Nieuw idee in het kader van doe eens gek op een donderdag middag:
Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen.
Onder commerciele hulpverleningsdiensten versta ik:
- dierenambulance
- ANWB
- Sequin bloedtransport
- IM bergingsbedrijven
- Salvage
De door de minister aangewezen commerciele hulpverleningsdienst kan zijn chauffeurs OGS laten opleiden waarbij een jaarlijkse toetsing vereist is om gecertificeerd te blijven. OGS chauffeurs certificering komt in 2 klasses (personenauto en bedrijfsauto/ vrachtwagen). Het aan de chauffeur toegekende certificaat komt in het RDW systeem te staan zodat controle eenvoudig is en bij het overstappen naar een ander transportbedrijf een hercertificering voor de chauffeur niet nodig is. Het IVW controleert en handhaaft de Bedrijfscertificering, waarbij tevens het te gebruiken materiaal en de administratie mbt certificering van de chauffeurs gecontroleerd wordt.
Opleidingen worden gegeven door aangewezen rijscholen waarbij een verplichting geld dat er op het circuit (zandvoort/ lelystad) gereden wordt met OGS. De jaarlijkse toetsing om gecertificeerd te blijven bestaat uit een theorie deel en een praktijk deel. Het praktijk deel bestaat uit het laten zien dat je met OGS veilig deel kan nemen aan het verkeer en uit een deel voertuigkennis.
Even voor de ongeruste bewoners in de omgeving van een circuit: er komt in de auto een (tijdelijke) geluidsinstalatie die de Sirene nabootst zodat er in de omgeving van het circuit geen toename van geluidsoverlast is. Ik maak even een flauwe nattevinger indicatie voor de:
- opleidingskosten: 3500,- euro per chauffeur
- jaarlijkse certificering: 350,- euro per chauffeur
- misbruik maken van de OGS
ontheffing: voor de chauffeur 350 euro
- herhaald misbruik maken van OGS
ontheffing: voor de chauffeur bij 3x vervalt de certificering
- misbruik maken van OGS
certificering: voor het bedrijf 3500 euro
- herhaald misbruik maken van OGS
certificering: voor het bedrijf bij 3x vervalt de certificering
Handhaving door IVW bij de jaarlijkse bedrijfscontrole en door de politie/KMAR op rijkswegen.
IM bedrijven met OGS certificaat krijgen daarvoor een op de voertuigen aan te brengen embleem dat zichtbaar aan alle zijden van het voertuig moet worden aangebracht. IM bedrijven zonder OGS certificering kunnen geen aanspraak maken op welke wijze van OGS gebruik uitgezonderd ter beveiliging van het werkgebied waarin op dat moment daadwerkelijk gewerkt wordt, en zullen zich net als elke andere weggebruiker moeten houden aan de regels bepaald in het RVV en de WVW. Ontheffing daarop is niet mogelijk.
Eisen met betrekking op de opleiding worden door de minister vastgesteld. De kosten voor de opleiding worden jaarlijks door de minister in overleg met Transport en Logistiek Nederland (ofzo) vast gesteld. Het certificatensysteem blijft ten minste 10 jaar gehandhaafd waarbij na 7 jaar vast gesteld wordt of er opnieuw een periode van 10 jaar wordt ingesteld. Zo weten de commerciele hulpverleningsbedrijven ruim van te voren waar ze aan toe zijn en kunnen er geen verrassingen (zoals destijds in de taxi wereld) ontstaan.
Volgens mij heb ik alles dicht getimmerd en kunnen we aan de slag
Ik zit me alleen af te vragen of we eisen moeten gaan stellen aan reflectie e.d. van de voertuigen.
Voors en tegens? Op en aanmerkingen? (eigenlijk alleen voors natuurlijk want mijn donderdag middag idee is geniaal
)