Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen

Auteur Topic: Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen  (gelezen 32510 keer)

0 gebruikers (en 30 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Ik ga eens iets heel ongebruikelijks zeggen: Ik vind de manier waarop we nu met OGS omgaan en met incident management nagenoeg perfect. Niets meer aan veranderen, houden zoals het is. Nog meer aanpassen kost geld, tijd, mensen moeten aan de nieuwe situatie wennen en de winst in tijd, geld of veiligheid is minimaal.

Duim omhoog voor de manier waarop het nu geregeld is O0
Wout


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Ik ga eens iets heel ongebruikelijks zeggen: Ik vind de manier waarop we nu met OGS omgaan en met incident management nagenoeg perfect. Niets meer aan veranderen, houden zoals het is. Nog meer aanpassen kost geld, tijd, mensen moeten aan de nieuwe situatie wennen en de winst in tijd, geld of veiligheid is minimaal.

Duim omhoog voor de manier waarop het nu geregeld is O0

In dat verhaal vertrouw ik op een diender, I rest my case :)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik ben sowieso pertinent tegen het gebruik van OGS bij dierenambulances. Het rijden met OGS brengt, zoals iedereen ondertussen weet, risico's met zich mee. Ik vind dat 1000 schattige cavia's, parkieten, katten, honden of andere pluizige furby achtige wezens niet opwegen tegen het risico van een dodelijk ongeval. Lijkt mij zeer pijnlijk dat een ouder van een kind moet horen "Uw kind is overleden door een Chihuahua die gered moest worden".

Maar zoals de ANWB of een IM berger mogen dat wel van jou?? Sorry hoor, maar ik zie liever de dierenambulance met OGS rijden, dan de ANWB omdat er weer iemand zijn lichten aan heeft laten staan. Of omdat hij een lekke band heeft en zelf niet eens even een bandje kan wisselen. En de berger die onderweg is naar een ongeval en de weg vrij moet maken. Dan maar 5 min. langer in de file.
Persoonlijk vind ik het leven van een dier meer waard dan een autootje met pech.

Ik weet niet watvoor dierenvriend jij bent Kaasje? Maar krijg de indruk dat je eerder een hekel aan dieren hebt, dan dat je van ze houdt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


guest8310

  • Gast
Er zijn al commerciele bedrijven die gebruik maken van OGS; VZA, Witte Kruis, MET-R, Connexion Ambulancezorg, BIOS-groep, ProRail etc. etc.

Sanquin is overigens een stichting dus niet commercieel O0
Daarbij komt dat Sanquin reeds sinds de laatste aanpassing in de wetgeving door de minister is aangewezen als hulpdienst met toestemming tot het voeren van OGS.  O0

Persoonlijk zie ik bij de overige diensten ook geen toegevoegde waarde om met OGS te rijden.
En die controle op misbruik, wanneer is er sprake van misbruik? Anders gezegd: wie beslist er dat er voor een bepaalde rit toestemming is voor OGS (oftewel: wanneer is er in hun werkzaamheden sprake van een "dringende taak" en wie bepaalt dat)?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Persoonlijk zie ik bij de overige diensten ook geen toegevoegde waarde om met OGS te rijden.
En die controle op misbruik, wanneer is er sprake van misbruik? Anders gezegd: wie beslist er dat er voor een bepaalde rit toestemming is voor OGS (oftewel: wanneer is er in hun werkzaamheden sprake van een "dringende taak" en wie bepaalt dat)?

Het valt me op dat METR nog niet genoemd is. Dat is voor zover ik weet ook een commercieel bedrijf dat met OGS rijd, maar die doet dan ook net zoiets als Sanquin. Voor de dierenambulance kan ik het me wel voorstellen. Een dier is ook een levend wezen en heeft in mijn ogen ook recht op snelle hulp. Ik zie dan wel 1 maar, want de dierenambulance wordt vaak gerund door vrijwilligers. Hoe moeten zij de kosten voor de opleiding betalen?? Misschien in de vorm van subside.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Het valt me op dat METR nog niet genoemd is. Dat is voor zover ik weet ook een commercieel bedrijf dat met OGS rijd, maar die doet dan ook net zoiets als Sanquin. Voor de dierenambulance kan ik het me wel voorstellen. Een dier is ook een levend wezen en heeft in mijn ogen ook recht op snelle hulp. Ik zie dan wel 1 maar, want de dierenambulance wordt vaak gerund door vrijwilligers. Hoe moeten zij de kosten voor de opleiding betalen?? Misschien in de vorm van subside.

Er zijn al commerciele bedrijven die gebruik maken van OGS; VZA, Witte Kruis, MET-R, Connexion Ambulancezorg, BIOS-groep, ProRail etc. etc.

Sanquin is overigens een stichting dus niet commercieel O0

 O0
Wel scherp blijven he 0098


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
O0
Wel scherp blijven he 0098

Zoals we op de universiteit altijd zeggen, als een bepaalde omschrijving je niet bevalt dan herdefinieer je het concept gewoon :)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Ik vind het idee van mopper niet slecht. Feit is dat er in Nederland diensten en bedrijven rondrijden met OGS die niet in de Regeling OGS genoemd worden. En dan denk ik naast allerlei al genoemde diensten ook aan bepaalde crisisfunctionarissen van gemeenten, veiligheidsregio's, waterschappen, enzovoort. Sommigen zijn commercieel, anderen niet. Dat is eenvoudig op te lossen door commercieel te laten varen en dit te omschrijven in de vorm van iets met non-governmental of zoiets (hoewel waterschap ook een overheid is...).

Het belangrijkste voordeel van mopper zijn idee is dat de overheid de mogelijkheid openhoudt om onder voorwaarden het recht op het voeren van OGS te verstrekken aan andere partijen, zonder dat dit direct een wijziging in een wet moet inhouden. Stel nu bijvoorbeeld dat ik een MET-R kloon of Medi-Expresse kloon zou beginnen. Dan moet ik met allerlei omwegen voldoen aan de Regeling OGS, terwijl het idee van mopper de mogelijkheid biedt om mij daarvoor te laten certificeren. Beetje zoals de ISO- of VCA procedures: de voorwaarden waaraan je moet voldoen zijn helder, je zorgt dat je daaraan voldoet, je laat je certificeren en je bent geschikt bevonden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
O0
Wel scherp blijven he 0098

Sorry Vroemvroem!  ;D Maar na het ontdekken van METR en wetende wat de werkzaamheden inhoud vind ik het juist goed dat zij met OGS rijden.

En tja als je kijkt naar het tijdstip?? Was wat vroeg in de ochtend zal ik maar zeggen. Hahaha
 98uiye
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Wat een misleidende topic titel, overigens.  ::)

Enkele ideeen om Nederland *echt* sneller en mobieler te maken, waar iedereen wat aan heeft:

  • De Betuwelijn asfalteren, 4 vierbaans, alleen toegankelijk voor vrachtwagens
  • Openbaar Vervoer betrouwbaarder en veel goedkoper dan de auto maken
  • Meer slimme stoplichten die zorgen dat als je groen kán hebben, je dat ook krijgt

Maar goed, daar ging dit topic niet over  998765
Arts  www.alphalog.nl