot de verkeersregels worden bij gehouden en hier naar verwijzen.
Let op; Dit is geen volledig dicht getimmerd voorstel maar alleen een gedachte spinsel waar vast nog een heleboel haken en ogen aan zitten..
GreetZ,
Nachtbroeder1978